"بسم رب الشهداء و الصدیقین"

تاریخ خون رنگ افغانستان این روزها رنگ تازه ای به خود گرفته است. بحرانهای پیاپی این سرزمین، یاد آور خاطرات تلخ تاریخ ظلمت در جغرافیای ستم است. خشونت، وجهه بارز عقلانیت سیاسی برخاسته از مخیله اجتماعی نهفته در این جغرافیا است.

در شرایط کنونی تاریخ تکرار می شود. نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جرایم جنگی و انواع خشونت های غیر انسانی مدتها است که به گونه سیستماتیک در تمام نقاط کشور جریان دارد. نمونه آن وقایع اخیر ارزگان، جاغوری و مالستان، تراژدی های غمباری که دل هر انسان ازاده ای را به درد می آورد. دریغا، که این تراژدی در برابر چشمان نابینای حکومت وحدت ملی و گوش ناشنوای جامعه جهانی صورت میگیرد.

 

ما اساتید دانشگاه های هرات، متنفذین قومی، علمای دین، دانشجویان، فرهنگیان و همه اشتراک کنندگان این کنفرانس مطبوعاتی به عنوان مردمان خسته از تبعیض، ستم و نا امنی، باور داریم که تمام این فجایع، نا امنی ها و و جنایت ها، بیشتر محصول بی کفایتی های اصحاب قدرت و نا کارآمدی مسولان امنیتی کشور است تا اقتدار و توان مندی های نیروی مخالف نظام. با آن هم ما به اراده، توان و شجاعت جان برکفان نیروهای مسلح خود باور داریم اما استفاده نادرست، سیاسی و غیرمسئولانه از این ظرفیت ملی را مشاهده می‌کنیم.

ما به بی توجهی حکومت در قبال نا امنی ها کشور که از فراه تا قندوز و از فاریاب تا ننگرهار را فرا گرفته است، سخت معترض می باشیم.
ما جنایات غیر انسانی در جاغوری، ارزگان و مالستان را فاجعه ملی میدانیم و معتقدیم که کوتاهی عامدانه دولت در این زمینه، شیرازه بی رمق وحدت ملی را از هم پاشیده و بذر نفرت و نفاق میکارد.

ما باور داریم که فاجعه جاغوری، مالستان و ارزگان سرآغاز فجایع تلخ و دلخراش در مناطق مرکزی و سایر مناطق کشور بوده و محدود به جغرافیا و قوم خاصی نخواهد ماند.

ما هشدار می دهیم که بی توجهی دولت در برابر این توطئه های خطرناک مزدوران بیگانه به زیان کشور است و به همین جهت استقبال جاهلانه از جنگ نیابتی کشورهای قدرتمند را یک مصیبت قلمداد می کنیم.

ما تامین امنیت شهروندان و حفاظت از جان، مال و نوامیس مردم را وظیفه ذاتی و فلسفه اصلی تشکیل دولت می دانیم و نکات ذیل را به مثابه بدیهی ترین وظیفه دولت، به عنوان خواست اصلی و مشروع خود مطرح کرده و از دولت و شخص رئیس جمهور اجرای سریع آن را خواستار می باشیم.

1 .اتخاذ سیاست شفاف و قاطع در برابر دشمنان مردم افغانستان.
2 .حمایت جدی و صادقانه از مردم در معرض خطر جنگ و آواره گی با حمایت قاطع هوایی و زمینی.
3 .تامین امنیت شاهراه ها و مسیر های منتهی به مناطق در معرض خطر به هر شکل ممکن.
4 .نابودی پناهگاه تروریستان در مناطق همجوار ارزگان، جاغوری، مالستان و سایر مناطق کشور.
5 .حمایت و تجهیز نیروهای مردمی و قوت های محلی.
6 .رسیدگی عاجل به وضعیت آوارگان و آسیب دیده گان جنگ های اخیر.
7 .ایجاد یک قل اردو برای مناطق مرکزی در قلب افغانستان.

باور داریم اقدام عاجل و انجام این موارد وظیفه اصلی دولت است. طبیعی است بی توجهی و اهمال در این زمینه، مسئولیت سنگینی خواهد داشت که عواقب ان به عهده دولت مردان، رهبران شریک در قدرت و به ویژه شخص رییس جمهور غنی می باشد. روشن است که در صورت نادیده گرفتن مطالبات بر حق شهروندان، مردم بیدار و همیشه در صحنه باتغییر در رویکرد سیاسی شان، با خلق حماسه بزرگتر پاسخ داده، دست به اقدامات عملی و نا فرمانی های گسترده مدنی خواهند زد.

در پایان به روح بلند شهیدان عدالت و امنیت درود فرستاده و به شهامت سرداران دلیر وطن و مدافعان عزت و شرف مردم افغانستان؛ افتخار نموده، شهادت هم وطنان عزیز مان را، به‌ویژه شهدای قهرمان جاغوری، مالستان و ازرگان را به ملت افغانستان و خانواده داغدار شان تسلیت می گوییم.
درود بر مقام شامخ شهیدان راه ازادی، عدالت و امنیت!

اساتید، متنفذین، دانشجویان، علمای دینی، فرهنگیان و مردم فهیم شهر هرات باستان

هرات - ۲۲ عقرب سال ۱۳۹۷ خورشیدی