همزمان با تلاش های صلح، جنگ در سراسر افغانستان افزایش یافته و طرف های درگیر مواضع تهاجمی خود را تشدید کرده اند.

برگردان: عبد‌الاحد بهرامی

شادی خان سیف | 04.06.2019

در حالی که طالبان وارد مذاکرات کلیدی و سمبولیک فشرده ای با مقامات امریکایی شده اند، کوچکترین نشانه ای از آتش بس در جنگ جاری در افغانستان دیده نمی شود؛ جنگی که فقط در ماه رمضان، ماه مقدس مسلمانان، حدود 200 قربانی غیرنظامی به جا گذاشت.

 

بر اساس گزارش آژانس خبری آناتولو در نتیجه سلسله حملاتی از قبیل بمبگذاری، حملات انتحاری، قتل های هدفمند و حملات هوایی در ولایت های هلمند، غزنی، ننگرهار، جوزجان، پکتیکا، غور، بادغیس، زابل، کندوز، هرات، فاریاب، سرپل، کاپیسا، بغلان، میدان وردک و کابل در ماه مبارک رمضان حداقل 200 غیر نظامی کشته و بیش از 300 تن زخمی شده اند.

شهر کابل پایتخت، در جریان یک هفته ماه می، شاهد سه حملۀ تروریستی بود که منجر به کشته شدن 6 سرباز و پنج غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 20 غیرنظامی شد. اما در این ماه، ناآرام ترین ولایت از کل 34 ولایت کشور، ولایت غزنی بود.

بر اساس گزارش "گروه مدافع محافظت از غیرنظامیان" که شبکه ای متشکل از 20 موسسه جامعه مدنی است، در جریان ماه رمضان 33 کودک و 14 زن کشته و 34 کودک و 9 زن دیگر هم در رویدادهای مختلف امنیتی زخمی شدند.

نیروهای امنیتی افغانستان تحت فرماندهی وزیران امنیتی جدید، مسعود اندرابی و اسدالله خالد که به ترتیب رهبری وزارت داخله و دفاع را عهده دار شدند، بیشتر از قبل روحیه گرفته و رویکرد تهاجمی تری را در مقابل گروه های شورشی [تروریستی] در پیش گرفته اند.

پس از حدود دو سال سلطه طالبان بر السوالی ده یک ولایت غزنی، نیروهای امنیتی افغانستان در این ماه توانستند این ولایت ناآرام را مجددا تحت کنترل خود درآورند.

با تشدید جنگ در ولایت غزنی، نیروهای امنیتی و طالبان هر کدام ادعا کردند که در حدود 100 تن از نیروهای طرف مقابل را در این ولایت کشته اند.

به گفته مقامات وزارت دفاع، در این ماه 160 تن از اعضای "گروه سرخ" طالبان در ولايات غزنی و ولايت ميدان وردک کشته شده اند.

از سوی دیگر، طالبان در هفته گذشته به تهاجم جدیدی از جمله در ولایت غور دست زد که در آن 18 تن از نیروهای امنیتی کشته شدند. در ولایت همجوار بدخشان، شورشیان طالبان توانستند با کشتن حداقل دوازده تن از نیروهای دولتی در پست های امنیتی حومه السوالی بالامرغاب، این السوالی را به تصرف خود درآورند.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در یک سخنرانی در کابل گفت: «که با تلاش طالبان برای داشتن موقعیت برتر در مذاکرات صلح با ایالات متحده، جنگ های شدید و مرگباری در پیش خواهد بود».

مخالفت طالبان با آتش بس

در پی افزایش فشارهای اجتماعی و دیپلماتیک بر طالبان برای تن دادن این گروه به آتش بس همزمان با حملات شدید هوایی و زمینی توسط نیروهای امنیتی افغانستان، گروه طالبان نیز در بخش دیپلماتیک و هم در میدان جنگ مواضع تهاجمی تری در پیش گرفته اند.  

میرزا محمد یارمند، تحلیلگر امور امنیتی در کابل، به این باور است که گروه طالبان به دستور حامیان بیرونی خود از اعلام آتش بس در ماه مبارک رمضان یا عید فطر سر باز می زنند.

رهبر طالبان، ملا هیبت الله آخندزاده، در پیامی به مناسبت عید فطر اعلام کرد که "هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که ما آب سرد در جبهه های گرم جهاد بریزیم، و یا قبل از رسیدن به اهدافمان قربانی های چهل ساله مان را فراموش کنیم".

وی دولت افغانستان را به تلاش برای "کسب موقعیت برتر" و تخریب گفت‌وگوها میان طالبان و چهره های سیاسی افغانستان متهم کرد.

این اظهارات رهبر طالبان واکنشی به دو دور مذاکرات بین گروه طالبان و سیاستمداران افغان متشکل از احزاب اپوزیسیون این کشور در مسکو بود که نماینده رسمی دولت افغانستان در آن حضور نداشت.

زلمی خلیل زاد، مذاکره کننده ارشد آمریكا در مذاکرات با طالبان در چندین پیام تویتری نوشت كه بیانیه رهبر طالبان به مناسبت عید فطر، حاوی اطمینان از حمایت از روند صلح و تمایل به مشاركت در گفتگو با دیگر افغان ها است، جهت رسیدن به راه حل سیاسی نهایی که شامل مشارکت در قدرت خواهد بود.

خلیل زاد در عین حال افزود، "در حالی که ما مذاکرات صلح را پیش می بریم، لحن تند این بیانیه ضرورتی ندارد و فقط این روند را پیچیده و دشوار می سازد. این بیانیه می گوید که ایالات متحده به دنبال خشونت است. اما ما به دنبال جنگ نیستیم. سطح خشونت در افغانستان غیرقابل قبول است و ما تمایل به ادامه آن نداریم."

وحید مژده، کارشناس مسایل طالبان به خبرگزاری آناتولی گفت که میان رهبری طالبان در مورد آتش بس در شرایط فعلی مخالفت های جدی وجود دارد.

"طالبان حضور نیروهای خارجی در افغانستان را به عنوان توجیهی برای ادامه مبارزه می بینند. سال گذشته، زمانی که این گروه وارد دور کوتاهی از آتش بس با دولت افغانستان شدند، این به مذاق بسیاری از رهبران برجسته آنها (طالبان) خوش نیامد."

طالبان و نمایندگان ایالات متحده قرار است دورهای بعدی مذاکرات خود را جهت یافتن راهی برای پایان دادن جنگ 18 ساله در افغانستان در دوحه پایتخت قطر ادامه دهند.

 

ترجمه شده از خبرگزاری آناتولی لینک ذیل:

https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/at-least-200-afghan-civilians-killed-in-ramadan/1496719