مزد صداقت و پاکی!

 
احمدی رشاد  

آقای وحیدی و دانشجویان هزاره امروز 19 / 1 / 1398 ناباورانه هدف کین تبعیض قرار گرفتند. چهار دانشجوی هزاره از دانشگاه کابل به دلیل پاکی و صداقت ملی شان در برابر بیگانه پرستان و مزدوران بیگانه اخراج شدند و عبدالرزاق وحیدی وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، از دانشگاه کابل بازداشت گردیده و روانه زندان شد. این درحالی‌است که در ماجرای دانشگاه به گفته ی ریس دانشگاه آقای فاروقی، عاملین رویداد تلخ دانشگاه در سال گذشته از بیرون دانشگاه آمده بودند و به شکل مشخص افرادی خاصی از مدرسه رحمان بابا وارد دانشگاه شده و رویداد تلخ و تراژیک دانشگاه را رقم زده بودند. بنابراین، گناه دانشجویان هزاره دفاع از حیثیت دانشگاه، علم و معرفت، اخلاق و انسانیت بوده که از سوی مهاجمین نقض شده بوده است. هتک حرمت دانشگاه و علم، اخلاق و انسانیت باعث شده بود که تعدادی از دانشجویان هزاره در آن ماجرا مقاومت نمایند و در واقع بخاطر پاکی و پاک زیستی خویش لت و کوب هم شده بودند. دولت به جای تقدیر از این دانشجویان آنها را از دانشگاه اخراج کرده است.
ادامه مطلب: مزد صداقت و پاکی!

کوچه بازاری‌ها؛ روایتی از ظهور و زوال جنبش‌های مدنی

 
 
  کوچه بازاری‌ها کتابی است که اخیرا به در کابل به زیور طبع آراسته، در مرکز معرفت رونمایی شده‌است. به گزارش روزنامه اطلاعات روز این کتاب از ظهور و زوال جنبش‌های مدنی، از سال‌های اخیر در افغانستان روایت می‌کند. اما از منظر دیگر، اگر به رونمایی این کتاب نگاه شود، یک رویداد بزرگ فرهنگی نیز رخ داده است و آن استقبال کردن بی نظیر مردم از این کتاب و حضور گرم شان در مراسم رونمایی، در شرایط  دشوار اجتماعی و امنیتی در کابل بوده‌است. این تجمع عظیم مردم، در واقع  دو نکته بسیار مهم را برجسته‌ می‌سازد. یکم؛ مردم و جامعه علاقه به کارفرهنگی و علم دانش داشته، و رشد فرهنگی یک جامعه را بازتاب می‌دهد و این مسأله انگیزه‌‌ای پویای برای نسل جوان می‌شود، تا رویکرد به خواندن، تحقیق کردن و نوشتن پیدا کنند. دوم جاذبه جنبش های مدنی و به ویژه جنبش‌ تبسم و جنبش روشنایی را نشان می‌دهد که تا هنوز در ژرفای روان اجتماعی مردم ما نهادینه شده‌است. بنابراین، نسل جوان تشنه‌ی شناخت این جنبش‌ها و انگیزه‌ها و علل‌ها و همچنان ضرورت فهم علت‌های زوال و تداوم این جنبش های مدنی و مبارزات نرم هستند. نمی‌خواهد به عقب برگردند و از گذشته می‌خواهند تجربه اندوزند.
آنچه در ذیل می‌خوانید گزارشی است که از روزنامه اطلاعات روز نقل شده، کتاب را به طور فشرده و اجمالی معرفی کرده‌است. 
 
لطف علی سلطانی

کوچه‌بازاری‌ها در چهار فصل و ۶۶۰ صفحه نوشته شده است. فصل اول به پیدایش داعش در افغانستان، فصل دوم به گروگان‌گیری‌ و سربریدن مسافران در زابل و سپس شکل گیری جنبش تبسم، فصل سوم به بررسی ماسترپلان برق افغانستان و تغییر خط برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ و فصل چهارم به جنبش روشنایی پرداخته است.

