آیزاک چوتینر

برگردان: عرفان ثابتی

اِوِلین هموندز (Evelynn Hammonds)، رئیس دپارتمان تاریخ علم در دانشگاه هاروارد، در سراسر دوران فعالیت حرفه‌ای خود سرگرم مطالعه‌ی رابطه میان بیماری و نژاد بوده است. او کتابی درباره‌ی تلاش نیویورک، یک قرن قبل، برای مهار دیفتری، نوشته و اکنون مشغول تدوین کتابی شامل مجموعه مقالاتی درباره‌ی تاریخ نژاد، از جفرسون تا ژنوم‌شناسی، است. حوزه‌ی تخصصیِ هموندز امروز فوق‌العاده مهم است: هر چند هنوز داده‌ها کامل نیست اما اکنون در آمریکا نزدیک به یک سوم از مرگ‌ومیرهای ناشی از ویروس کرونا و 30 درصد از موارد ابتلا به این ویروس در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار رخ می‌دهد و این در حالی است که این گروه تنها 13 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. هموندز اخیراً گفت: «این اتفاق جدیدی که در مورد این بیماریِ عالم‌گیر برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار رخ داده احتمالاً اتفاقی قدیمی است.»

گفتاری از آلبرت اینشتین

اگر منابع و ذخایر جهان به درستی تقسیم می‌شد و ما نیز چون بردگان اسیر دست نظریه‌ها و سنت های سرسخت اقتصادی نمی‌بودیم، بی‌گمان هم پول و کار و هم مواد غذایی به اندازه‌ی کافی برای همه وجود داشت. پیش از هرچیز، اما، نباید اجازه دهیم که از اندیشه‌ها و تلاش‌های سازنده‌ی ما جلوگیری به عمل آید و یا سؤ استفاده از فعالیت‌ها ما جنگی جدید تدارک دید‌ه‌شود. من نیز همانند متفکر بزرگ آمریکایی، بنجامین فرانکلین، بر این باورم که «هرگز جنگی خوب و صلحی بد و جود نداشته‌است.»

 ... جامعه هزاره در یک شرایط حساس و سرنوشت ساز سیاسی‌-اجتماعی قرار دارد و نیاز مبرم به اتحاد، همبستگی، همدلی و همدردی دارند و در واقع، کسی دیگری برایشان گریه نمی‌کند و به مثل معروف «کس نخوارد پشت ما جز ناخن انگشت ما» پس همبستگی جامعه هزاره، اعم از اهل سنت و جماعت، شیعه اسماعیلیه، شیعه دوازده امامی، دیگراندیشان، اساتید دانشگاه، روشنفکران و دانشجویان و... در  این برهه‌ی حساس از تاریخ ضروری و لازمی است.

افغانستان نوین و نیاز به رویکرد نو بر مبنای نظام جدید، نظام "تک ساخت-ریاستی" مبتنی بر اندیشه "ملت-دولت" دلیل زیربنایی نزاع‌ها‌ بوده‌است.

نویسنده: دکتر حسین یاسا

چکیده

با پدید آمدن واژه های ملت و ملی گرایی از اواخر سده‌ی هیجدهم به این سو، رویکردهای عملگرایانه در سیاست جهانی، بیش از حد رشد کرده است، در جامعه انسانی امروزه ، ملاک های همگانی، جهانی و انسانی و حتا صلح و امنیت هم تبدیل به واژه های نسبی و انتزاعی گردیده و همه ارزش ها در گرو تقسیم جغرافیایی قرار گرفته اند.