بسم‌الله الرحمن الرحیم
وَ مَن قَتَلَ مَظلُوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلِیِّهِ سُلطانا
مردم مظلوم هزاره‌جات امروز، در مناطق مختلف ارزگان خاص و جاغوری ولایت غزنی قتل عام و آواره می‌شوند. اطفال و زنان و انسان‌های مظلوم در میان خون و آتش قساوت و بی‌رحمی تروریزم و دشمنان افغانستان دست و پا می‌زنند، اما حکومت و جامعة جهانی برای دفاع از ابتدائی‌ترین حق بشری و نجات جان انسان‌های مظلوم و بی‌دفاع با بی‌مسئولیتی تمام برخورد نموده نظاره‌گر قتل عام مردم و آوارگی زنان و اطفال بی‌دفاع هستند. در روزهای گذشته بیش از هفتاد تن از مردم بی‌گناه و مظلوم غیرنظامی مردم ما در خاص ارزگان قتل عام گردید و بیش از هشت‌صد فامیل آواره و بی‌خانمان شد. علی‌رغم هشدارها و تقاضاهای مکرر نمایندگان مردم و نهادهای مدنی از حکومت برای سرکوب تروریزم و دفاع از مال و جان مردم بی‌دفاع با کمال تاسف هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفت و مسئولان امنیتی کشور با وعده‌های دروغ و با برخورد غیرمسئولانه و سهل‌انگارانه موجب گسترش دامنة قتل و جنایت تروریزم و آوارگی و کشتار بیش‌تر مردم ما گردید.


در حالی‌که از سال گذشته تاکنون ده‌ها بار از حکومت افغانستان جداً تقاضا نمودیم تا برای دفاع از مردم و سرکوب تروریزم در مرزهای هزاره‌جات از مالستان تا جاغوری، از ناهور تا قره‌باغ، از سقوط جغتو تا خواجه عمری و دیگر ولسوالی‌های غزنی تدابیر پیش‌گیرانه اتخاذ و اقدام شود، اما هیچ‌گونه اقدامی در مورد صورت نگرفت. بی‌توجهی و سهل‌انگاری حکومت و مقامات ارشد امنیتی متاسفانه حکایت از سیاست غلط و عدم ارادة حکومت برای سرکوب تروریستان دارد. اینک در ادامة فجایع روزهای اخیر، در شب گذشته ولسوالی جاغوری مورد تهاجم دشمن قرار گرفت که در این حملة تروریستی تعدادی از افراد ملکی و پولیس مردمی مظلومانه به شهادت رسیدند. اینک که جاغوری در خون و آتش می‌سوزد و از نیمة شب گذشته تاکنون که حملا ت وحشیانة دشمن بر مناطق مسکونی ناوه ولسوالی جاغوری آغاز گردید، طی تماس‌های مکرر با وزرای دفاع و داخله، رییس امنیت ملی، ریاست اجرائیه و معاونت ریاست جمهوری تقاضای اقدام عاجل ارسال کمک‌های دولتی و نظامی را نمودیم و علی‌رغم وعده‌های مکرر تاکنون هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.
نمایندگان مردم غزنی در شورای ملی و شورای ولایتی، نهادهای مدنی و اقشار مختلف مردم در پیوند با بی‌توجهی و سیاست بی‌پروایی حکومت موارد ذیل را اعلام می‌دارد:
۱. یک‌بار دیگر از حکومت افغانستان جداً می‌خواهیم تا برای جلوگیری از فاجعة انسانی در جاغوری و ولایت غزنی جهت اعزام نیروهای کمکی و ارسال امکانات نظامی برای سرکوب تروریزم و دشمنان نظام و مردم به‌صورت عاجل و جدی اقدام نموده و از وقوع فاجعة انسانی در جاغوری جداً جلوگیری نماید؛
۲. از رهبران سیاسی هزاره و نمایندگان مردم خود در حکومت وحدت ملی و به‌ویژه معاونین ریاست‌جمهوری و ریاست اجرائیه، جنرالان و اعضای کابینه جداً می‌خواهیم با استفاده از کلیه ابزارهای ممکن و اهرم فشار حکومت را مکلف و مجبور برای دفاع از مردم مظلوم و بی‌دفاع خود سازند، در غیر این طی روزهای آینده در هماهنگی با مردم خود و به‌منظور دفاع از مردم در کنار مردم بی‌دفاع و مظلوم خود قرار گرفته در صدد برنامه‌ریزی دفاع خودی در هزاره‌جات و مناطق تحت تهاجم دشمن از جمله ارزگان خاص و ولسوالی جاغوری و سایر مناطق و ولسوالی‌های هزاره‌جات اقدام نموده و دیگر اجازه ندهند که مردم ما بیش از این قربانی تروریزم و دشمنان وطن و سیاست سکوت و بی‌پروایی حکومت افغانستان گردد.
نمایندگان مردم در شورای ملی و شورای ولایتی غزنی، اساتید دانشگاه‌ها، جوانان و نهادهای مدنی
۱۳۹۷/۰۸/۱۶