«در پایان، شورای عالی مردمی جنبش روشنایی ضمن عرض تسلیت و غمشریکی با خانواده های شهدا و آرزوی صحتمندی جراحت دیدگان رویداد تروریستی امروز اعلام می کند: همچنان که سال گذشته و در جریان حمله مشابه بر مراسم تجلیل از رهبر شهید در مصلای بابه در کنار برگزار کنندگان آن مراسم ایستاد و هرگونه انتقام جویی، طعنه زنی و یا استفاده ابزاری از وقوع فجایع را رد نمود، اینک نیز در کنار قربانیان رویداد امروز ایستاده است و بر تعقیب و مجازات عاملین و آمرین حکومتی و غیرحکومتی این رویداد تروریستی تاکید می کند.»

 

به نام خداوند توانا و دادگر

تجلیل از دهه عدالت که با نام شهید عدالت اجتماعی، مزاری بزرگ پیوند خورده است، همواره با حضور پرشکوه اقشار مختلف مردم همراه است؛ زیرا که دستاوردهای مبارزات عدالت خواهانه او در مقاومت غرب کابل چنان گسترده و درخشان اند که امروز پس از بیست و چهار سال از شهادتش، بیشتر از هر زمان دیگری به وجود او، به اندیشه های او و به صداقت، صراحت و شجاعت سیاسی او نیازمندیم. راه حل های او برای حل بحران افغانستان همچنان بی بدیل اند و تو گویی او حتی در آن زمان به امروزمان هم اندیشیده است. 

دهه عدالت امسال با گردهمایی «مزاری؛ ایستادگی تا رهایی» در روز دوشنبه ۱۳ حوت ۱۳۹۷ در کابل آغاز شد. شورای عالی مردمی جنبش روشنایی ضمن قدردانی فراوان از حضور پرشور و آگاهانه مردم در این مراسم با شکوه، حملات تروریستی امروز کابل را که به یکی از مراسم های دیگر تجلیل از دهه عدالت انجام شده و با تاسف فراوان باعث شهید و زخمی شدن شماری از مردم ملکی شد، شدیدا محکوم می کند.

جنبش روشنایی رویداد تروریستی امروز را در ادامه سلسله حملات تروریستی می داند که هدف اساسی آنها بهره گیری از تروریزم برای حذف رقبای سیاسی و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه است. واقعیت تلخ این است که در چند سال اخیر، عده ای از آنان که موقف های حساس حکومتی و امنیتی را در دست داشته اند، از امکانات و دستگاه های حکومتی برای همکاری با تروریزم استفاده کرده اند.

جنبش روشنایی با تاکید بر موقف اصولی خود که ایستادگی در برابر دهشت افکنی، حمایت از قربانیان، اصرار بر تعقیب جنایت کاران و پایان یافتن این روند وحشت آفرینی است؛ موارد ذیل را یادآور می شود:

نخست: به گواهی متحدین سابق و همچنین شماری از مقامات فعلی حکومتی، انجام چنین حملات تروریستی بدون تبانی با حکومت امکان پذیر نیست. آنچه امروز اتفاق افتاد، ثابت می کند که تبانی حکومت و تروریزم می تواند حتی دامنگیر متحدین پیشین و توجیه کنندگان سیاست های تروریستی و تبعیض آمیز دستگاه حاکمه نیز گردد و این درسی است برای همه ما به ویژه برای اندک توجیه کنندگان کنونی حکومت.

دوم: یکی از نکات مهم در رویداد تروریستی امروز، اظهارات آقای محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی بود که دقایقی بعد از حملات، خواهان بررسی این رویداد تروریستی توسط یک تیم مسلکی و «بی طرف» شد. تقاضای بررسی بی طرفانه این حمله تروریستی، توسط فردی که به راز و رمزهای امنیتی حکومت شناخت و آگاهی دارد، می تواند ثبوت دیگری برای تبانی حکومت با تروریست ها در چنین حملاتی باشد. این در حالی است که شورای عالی مردمی جنبش روشنایی برای مشخص شدن عاملین و آمرین اصلی فاجعه تروریستی دوم اسد ۱۳۹۵ درخواست بررسی مستقلانه و بی طرفانه را ارایه کرده است که تا به امروز از سوی مقامات سابق و کنونی حکومت پاسخ مثبت دریافت نکرده است. چه بسا اگر فاجعه دوم اسد به درستی و مستقلانه حقیقت یابی می شد، رویدادهای المناک بعد از آن به شمول حادثه امروز اتفاق نمی افتاد.
سوم: شورای عالی مردمی جنبش روشنایی یک بار دیگر از همه مردم افغانستان به شمول تمام احزاب و جناح های سیاسی، فعالین اجتماعی و همچنان از جامعه جهانی می خواهد که به تبانی حکومت و تروریزم در افغانستان نقطه پایان بگذارند. تداوم این تبانی شوم، هم برای مردم افغانستان و هم برای امنیت و صلح جهانی خطرناک است؛ همانگونه که همکاری حکومت طالبانی با شبکه تروریستی القاعده، امنیت جهانی را به مخاطره انداخته بود.
چهارم: امروز همزمان با رویداد تروریستی در کابل، حادثه تلخ دیگری نیز در شمال کشور اتفاق افتاد. گروهی از مردم و فعالین شناخته شده سیاسی و اجتماعی که قصد داشتند مراسم بزرگداشت از رهبر شهید را در دهه عدالت در شهر مزارشریف برگزار کنند، با اخلال، کارشکنی و ممانعت های انحصار طلبانه مواجه شدند و ناگزیر مراسم را در سرک عمومی برگزار نمودند. رفتار انحصارطلبانه، خصوصی کردن حرم رهبر شهید و سایر اماکن عمومی در مزار شریف با ادعاهای عدالتخواهانه و مبارزه علیه انحصارطلبی در کابل سازگاری ندارد. جنبش روشنایی دوستانه تذکر می دهد و خواهان پایان چنین رفتارهایی است.

در پایان، شورای عالی مردمی جنبش روشنایی ضمن عرض تسلیت و غمشریکی با خانواده های شهدا و آرزوی صحتمندی جراحت دیدگان رویداد تروریستی امروز اعلام می کند: همچنان که سال گذشته و در جریان حمله مشابه بر مراسم تجلیل از رهبر شهید در مصلای بابه در کنار برگزار کنندگان آن مراسم ایستاد و هرگونه انتقام جویی، طعنه زنی و یا استفاده ابزاری از وقوع فجایع را رد نمود، اینک نیز در کنار قربانیان رویداد امروز ایستاده است و بر تعقیب و مجازات عاملین و آمرین حکومتی و غیرحکومتی این رویداد تروریستی تاکید می کند.

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی
پنج شنبه ۱۶ حوت ۱۳۹۷ مطابق با ۷ مارچ ۲۰۱۹
کابل