زندگی نامه راضیه حیدری(نامزد ولسی جرگه از ولایت قندهار)


راضیه حیدری فرزند محمد اقبال در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در شهر کندهار در یک خانواده متدین دیده به جهان گشود. تعلیمات ابتدایی و ثانوی خویش را در لیسه نسوان صوفی صاحب شهر کندهار با نمرات عالی به اتمام رسانیده سپس در سال ۲۰۱۵ میلادی با اخد بورسیه تحصیلی از کشور هندوستان، شامل پوهنتون گجرات (Gujarat University) در رشته اقتصاد گردید. خانم راضیه حیدری با تلاش و پشتکار توانست با نمرات کدری از این دانشگاه فارغ التحصیل و همزمان کورس یک ساله مدیریت و حسابداری مالی را موفقانه سپری نماید.

بانو حیدری یکی از دانش آموزان سخت کوش و با استعداد مکتب هم بود و از دوران کودکی بی سوادی را مشکل جدی جامعه افغانستان می دانست، بنابراین؛ هم زمان با دوران با دانش آموزی خویش، در لیسه خصوصی ادبی، مرکز آموزشی زبان انگلیسی و کمپیوتر شیرزی و بنیاد تعلیمی افغان به صفت استاد زبان و ادبیات انگلیسی مصروف خدمت و تدریس شد، تا از این طریق در آموزش هم نسلان خویش مسوولیت خویش را ادا نماید.

بانو حیدری، پس از فراغت از دانشگاه، سرشار از انرژی و اعتماد به نفس برای خدمت به کشور و به ویژه مردم زادگاه اش شهر قندهار به وطن برگشت. بانو حیدری با شناخت مشکلات مردم کندهار کوشش نمود در چارچوب فعالیت های دادخواهی، مردم کندهار را کمک کند تا آنها به صورت آگاهانه در انکشاف و توسعه شهر و ولایت شان نقش بازی کنند. برای دست یافتن به این هدف، بانو حیدری به حیث آموزگار پالیسی، دادخواهی، نظارت و ارزیابی درموسسه مطالعات عامه افغانستان ایفای وظیفه نمود و هم زمان در راستای نشر دانش و آگاهی در "پوهنتون سبا" به حیث استاد، تدریس نمود.

بانو حیدری چون در یک فامیل پابند به ارزش های حقوق بشری و وطن دوست برزگ شده بود، با تشویق و حمایت والدین با وجود ممانعت‌ها و مشکلات اجتماعی برای فعالیت خانم ها در قندهار از فعالیت‌های اجتماعی در قندهار دست نکشید و در کنار فعالیت های که قبلا به آن اشاره شد، بنیاد خانم های متشبث کندهار، شرکت مربا سازی ارمغان که در آن بیشتر از پنجاه زن مصروف کار بود و شرکت گلدوزی نگین آسیا را تاسیس نمود تا برای فامیل های فقیر از این طریق بتواند فرصت اشتغال فراهم نماید.

بانو حیدری به زبان های دری، پشتو، انگلیسی و اردو تسلط کامل دارد و در کنفرانس ها و ورکشاپ های علمی، ادبی، اجتماعی و سیاسی در سطح ملی و بین المللی شرکت نموده است. ایشان یکی از اعضای فعال شورای هزارهای قندهار و جامعه مدنی افغان ها در شهر کندهار است. با در نظر داشت شایستگی و توانایی بانو حیدری، مردم شریف قندهار وی را به نمایندگی از زنان قندهار نامزد مستقل انتخابات ولسی جرگه از حوزه انتخابیه قندهار نموده است تا با توکل بر خدای منان و حمایت و پشتبانی مردم عزیز این ولایت صدای رسای شان در پارلمان آینده افغانستان باشد.

 

از صفحه دولت پور

از بانو راضیه حیدری، حمایت می‌کنیم.