ادامه مطلب: کوچه بازاری‌ها؛ روایتی از ظهور و زوال جنبش‌های مدنی

پته خزانه چیست؟

 
 
محمد مرادی

«پټه خزانه» یا «گنجینه پنهان»، کتابی است که گفته می‌شود بین سال‌های ۱۱۴۱ و ۱۱۴۲هجری قمری به مدت دو سال توسط «محمد هوتک» فرزند «داوود» در قندهار نوشته شده است. مؤلف، در مقدمه این کتاب گفته است که به سفارش «شاه حسین هوتک»، اقدام به تحریر کتاب پته خزانه کرده است. شاه حسین، برادر «محمود هوتک» فاتح اصفهان است که پس از لشکرکشی برادرش به اصفهان، حاکم قندهار شد. شاه حسین و محمود افغان، فرزندان «میرویس خان» هستند که اکنون مقبره میرویس، در منطقه «کهکران» در غرب شهر قندهار قرار دارد. محمد هوتک، کتابش را به سه خزانه تقسیم کرده است که شامل ۵۰ تن از شاعران زن و مرد پشتوزبان قدیم و معاصر نویسنده از قرن دوم تا دوازدهم هجری قمری است. «عبدالحی حبیبی»، مصحح کتاب پته خزانه در مقدمه این کتاب، یادآوری کرده که کتاب را در بهار سال ۱۳۲۲خورشیدی به دست آورده است اما او توضیح نداده که این کتاب چگونه در اختیارش قرار گرفته است. حبیبی که از نویسندگان معاصر افغانستان بود، در بخشی از مقدمه‌اش نوشته است :
ادامه مطلب: پته خزانه چیست؟

سکوت روشنفکران و نخبگان جامعه هزاره...

 
 
عباس دلجو
 
سوگمندانه، تعدادی از روشنفکران و نخبگان جامعه‌ی هزاره که می‌توانستند پشتوانه‌ی قوی، در راستای پيشبرد اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگي و تحقق مطالبات دموکراتیک جامعه هزاره باشند، عده‌ی از آنان از صحنه غایب شده اند و آن جمعی که در صحنه حضور دارند، نه به عنوان یک مجموعه‌ی متحد و متفق و یک پارچه در خدمت مردم، بل منکسر و منفعل و متفرق.
ادامه مطلب: سکوت روشنفکران و نخبگان جامعه هزاره...

تاملی بر گفته های سعادتی در «پاسخ های من»یادداشتی از اصغر سروش عضو شورای عالی مردمی جنبش روشنایی

 

اصغر سروش

شفقناافغانستان-اصغر سروش عضو شورای عالی مردمی جنبش روشنایی: قبل از اینکه در مورد گفته های آقای سعادتی که در کتابی که تحت عوانِ “پاسخ های من” به دست نشر سپرده بپردازم، چند نکته را با خوانندگان گرامی و وجدان های بیدار در میان می‌گذارم تا کلیدی شود برای ورود به اصل بحث و صحبت ها.

اول، در بیش از سه سال، شناختی که از آقای سعادتی دارم، او را یک انسان آگاه، با درد، با درک، شجاع، منطقی و ریزبین یافتم. این، برداشت شخصی من از آقای سعادتی است و شناخت حداقلی که از او بدست آوردم.

ادامه مطلب: تاملی بر گفته های سعادتی در «پاسخ های من»یادداشتی از اصغر سروش عضو شورای عالی مردمی جنبش روشنایی

افغانستان، حکومت و نااندیشی برای ملت

 حسین جوهری
 
بیاییم از این نکته انسانی و احساس انسانیت آغاز کنیم، گرچند قابل مقایسه نیست - ولی از باب نمونه آغاز می‌کنیم - از آن سوی مرز، هزاران کیلومتر دور‌تر. در کشوری بنام زولاند نو یک اتفاقی ناگواری تروریستی اتفاق می‌افتد که صدر اعظم آن، آن رویداد را تروریسم می‌خواند و سیاه‌ترین روز را به کشورش لقب می‌دهد. صدراعظم زلاند نو در قبال این حادثه، عمل‌کردهای انسانی را انجام داد که نه تنها برای حکومت افغاستان؛ بلکه برای تمام حکومت های جهان یک نمونه و عمل کرد انسانی در برابر راسیسم، فاشیسم و تروریسم است و این عمل کرد باعث شرمساری و روسیاهی انواع تروریسم و حامیان تروریسم محسوب می‌شود. صدر اعظم زلاند نو با این عملکرد خود نشان داد که مرز تعصب، نژاد‌پرستی، رنگ و پوست در این کشور وجود ندارد.
ادامه مطلب: افغانستان، حکومت و نااندیشی برای ملت

غرابت شورانگیز فریدریش نیچه

تاریخ انتشار: 
1398/01/08

برگردان: پیام یزدانجو

جاناتان رِی

زندگی‌نامه‌ی تازه‌ای که درباره‌ی نیچه منتشر شده نشان می‌دهد که او مردی آدابدان و به تمام معنا محترم بوده: محجوب، باملاحظه، و اندکی عجیب و غریب.

