نویسنده: عصمت الطاف

اتنوگرافی هزاره‌ها؛ کتابی است که به مسائل تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و رابطه‌های تباری هزاره‌ها پرداخته است؛ کتابی که به قول نویسندۀ آن در سال‌های 1374-1376 خورشیدی(زمان حاکمیت طالبان) نوشته شده است.
انجنیر علی‌داد لعلی یادآوری می‌کند که کتاب «اتنوگرافی هزاره‌ها»ی خود را در ولایت‌های غور و بامیان نوشته و تنظیم کرده است. این کتاب پس از بیست یا بیست‌ویک سال بالاخره به تازگی‌ها از سوی انتشارات «بنیاد اندیشه» چاپ و منتشر شده است. وی خاطرنشان می‌کند که به خاطر کمبود امکانات و عدم دسترسی به منبع‌ها و سرچشمه‌های دلخواه و بیشتر، ممکن کاستی‌هایی در تحقیق و پژوهش وی وجود داشته باشد؛ اما او می‌افزاید که بخشی این کاستی‌ها را کتاب دیگر وی به نام «ژیوپولیتیک تسلط» تکمیل خواهد کرد. به این ترتیب این دو در کنار هم معلومات جالب و مفیدی را در بارۀ هزاره‌ها و تاریخ، سرزمین و فرهنگ آن‌ها به کتاب‌دوستان و تاریخ‌خوانان عرضه خواهند کرد.

کتاب «اتنوگرافی هزاره‌ها»ی انجنیر لعلی در چهار بخش تنظیم شده است. اولین بخش کتاب لعلی «بررسی ریشه‌های اتنیکی، قومی و تاریخی هزاره‌ها» است که در آن به نام‌های هزاره‌ها، منشأ اتنیکی هزاره‌ها، مفاهیم و اصطلاحاتی که در مناطق هزاره‌جات کاربرد دارند، دسته‌بندی نام‌ها، طایفه‌ها و مکان‌ها پرداخته است. نام‌های طوایف چهار ایماق و ولایت‌ها و ولسوالی‌های که آن‌ها زندگی می‌کنند، و نام‌های طوایف موجود در هزاره‌جات نیز معرفی شده است. هم‌چنان لعلی در این بخش نگاهی هم به تمام مناطق هزاره‌جات انداخته و گفته است که کدام طایفه‌ها در کجاهای هزاره‌جات زندگی می‌کنند و این طایفه‌ها چه گذشتۀ تاریخی و چه نام و نشانی دارند.
دومین بخش کتاب «اتنوگرافی هزاره‌ها» به «زبان و ادب هزاره‌ها» اختصاص یافته است که در آن پیرامون زبان دری به عنوان زبان کهن هزاره‌ها، گویش‌های زبان دری در میان هزاره‌ها، خوانش و رسم‌الخط زبان هزاره‌ها و ریشه و تاریخ زبان دری بحث‌های مفصلی آورده شده است. هم‌چنان به ارتباط زبان دری با زبان مغولی، تأثیرگذاری زبان مغولی بر زبان دری و واژه‌های مغولی در زبان دری نیز توجه شده، مطالب مفیدی گردآورده شده‌اند و تحلیل‌هایی هم پیرامون زبان پشتو و ارتباط آن با زبان دری، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این دو زبان، زبان پشتو و اهمیت تاریخی زبان فارسی دری، تجزیه‌ها و تحلیل صرفی و نحوی جمله‌‌ها و ترکیب‌های زبان پشتو آورده شده است. سرانجام عناصر ملی تشکیل دهندۀ زبان و ادبیات هزاره‌ها شرح و بسط داده شده است.
بخش سوم «اتنوگرافی هزاره‌ها» به «هزاره و هزاره‌جات پیش از ظهور اسلام» اختصاص یافته است. در این بخش به مدنیت موهنچودارو و هاراپا و آفرینندگان آن‌ها، جغرافیای قدیم هزارستان(در زمان حملۀ سکندر، کوشانیان، رتبیل‌شاهان)، نام و نشان هزاره‌ها و جغرافیای هزاره‌ها نگاهی انداخته شده است. هم‌چنان ریشه‌های قدیمی و تاریخی طایفه‌های هزاره، حضور اقوام، طایفه‌ها و سلسله‌های هزاره در اراکوزیا، سیستان و ... به تفصیل معرفی شده است. نویسنده در مورد هزاره‌ها و نقش آن‌ها در مدنیت، فرهنگ، آبادانی، و زبان هزاره‌ها پیش از اسلام نیز توجه کرده، بحث‌های طولانی آورده است.
چهارمین بخش «اتنوگرافی هزاره‌ها» را «هزاره‌ها و هزاره‌جات پس از ورود اسلام به خراسان تا حملات مغول‌ها» تشکیل می‌دهد. نویسنده در این بخش به اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هزاره‌ها در اوایل اسلام و سلسله‌های دیگری که بعداً در خراسان روی کار آمدند، توجه کرده است. پس از آن به هزاره‌ها و مغول‌ها، هزاره‌ها و هزاره‌جات پس از تهاجم و تسلط مغول‌ها پرداخته است. تردیدهای تعدادی از نویسندگان و محققان را که می‌پندارند هزاره ها از نسل مغول‌اند که پس از قرن‌های نهم و دهم وارد افغانستان شدند، نیز برطرف می‌کند. مباحث دیگری که در این بخش آورده شده‌اند، هزاره‌ها؛ نژاد، فرهنگ، اندیشه، مدنیت، و معرفی شخصتی‌های فراموش‌ناشدنی چون ابوریجان بیرونی، ابوعلی سینای بلخی، ابونصر فارابی، ابوزید احمد بن سهل بلخی، ناصر خسرو، امیر خسرو دهلوی، سنایی غزنوی و ابوسعید سجستانی هستند.
با این وصف، می‌توان گفت که «اتنوگرافی هزاره‌ها» معلومات جامعی را دربارۀ گذشتۀ تاریخی هزاره‌ها، منشأ، فرهنگ، زبان و باور آن‌ها در دوره‌ها مختلف به خوانندگان پیشکش می‌کند. بنابراین، دوست‌داران کتاب می‌توانند این اثر گران‌بهای انجنیر لعلی را از آدرس پایین تهیه کنند:
آدرس: کابل، پل سرخ، مارکیت ملی، منزل تحتانی، انتشارات بنیاد اندیشه.