براساس گزارش بی بی سی،آقای محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، «از تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان خواسته که شورای امنیت این سازمان حمله بر "گروه خاص قومی" در افغانستان را به صورت مستقل بررسی کند.

آقای دانش چهارشنبه گذشته بعد از حمله به یک باشگاه ورزشی در کابل که ۲۶ کشته و ۹۰ زخمی به جا گذاشت، در پیامی گفته بود که "کشتار مردم غرب کابل دیگر حادثه نیست بلکه یک امر کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده است.»

 

این گزارش می افزاید که امروز (سه شنبه ۲۰ سنبله، مطابق به ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۸)، آقای دانش در نشستی که با نماینده مخصوص سازمان ملل متحد، داشته است، حمله‌های انتحاری را هدف‌مندانه خوانده، اظهار داشت، این مسئله باید به طور مستقل و جداگانه از بحث امنیت و مسایل سیاسی أفغانستان در سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت ارزیابی و مورد بررسی قرارگیرد.

این رویکرد آقای دانش، از منظر حققوقی وسیاسی در عرصه‌ی بین المللی تأثیر گذاربوده، در خور تأمل است؛ زیرا او از موقعیت و پست معاونت دوم از حمله‌های هدفمند علیه مردم هزاره سخن می گوید. در واقع نسل کشی سیستماتیک مردم هزاره را در سازمان ملل مطرح کرده است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین بسنده است، این پروسه جدی گرفته شود، تا هزاره‌ها مصؤونیت قانونی پیدا کرده، قتل عام نشوند. متن کاملی گزارش مذکور، با تفصیل در خبرنامه دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری أفغانستان آمده است که در ذیل نقل می شود:

 

استاد دانش: شورای امنیت سازمان ملل حمله بر گروه خاص قومی درافغانستان را باید به صورت مستقل بررسی کند.


20 سنبله1397

تدامیچی یماماتو رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، قبل از ظهر سه شنبه 20 سنبله با استاد سرور دانش معاون دوم ریاست ‌جمهوریدیدارکردسنبله1397\

در این دیدار معاون رئیس جمهور تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل حمله بر گروه خاص قومی درافغانستان را باید به صورت مستقل بررسی کند.

این درخواست معاون رئیس جمهور در پی حملات اخیر تروریستی در غرب کابل مطرح شد. در این حملات شماری از باشندگان غرب کابل قربانی شده و دها تن دیگر زخمی شدند.

استاد دانش این حملات را هدف‌مندانه خواند که درآن یک گروه خاص قومی هدف قرار گرفته است. وی گفت این مسئله باید به صورت مستقل و جدا از بحث امنیت و مسایل سیاسی افغانستان در سازمان ملل متحد وبه خصوص شورای امنیت بررسی شود.

نماینده سازمان ملل متحد درافغانستان ضمن ابراز نگرانی از حمله بر شهروندان عادی کشور گفت که از نهادهای مربوطه سازمان ملل متحد از جمله شورای حقوق بشر این سازمان خواهد خواست تا موقف خود را در این زمینه روشن کنند.

آقای یماماتو اطمینان داد که مطالبۀ معاون رئیس جمهور را با مسؤولان اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح می کند.

دراین دیدار مسئله امنیت و مصوونیت خبرنگاران نیز مورد بحث قرار گرفت. 

آقای یماماتو با اشاره به حوادث اخیر که شماری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در آن قربانی شدند، از حکومت افغانستان خواست که برای تأمین امنیت و مصوونیت خبرنگاران تلاش بیشتر کند.

معاون رئیس جمهور اما با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه‌ها یکی از اهداف گروه‌های تروریستی است گفت که در کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت که رهبری آن را شخص وی به عهده دارد، طرزالعملی برای تأمین امنیت و مصوونیت خبرنگاران تهیه شده و تلاش می‌شود که تدابیر بهتری برای امنیت خبرنگاران و رسانه ها روی دست گرفته شود.

در طرز العمل یاد شده مکانیزمی خاص برای امنیت خبرنگاران در زمان پوشش رویدادهای امنیتی و حملات گروه‌های تررویستی از طریق هماهنگی بین نیروهای امنیتی، رسانه‌ها و خبرنگاران تعریف شده است.

استاد دانش با توجه به اهمیت آزادی بیان و اطلاع رسانی، به واکنش جدی جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد در هدف قرار گرفتن خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای از سوی گروه‌های تروریستی تأکید کرد.

معاون رئیس جمهور گفت که حکومت افغانستان به حمایت از آزادی بیان، اطلاع رسانی به شهروندان، تأمین امنیت و مصوونیت رسانه ها و خبرنگاران متعهد است.

در این دیدار، موضوعات مربوط به انتخابات پارلمانی نیز بحث شد. آقای یماماتو مطالبۀ شماری از احزاب سیاسی مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی و استفاده از تکنالوژی در پروسۀ رای دهی را با توجه به میعاد زمانی تعیین شده برای انتخابات عملی ندانسته و بر تلاش‌های پیگیر کمیسیون مستقل انتخابات به تفهیم احزاب سیاسی تأکید کرد.

وی مسدود کردن دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در برخی ولایات را غیر قانونی خوانده گفت که حکومت افغانستان و کمیسیون‌های انتخاباتی برای آگاهی مردم در این زمینه باید دست به کار شوند.

استاد دانش نیز ضمن قدر دانی از همکاری دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در مسایل مربوط به انتخابات بر تلاش‌های جدی کمیسیون‌های انتخابات در امر انجام وظایف و مکلفیت‌های قانونی هردو کمیسیون تأکید ورزید.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اخیرا کارکرد کمیسیون های انتخاباتی با پیشرفت های خوبی همراه بوده است، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که انتخابات پارلمانی را به موقع برگزار کند.»

منابع: بی بی سی و صفحه فیسبوک دفترمطبوعاتی سرور دانش.

 

https://www.facebook.com/2vpo.af/?fb_dtsg_ag=AdzqR4Brt_OkocoGtWKXx2xaXc4IatNHTE6wfT0OJ3ZzlA%3AAdz9Jw6iNs_QTtp2kRzcUoEREQU_Qv686M2eGr-LfTFV_g

http://www.bbc.com/persian/afghanistan-45481520