«ما معتقدیم که مسئله‌ی افغانستان وقتی حل می‌شود، که همه‌ی مردم  و احزاب همدیگر رای تحمل کنند.»

شهید مزاری بزرگ

«تنها از طریق اقدام منضبط همگانی است که پیروزی ما می‌تواند تضمین شود».

نلسون ماندلا

هموظنان عزیز!

«جنبش روشنایی فریاد عدالت‌خواهی نسلی خسته از تبعیض است که از سویی در هر لحظه‌ی زندگی در این خاک، درد جانکاه فرق و بی‌عدالتی را تجربه می‌کند و از سوی در میانه‌ی بازار مکاره‌ی سیاست این سرزمین در همه‌ی سال‌های پس از شهادت مزاری بزرگ، همواره در جست‌وجوی نسبت روشن و مشخص مدعیان عدالت‌خواهی با مکتبی بوده‌اند که او ترسیمش می‌کرد و راهی که او نشانش می‌داد.»

اعلامیه‌ی شماره ۴۷ شورای عالی مردمی جنبش روشنایی دوازدهم تا بیست‌ودوم حوت، دهه‌ی عدالت، گرامی‌ باد! ملت سرافراز و عدالت خواه افغانستان‌!

حسن رضایی

جنبش روشنایی نه تنها یک جریان مدنی با داعیه دادخواهی، برابری، عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن برای بازسازی، پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور است؛ بلکه یک حرکت آزادیبخش برای تحقق دموکراسی و قانونمندی و عدالت برای همه نیز بوده است؛ بنابراین، صبغه تاریخی داشته، آرمان و رویای جامعه انسان ستمدیده افغانستان نیز است. طلایه داران راستین جنبش روشنایی در واقع، عدالت اجتماعی را برای همه در سر لوحه کارنامه ی عملی خود قرار داده اند. راهی عدالت خواهی اجتماعی راهی است که شهید مزارب بزرگ و یارانش در این مسیر از جان شان مایه گذاشتند و ما همه نیز با شهدای دوم اسد تعهد سپردیم که از داعیه جنبش روشنای حمایت می کنیم. بنابراین، هستیم برآن عهدی که بسته بودیم.