نویسنده: ظاهر عظیمی

حمله به ولايت تاريخی غزنی و بی تفاوتی حاكميت سوال های زيادی را به ذهن هر آگاه مسايل امنيتی مطرح می سازد.

آيا دولت از اين حمله اطلاع نداشت؟ اگر چنين باشد اين كمال ذلت رهبری بخش های استخباراتی كشور است و همچنين استخبارت حمايت قاطع كه به مشكل می شود پذيرفت.


عجيب است؟ شب حمله به غزنی تعدادی از هموطنان كه به هرات می رفتند و از شركت حمل و نقل احمد شاه ابدالی تكت داشتند وقتی به محل حركت مراجعه كردند به مردم گفته شده بود راه امن نيست و موترهای اين شركت حركت نمی كنند.

يعنی آنها از حمله اطلاع داشتند ولی حاكميت اطلاع نداشت؟ مهمتر از آن بايد در همان شب اول حمله، افراد تاثيرگذار به غزنی می رفتند چرا نرفتند؟ در چنين شرايطی قطعات ويژه كه توانايی عمليات شبانه را دارند و همچنين كوماندوها می توانستند با توجه به ظرفيت قوای هوايی و كوتاهی فاصله چندين نوبت به غزني پياده شوند اما چرا نشدند و صبر كردند چهار روز جنگ طول كشد تا تجهيزات كافی بدست دشمن بيافتد و ده ها تن از نيروهای ملی و مردم بی دفاع کشته و زخمی شوند و شهر در اتش خشم دشمن بسوزد و بعدا قرارگاه عملياتی استراتژیک ايجاد شود.

مديريت كلان كشور چه استدلالی می تواند در اين مورد داشته باشد و به مردم توجيه نمايد؟ مورد ديگر با توجه به حضور قوای خارجی و امكان حمايت هوای شبانه نمی دانم چرا حمايت قاطع لازم نداشت هر چند با توجه به مذاكرات اخير در قطر و قبل از آن تغير در راهبرد جنوب آسيا مبنی بر عقب نشينی از مناطق دوردست و كم جمعيت و همچنين يكی از تقاضای طالبان مبنی بر اينكه هنگام آتش بس چندين ولايت را در اختيار داشته باشند نمی تواند اين فاكتورها بدون ارتباط باهم باشند بايد انتظار كشيد و رويدادهای بعدی را به انتظار نشست.

هر چند واضح است كه بايد ساحه معينی در توافقات آتش بس در اختيار طالبان قرار گيرد از جمله مناطقی كه دوردست تلقی می شود و طالبان تلاش دارند ولايت های غزنی، فراه، فارياب و قندوز و همچنين چند ولايت ديگر هم در جمع آن ساحه باشند علاوه بر آن برتری نظامی در بده بستان ها و چانه زنی در آستانه ی گفتگوها اهميت زيادی دارد.

نبايد فرامش كنيم كه يكی ديگر از خواسته های اصلی طالبان حكومت موقت می باشد اگرچه در گفتگوها به دلايلی روی انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی توافق كنند مناطق امن آتش بس طالبان می تواند منبع مطمعن آرا به انتخابات باشد پس بايد پذيرفت كه همه ی اين رويدادها به نوعی به همديگر مرتبط بوده و پيوند دارند.

 

نوت : ازصفحه آقای قیام نقل شده است. عکس از صفحه انجینیر عبداللهی