نویسنده: محمدحسین فیاض

خبرهای خوش جنبش روشنایی و بیداری مردم همیشه در صحنه

 

پنج روز سفیران جنبش روشنایی به ایران آقایان: احمد بهزاد، اصغر سروش،ضیا ضیا و کیامهر را در قم، اصفهان و تهران همراهی کردم. سفر خوشی بود و در این سفر چیزهای بسیاری آموختم و به جواب ده‌ها پرسش خود از اعضای شورای عالی جنبش رسیدم و انتقادات و پیشنهادات خود را به دوستان بیان کردم.

یک
لذت سفر در وقتی جلوه‌گر شد که دیدم مردم شریف ما با بیداری و هوشیاری تمام کارهای اعضای شورای عالی را زیر نظر دارند. لذا در هرجا حضور یافتیم، سفیران جنبش با ده‌ها پرسش مردم ما روبه‌رو بودند. این رویکرد پرسشی و جواب خواستن مردم از رهبران جنبش و حساسیت‌های شان در بارهٔ کارکرد اعضای شورای عالی، بسیار امیدوارکننده است.

 

دو
مراسم گرامی‌داشت شهدای روشنایی در قم بسیار شکوه‌مند و زیبا بود؛ مراسمی که تنوع هنری و مشارکت دادن جوانان و نوجوانان در جهت عرضهٔ توانمندی‌های شان، محور اصلی برنامه بود. رهایی از شیوهٔ سنتیِ خواندن دو سرود و دو مقاله و سخنرانی و پرداختن به جنبه‌های هنری و تٱثیرگذار، علمی و جامع، امر مهمی است. امیدوارم این روند ادامه یابد.

سه
حضور حماسی مهاجرین عزیز اصفهان در مراسم گرامی‌داشت شهدای روشنایی، حیرت‌آور بود. شوق و شور آنان در شنیدن سخنرانی بهزاد تا پایان جلسه به خوبی در چهره‌ها و ابراز علاقهٔ آنان به سفیران جنبش مشهود بود. این حضور آگاهانه، نوید بزرگی است که اگر کشور میزبان به آنان فرصت داده و به برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مهاجرین مجوز دهد، آنان مشتقانه در برنامه‌ها حضور خواهند یافت.

حضور حماسی مهاجرین فهیم اصفهان، ریشهٔ مردمی جنبش را به وجه نیکو و تمام به نمایش گذاشت.

چهار
در اصفهان، قم و تهران نزدیک به ده برنامهٔ پرسش و پاسخ گذاشته شده بود. در این برنامه‌ها مردم پرسش‌های جدی را با سفیران جنبش مطرح کردند و دانشجویان عزیز ما در اصفهان، سه ساعت کامل برنامه داشتند. خوب است چنین روند در میان مردم ما جا بیفتد. غالباً رهبران ما که می‌آمدند، جلسات با تعارف و «بله قربان‌ها» و تشریفات همراه بود. چنین شد که رهبران ما بازخواست نشدند و پاسخگو نبودند.

پنج
نشر گزارش مالی ۲۰۰ صفحه‌ای توسط جنبش در کابل در روزهای آینده، تحت پوشش قرار‌گرفتن ۵۳ خانوادهٔ شهدای روشنایی توسط افراد خیّر با همکاری جنبش، ارتباط مداوم سفیران جنبش در کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا با مقامات و نمایندگان پارلمان‌های آن‌ کشورها، ارتباط تیم تخنیکی جنبش با بانک انکشاف آسیایی، تعمیر گلزار شهدا و غیره، خبرهای خوش سفیران جنبش بود. اخبار دیگری هم در راه است که به زمانش نشر خواهد شد.

چنین کارهای که غالباً دیده نمی‌شود، باعث شده بود که بدخواهان گویند جنبش تمام شده و مرده است.

امیدوارم اعضای شورای عالی جنبش، بیش از پیش تلاش‌های شان را سرعت بخشیده هم‌چنان منطق علمی خود در مذاکرات را به پیش ببرند.

اگر حیات باقی بود، مشروح پرسش‌های مردم و پاسخ سفیران جنبش را خواهم نوشت.