«من انسان نیستم، من بمبام!» فریدریش نیچه به این‌طور مبالغه‌های پرطمطراق مشهور است، اما اکثر آثار او لحن بی‌تکلفی دارند و جملاتش همیشه، مثل صدای ناقوس‌ها، ساده و صریح و سرراست‌اند. حمله‌ی مشهور او به «نظریه‌پردازها» در کتاب اولشزایش تراژدی(1872) را در نظر بیاورید. نیچه می‌گوید که نظریه‌پردازها هرآن‌چه را که باید درباره‌ی «ادبیات جهان» بدانیم می‌دانند – و می‌توانند «دوره‌ها و سبک‌های آن را نام‌گذاری کنند، هم‌چنان که آدم به جانوران نام می‌داد.» اما به جای آن که «در جریان سرد و سهمگین هستی غوطه‌ور شوند»، صرفاً به همین دل‌خوش‌اند که «بر کناره‌ی رودخانه با پریشان‌احوالی این سو و آن سو بدوند.»

ادامه مطلب: غرابت شورانگیز فریدریش نیچه

هزاره ها قوم سپاس‌گزار‌اند

دکتر یعقوب یسنا
 
ما هزاره‌ها خیلی قوم سپاس‌گزار و شکرگزاریم؛ این عادت به شکرگزاری شاید به پیشینه‌ی تاریخی ما ارتباط بگیرد. موقعی به این شکرگزاربودن هزاره‌ها پی بردم که مرادعلی مراد چندبار تنزیل رتبه شد، اما قوم‌ها هر بار شکر کشیدند، گل و چپن گرفته به تبریکی مرادعلی رفتند؛ درحالی‌که مرادعلی باید وزیر می‌شد.
ارگ تقریبا اکثر وزیران هزاره‌ را از کابینه بیرون کرده‌است. برای جرم محترم اکلیل حکیمی (بنابه گزارش سیگار ۱۱ میلیون دالر را از مالیاتِ ده درصد کریدت‌کارتِ ملتِ غریبِ افغانستان به جیب زد، از جناب اشرف غنی مدال گرفت، بعد خارج رفت) یک وزیر هزاره بنام وحیدی را پیدا کرد؛ چندبار محکمه‌ی علنی بر او برگزار کرد. این برگزاری محکمه‌ی علنی تمرین بین‌الملی ارگ برای عدالت بود. ارگ با این محکمه‌ی علنی به هزاره‌ها فهماند که می‌توانم وزیرت را بی‌گناه از وزارت برکنار و محکمه کنم؛ در ضمن به جامعه‌ی جهانی نیز نمایش محکمه‌ی علنی یک وزیر را نشان داد.
ادامه مطلب: هزاره ها قوم سپاس‌گزار‌اند

در باره ريشه و پيامد برتري طلبيِ نژاديِ سفيد پوست ها!

دولت دولتیار


( به بهانه واكنش و رهبريِ خردمندانه نخست وزير نيوزلند در برابر جنايت و حمله نژاد پرستانه بر مسلمانان)
در يك گزاره كلي مي توان گفت تمدن مدرن غرب در كل و ليبرال دموكراسي غربي از بنياد متناقض است. فرديت، عقل گرايي، علم محوري، آزادي، برابري، تساهل، كثرت گرايي، حقوق بشر و شهروندي و حكومت انتخابي و پاسخگو مهمترين ويژگي هاي تمدن مدرن غرب است اما تضاد ميان نابرابري اقتصادي و آزادي هاي صوري در درون روابط توليد سرمايه داري و گفتمان نژاد باوري به موازات آن در متن نظم ليبرال دموكراسي باعث شده است كه ناسيوناليسم افراطي، بيگانه ستيزي، اسلام هراسي و برتري طلبيِ نژادباورانه سفيد پوست در كشورهاي غربي به مثابه عوارض جانبي و مازادِ ايدئولوژيِ اين روابط به بزرگترين تهديد و خطر بالقوه بر ضد مظاهر و ارزش هاي جامعه دموكراتيك غرب تبديل شود.

ادامه مطلب: در باره ريشه و پيامد برتري طلبيِ نژاديِ سفيد پوست ها!

از دیوارها و انسان

تورستن کورنر
 

برگردان: حسام میثاقی

پس از فروریختنِ دیوارِ برلین که به وحدت آلمان انجامید، قرن ۲۱ نوید دورانی بدون مرز و دیوار را می‌داد. اما این روزها انگار دیوارها و نرده‌های مرزی در حال بازگشت‌اند، دیوارهایی که گویی قرار است همه‌ی مشکلاتِ بشر را حل کنند. دیوارهایی که نظم و حاکمیت ملی را وعده می‌دهند و قرار است از ورودِ مهاجران غیرقانونی جلوگیری کنند.

ادامه مطلب: از دیوارها و انسان

زیر مجموعه ها

پربیننده ترین نوشته ها