رضا رایان

انتخابات و انتخاب كردن، يكي از اساسي ترين اصلِ دموكراسي و مهم ترين روند، در دولت هاي مدرن و دموكراتيك است. تحولات بيش از يك و نيم دهه‌ی اخير در افغانستان، تاثيرات چشم گيری در روند زندگي مردم اين سرزمين داشته و شركت در انتخابات، يكي از مهم ترين بخش حكومتِ پسا طالبان، در افغانستان به حساب مي آيد. انتخابات پارلماني امسال، به مراتب متفاوت تر از دوره هاي قبلي هست و در حوزه ي كابل مردم را شگفت زده كرده است. چه كسي يا كساني واقعا شايسته راي هستند؟ چه كساني مي‌توانند صداي مردم باشند؟ چه كسي يا كساني به سادگي معامله را بر ايستادگي ترجيح مي‌دهند؟

 

مردم اما، بعد از چند دوره اشتراك در انتخابات، براي انتخاب كردن همواره ترديد و شك دارند، دليل اين شك و ترديد ها نيز به فراموشي رفتن مردم بعد از جريان انتخابات بوده است. اما بودند و هستند كساني كه بدور از دغدغه ي رسيدن به چوكي پارلمان، براي مردم راه رفتند، به پاي تعهدات شان ايستادند و همچنان با قامت استوار مي‌خواهند صداي مردم باشند. 

اين دور انتخابات پارلماني، شايد يكي از مهم ترين، پُر چالش ترين (از نگاه انتخاب كردن) و به مراتب بهترين دور انتخابات در تاريخ كشور به حساب مي آيد، بخصوص در حوزه ي كابل. كابل اينبار شاهد كانديداتوران برجسته، توانمند و داراي برنامه هست كه در دور هاي گذشته [بسیاری کاندید‌ها] فاقد چنين ويژه گي ها بودند. مردم هم با تجربه ي بيشتر براي راي دادن به پاي صندوق ها خواهند رفت.
هركسي حق يك راي دارد و مردم به ناچار از ميان اين همه كانديداتوران، يكي را بايد انتخاب كنند. اميدوارم مردم انتخاب دقيق كنند و از راي دادن شان بعد از انتخابات احساس بد نكنند.
در اين ميان، كانديداتورانی كه در بيش از دوسال گذشته در جريان بزرگ عدالتخواهي جنبش روشنايي فعاليت كرده اند از برجسته ترين نامزد هاي اين دور انتخابات به شمار مي آيند. جريان جنبش روشنايي براي مردم ثابت كرده كه كيها واقعا پاي تعهدات شان با مردم ايستاده اند و نتيجه اش را در گردهمايي هاي مردمي مشاهده مي‌كنيم. جنبش روشنايي ايجاد تفكر و بازنگري هست كه تا حالا موفقانه در بين مردم مواثر بوده و در آينده نيز اين راه ادامه خواهد داشت. هركسي به پاي تعهداتش با مردم ايستادگي كند سزاوار چنين حمايت است.

اما از ميان اين جمع نيز هر فرد مي‌تواند فقط به يكي از اين‌ها راي دهد. ضمن اين‌كه همه كانديداتورانِ اعضاي شوراي عالي مردمی جنبش روشنایی مورد تاييد ما هستند، اما از كسي پوشيده نيست كه در ميان همه نامزد هاي انتخاباتي جناب احمد بهزاد از استعداد و توانايي ويژه و جايگاه مردمي وسيع تر برخوردار است، او سزاوار اين نوع حمايت هاي مردمي است تا بتواند در تعاملات سياسي بزرگتر همچنان صداي رسا براي مردم ما باشد. من كه در جريان سفر استراليا جناب بهزاد را در همه نشست هايش با سياست مداران استراليايي، اعضاي پارلمان استراليا و اعضاي جامعه مدني استراليا، همراهي مي‌كردم دغدغه ها و ديدگاه جناب بهزاد را متوجه بودم و درك كردم. او همه چيز را براي مردم مي‌خواهد و دورنماي عالي براي نسل جوان دارد. در جريان سفر رسمي ام در جلسات سالانه ي بانك انكشاف آسيايي نيز بعد از بررسي و جلسات پي هم با مقامات بانك صداقت و ايستادگي جناب بهزاد و تيم مذاكره كننده با ارگ در مورد لين برق ٥٠٠ كيلوولت براي ما ثابت شد. و شخصي كه در همه جا همه چيز را براي مردم مي‌خواهد، بدون شك كه بايد حمايت قاطع شود. اورا تنها نمي‌گذاريم و تا رسيدن به اهداف والايش براي مردم جداً حمايت مي‌كنيم.
راي من راي تو
٤٢ ٤٢