سرادار قلندری

مقدمه

بحث مالی در جنبش روشنایی را می شود به چهار دوره تقسیم بندی کرد که دو دوره اول و دوم، در نوشتار اول و دوره سوم در نوشتار دوم شرح کلی داده شد، خاطر نشان شود آنچه تحت عنوان گزارش مالی جنبش روشنایی در اعلامیه 61 آمده است مربوط به  دوره چهارم است و مربوط به دورهای قبل نمی باشد. این قسمت شرح کلی بخشی از دوره چهارم است.

 

دوره چهارم – از فاجعه دوم اسد تا گزارش مالی جنبش روشنائی در اعلامیه 61

صبح دوم اسد و منابع مالی

صبح دوم اسد با 24500 افغانی کمک های مردمی با اقیانوسی از حمایت و امید مردم به سمت میدان شهدای روشنایی(دهمزنگ سابق) حرکت کردیم.

چند دقیقه قبل از فاجعه و رخ دادن انفجارها، اعضای کمیته اضطرار در پیش پوسته خانه در گوشه میدان تشکیل جلسه دادیم و خبر رسید که مبلغی پول از کدام جایی کمک مردمی رسیده است، تصمیم کمیته شد که یک موتر در جایی از میدان مستقر شود تا بحث مالی و کلیه کارهای تدارکاتی و اجرایی از آنجا مدیریت شود با استاد نبی احمدی رفتیم که موتری مناسب تهیه کنیم و مقداری کاغذ پرینت بگیریم که روی موتر بچسپانیم تا همه بدانند به کجا باید مراجعه کنند.

برای پرینت گرفتن به خیابان پشتی، خیابان دوازه ورود و خروج ترافیک رفته بودیم که تلفن آمد که به میدان بیا، قرار شد استاد احمدی، کاغذها را بعد از پرینت شدن بگیرد و خودم زود به میدان آمدم و به سمت همان جایی که قرار جمع شد گذاشته بودیم روان بودم که انفجارها رخ داد.

تشکیل سومین کمیته مالی جنبش روشنایی

روز سه اسد به خاکسپاری شهدا سپری شد و روزهای بعد اکثریت به پیگیری موضوع مجروحان اقدام کردند؛ جلسات مختلفی برگزار شد، کمک های مردمی از سراسر جهان در حال آمدن بود؛ دیگر هیچ بخشی نداشتیم که مسائل مالی را مدیریت کند، اینجانب هیچ تمایل نداشتم که وارد بحث مدیریت مالی شوم.

بعد از صحبت های فراوان سر مدیریت بحث مالی، کمیته مالی دیگری با عضویت 5 نفر از اعضای شورا تشکیل شد و قرار شد که آنها موضوعات مالی را مدیریت کنند، روند مصارف پول ها طوری فیصه شد که مصارف باید با تصویب شورا انجام شود.

شیوه مصرف پول ها به طریفی پیش رفت که در جلسات شورا تصویب می شد که در کدام بحث و چه مقدار پول هزینه شود و همان رقم می شد؛ جز مواردی که مقدار آن کم بوده باشد که لزومی به مطرح شدن در شورا پیدا نمی کرد.

خوب به یاد دارم که بعد از شهادت یکی از یاران مجروحمان، تصمیم بسیار مهمی در شورا گرفته شد در شورا مصوب شد که بعد از این زمان، بیشترین کمک های رسیده شده باید به تداوی مجروحین اختصاص یابد و همان تصیمیم شورا عملی شد.

شکل گیری اولین کمیته بررسی مالی

بعد از جمع آوری معلومات خانواده شهدا توسط استاد مطهری(مسئول کمیته شهدا) و دیگر عزیزان، تلاش شد که برای خانواده شهدا به ترتیب الویت، حامی مالی پیدا شود و این کار شد.

بعد از این که تداوی مجروحین به مرحله مناسب تری رسید، بحث حساب و کتاب مالی مطرح شد که باید وضعیت مالی مشخص شود؛

به همین خاطر به پنج نفر از اعضای شورا از سوی شورا وظیفه سپرده شد و یک کمیته، تحت عنوان کمیته بررسی مالی بوجود آمد تا حساب و کتاب مالی را با کمیته مالی روشن کنند.

کار کمیته بررسی مالی ذکر شده خوب پیش نرفت، کمیته بررسی مالی جلساتی را برگزار کردند و پس از چند ماهی فعالیت، به علت پیش نرفتن کار کمتیه به صورت طبیعی منحل فرض شد.

شکل گیری دومین کمیته بررسی مالی

مدتی موضوع حساب مالی مسکوت بود ولی در جلسات متعدد شورا بحث روشن شدن مالی از سوی اکثریت اعضای شورا مطرح می شد و سر اعضای کمیته بررسی مالی انتقاد صورت می گرفت که چرا کار روشن شدن بحث مالی را تکمیل نکرده اند و تا در ادامه صبحت بر سر مسائل مالی، مجدداً در یکی از جلسات شورا، کمتیه بررسی مالی دوم، از اعضای شورا از سوی شورا مشخص و مسئول پیگیری و حساب و کتاب بحث مالی با کمتیه مالی شد؛

کمیته بررسی مالی دوم در واقع هیچ کاری نکردند اصلاً جلسه ای تشکیل ندادند تا سر موضوع بحث کنند؛

دلایلی که کمیته های بررسی مالی نتوانستد کار کنند عبارت بود از:

اول، تخصصی بود کار بررسی مالی

دوم، مصروف بودن همه اعضای فعال شورا در کارهای جنبش از جمله اعضای کمیته های بررسی مالی

سوم، زمانبر بودن و پر جنجال بودن حساب و کتاب مالی

 این کمیته بررسی مالی هم بعد از چند ماه شکل گیری، نتوانست پیشرفتی نماید و بحث مالی همچنان وسیله نگرانی شورا و دست مایه حرف و حدیث و تخریب بسیاری ها شد.

جنجال ادامه دارد...