نویسنده: اسماعیل صمیم

مترجم: علی عالمی کرمانی

رویترز

با ورود شبه نظامیان شیعیان افغانستان در جنگ با طالبان، خوف و وحشت از درگیری های فرقه ای به صورت فزاینده ای، سیر صعودی را در پیش خواهد گرفت.

قندهار-افغانستان (رویترز): (بیش از [م]) یک هفته جنگ در ارزگان بین ستیزه جویان مربوط به تشکل طالبان و شبه نظامیان وفادار به فرمانده ای وابسته به اقلیت اصلی شیعه هزاره، این ترس را ایجادکرده که جنگ افغانستان وارد فاز جدیدی از خشونت های فرقه ای در افغانستان نگردد.

درگیری ها در استان مرکزی اُرزگان، که حداقل 21 نفر کشته به همراه داشته اند، این نگرانی را در افغانستان ایجاد کرده که اقلیت شیعه فارسی زبان عمدتاً هزاره تبار، که در سال های اخیر به صورت هدفمندانه مورد حملات تروریستی "داعش" قرارگرفته بودند، دست به سلاح برده در صورت فقدان واکنشی به حمایت از آن ها از طرف دولت مرکزی و ناامیدشدن از عملکرد دولت، وارد جنگ تمام عیار شوند.

در حالی که طالبان سنی مذهب اکثراً پشتون تبار، اعضای گروه قومی هزاره را در گذشته به صورت آشکارا مورد حملات قرارنداده است (!)، مقامات رسمی در دولت کابل می ترسند که ایجاد این نوع درگیری ها منجر به خشونت فرقه ای شوند.

امیر محمد باریکزی، رئیس شورای ولایتی اُرزگان، گفت: "جنگ به شدت جریان دارد و هم اکنون، گمان می رود این جنگ، تبدیل به خشونت قومی میان هزاره و پشتون شود." در ادامه وی می گوید: "اگر دولت، آتش بسی بین آنها برقرارنکند، بسیار محتمل است رنگ یک قتل عام وحشتناکی را به خود بگیرد."

خشونت های فرقه ای-مذهبی در سال های اخیر در افغانستان تاحدی کاهش یافته بود، بمبگذاری انتحاری در مساجد و مراکز فرهنگی شیعیان، و نیز حملات به هزاره ها در بزرگراه ها و ولایت ها، اما، بیشتر منسوب به "داعش" می گردیدند و همین موضوع باعث خشم شدید هزاره ها شده بود، و بسیاری از هزاره ها پشت سر این حملات هدفمندانه، سنی های پشتوزبان را می دانستند.

مقامات امنیتی افغانستان و کشورهای غربی از بروز خشونت های فرقه ای، که زمانی در عراق گسترش یافته بود، عمیقا نگران بوده اند، به خصوص که هزاره ها در قالب شبه نظامیانی به حمایت از ایران در سوریه، علیه سنی ها به صورت هدفمند جنگیده اند.

مالیات بردرآمد جرقه ای خشونت را زده است

مقامات ولایتی گفته اند که خشونت های اخیر، زمانی رنگ خون به خود گرفت که جنگجویان طالبان از ساکنان روستاهای دورافتاده هزاره نشین در ولایت ارزگان می خواستند مالیات بردرآمد جمع آوری نمایند، ولی هزاره ها از پرداخت مالیات به طالبان امتناع ورزیدند.

فرمانده نیروهای هزاره، عبدالحکیم شجاعی، یکی از رهبران سابق پولیس محلی افغانستان است که از سوی ایالات متحده تامین مالی می گردید. حکومت مرکزی افغانستان که تلاش دارد تا قدرت خود را در بخش های دورافتاده کشور تنفیذ نماید، شجاعی را به نقض جدی حقوق بشر متهم نموده و حکم دستگیری او را صادر کرده است.

مقامات محلی در ارزگان می گویند که شجاعی صدها تن از جنگجویان هزاره را فرماندهی می کند و به دلیل ارتباطش با شخصیت های قدرتمند سیاسی در کابل، به صورت آزادانه فعالیت های خود را دنبال می نماید.

موقعیت ارزگان، بین منطقه حیاتی طالبان، قندهار و هلمند، و نیز منطقه عمدتاً هزاره نشین ولایت دایکندی، قرارگرفته است. از این رو، پشتون ها و هزاره هایی که در دو طرف مرز ولایتی این ناحیه قراردارند و هیچوقت زندگی مسالمت را تجربه نکرده اند، به شدت تحت فشار هستند.

سدالله سعید، والی اُرزگان، گفته است که در هفته گذشته، درگیری در سه روستای منطقه ارزگان خاص بین دوگروپ مسلح به وجود آمده و نیروهای دولتی برای پایان دادن به این درگیری در محل مستقر شده اند. او تعداد کشته ها را 21 نفر می داند؛ یک مقام امنیتی دولت، اما، تعداد کشته شدگان دوطرف را 43 نفر، یادکرده است. او گفته بسیاری دیگری نیز زخمی شده اند و حدود 300 خانواده از این منطقه فرار کرده اند.

این مقام امنیتی دولت کابل می گوید که طالبان به طور معمول مالیات را از ساکنان محلی در مناطقی تحت کنترل خود جمع آوری می کنند تا جنگ ها و افراد شورشی خود را تامین کنند، ولی، هزاره ها با امتناع از پرداخت مالیات، آن ها را تحریک به جنگ کرده اند.

مشابه همین مورد ماه گذشته در استان مرکزی غور به وقوع پیوست. در آن جا نیز یک فرمانده عالیرتبه مردم هزاره به نام "علیپور"، معروف به "فرمانده شمشیر"، که هواداران اش او را به دید "شخصیت رابین هودی" می بینند، قراربود کوماندوهای دولتی او را دستگیر نمایند.