به مناسبت دهه عدالت (13 - 22 حوت)، بیست و پنجمین سالیاد شهادت استاد مزاری و یاران فداکارش

به نام خداوند توانا و دادگر
هموطنان عزیز!
دو و نیم دهه قبل در کشور ما مقاومتی شکل گرفت که داعیه برابری حقوق شهروندی داشت، همگان را به عبور از تاریخ پر از انحصار و ستم فرا می خواند، مساله آن پذیرفته شدن مطالبات اساسی مردم بود، در فضای نامطلوب آن روز داعیه پر هزینه برابری حقوق زن و مرد را مطرح می کرد، هدف مبارزه اش را احقاق حق تعیین سرنوشت برای همه شهروندان کشور تعریف کرده بود و برای اداره سالم کشور طرح داشت.


با تأسف که سخن مزاری شنیده نشد، به پیام او اعتنایی نکردند، مطالباتی را که مطرح می کرد نپذیرفتند و دعوت های مکرر او به ساختن افغانستان نوین با تحمیل جنگ های خونین پاسخ داده شد. در فرجام جنگی نابرابر، سنگرهای مقاومتش فروریخت و او به اسارت درآمد. سرانجام طالبانی که با شعار صلح به کابل آمده بودند بر خلاف تمام موازین انسانی و اسلامی در بیست و دوم حوت 1373، او را همراه با یارانش ( سرداران شهید ابوذر، ابراهیمی، اخلاصی، سید علی علوی، جان محمد ترکمنی و عباس لومانی) به شهادت رساندند. در فردای بعد از مزاری همگان متضرر شدند و پس از تحمل هزینه های بسیار، سرانجام با شروع فصل نوین افغانستان، برخی از ارزشها در قانون اساسی مکتوب شد؛ اما مساله همچنان باقی است.
هموطنان آزاده و آگاه!
همان طور که می دانید انتخابات سراسری، آزاد و عادلانه یکی از مؤلفه‌های طرح شهید عدالت اجتماعی استاد مزاری و همچنان یکی از آرزوهای تاریخی مردم افغانستان بوده است؛ اما همگان شاهد بودیم که چگونه انتخابات ریاست جمهوری گذشته با بی اعتنایی گسترده مردم روبرو شد، چنان که در حدود 90 درصد واجدین حق رای در انتخابات اشتراک نکردند تا شاهد یکی از پایین ترین نرخ های مشارکت در انتخابات در سطح جهان باشیم. جنبش روشنایی دلیل اصلی چنین وضعیت رقت بار را بی اعتنایی زمامداران به مطالبات مردم می داند. استمرار این بی اعتنایی تحقیرآمیز نسبت به مطالبات مردم، بزرگترین خطری است که بنیادهای جمهوریت و اساسات مردم سالاری در کشور را تهدید می کند.
اینک که در آستانه مذاکرات صلح برای تدوین نقشه راه آینده افغانستان قرار داریم، نظام جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری در دو دهه گذشته نیازمند حمایت و پشتیبانی مردم است؛ اما با تاسف امروز شاهد فاصله بی سابقه مردم با حکومت هستیم و حاکمیت با عمیق ترین بحران مشروعیت و مقبولیت عمومی مواجه است. روزهای سختی در پیش رو است. اصل جمهوریت نظام و حقوق اساسی شهروندان از مهمترین دستاوردهای دو دهه گذشته هستند که نباید در این مذاکرات وجه المصالحه قرار گیرد. بنابراین منافع عمومی اقتضا می کند که در چنین شرایط حساس، حکومت با پاسخ به مطالبات اساسی مردم، رضایت عمومی را جلب نماید تا از موقف شایسته در مذاکرات صلح برخوردار شود.

هموطنان عزیز و عدالتخواه!
اعضا و هواداران جنبش روشنایی در داخل و خارج از کشور بر اساس تصمیم قبلی و مانند سال های گذشته بنا داشتند که طی گردهمایی های مردمی از بیست و پنجمین سالیاد مزاری بزرگ و یارانش تجلیل نمایند اما با تاسف به علت شیوع گسترده بیماری کرونا و خطرات امنیتی در کشور از برگزاری این گردهمایی ها منصرف شده اند. لازم می دانیم که ضرورت رعایت بهداشت فردی و عمومی را برای جلوگیری از انتشار این ویروس به همه هموطنان یادآوری نموده و از حکومت خصوصا نهادهای مسول می خواهیم که با جدی گرفتن خطر، تدابیر پیشگیرانه و درمانی را که از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است به صورت عاجل در سطح کشور عملی سازند.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی- کابل
پنج شنبه 22 حوت 1398 برابر با 12 مارچ 2020