اعلامیه شورای حمایت از جنبش روشنایی - سیدنی

به مناسبت "حضور جهانی جنبش روشنایی"
به نام خداوند توانا و دادگر


عدالت‌خواهان عزیز در سراسر جهان!

 

همچنان که در جریان هستید بانک انکشاف آسیایی یکی از بزرگترین نهادهای تمویل کنندۀ بودجه ی انکشافی دولت افغانستان میباشد. همکاری های آیندۀ بانک انکشاف آسیایی با افغانستان روی سکتور های انرژی، ترانسپورت، زراعت و منابع طبیعی متمرکز خواهد بود. هم چنان بانک انکشاف آسیایی یکی از تمویل کنندگان پروژه " توتاپ" است که قرار بود بر اساس ماستر پلان برق افغانستان و به خاطر منافع اقتصادی طولانی مدت برای افغانستان و مزیت های تخنیکی آن از مسیر بامیان-میدان وردک اجرا گردد. متاسفانه حکومت .افغانستان با تصمیم تبعیض آمیز خود در یازده ثور 1395 که هم اکنون در دومین سالروز آن قرار داریم، مسیر آن را به سالنگ تغییر داد

با تاسف بانک انکشاف آسیایی نیز با اطلاع از اعتراض مردم و بر خلاف اصول و پالیسی های بانک در کنار تصمیمات اشتباه دولت ایستاده شده است. بانک انکشاف آسیایی، بر اساس پالیسی ها و قوانین و مقررات اش نمی تواند پروژه های را تمویل نماید که سبب ایجاد و تعمیق اختلافات قومی و اجتماعی می گردد. هم چنین این بانک نمی تواند پروژه های را تمویل نماید که توجیه اقتصادی نداشته و به انکشاف پایدار کمکی نمی کند. هم چنین این بانک نمی تواند پروژه های را تمویل نماید که بر اساس منافع سیاسی یک گروه خاص تصمیم گرفته شده باشد. ولی با تاسف بانک انکشاف آسیایی تا هنوز تمام این موارد را در باره تمویل پروژه توتاپ از مسیر سالنگ نقض گرده است.

جنبش روشنایی از آن زمان تا کنون با اجرای این پروژه از مسیر سالنگ نظر به دلایل مختلف، از جمله انکشاف متوازن که یکی از اصول قانون اساسی افغانستان است و همچنان به خاطر مزیت ها و منافع اقتصادی و تخنیکی مسیر بامیان برای انکشاف افغانستان و به هدر نرفتن کمک های سخاوتمندانه جامعه جهانی، مخالفت خویش را با تصمیم غیر اقتصادی و ناعادلانه حکومت افغانستان اعلام کرده و نزدیک به دو سال است که در راه مبارزات عدالت طلبانه و حق خواهی خود از هیچ گونه تلاشی دریغ نورزیده است. تصمیم ظالمانه حکومت برای تغییر مسیر توتاپ سبب شد تا بزرگترین حرکت اعتراض مدنی در افغانستان شکل گرفته و بزرگترین تظاهرات مدنی در تاریخ افغانستان برگزار شود. متاسفانه در جریان دومین تظاهرات جنبش روشنایی در کابل در ۲۳ جولای ۲۰۱۶ معترضین هدف حملات انتحاری سازماندهی شده قرار گرفتند و جنبش روشنایی در این رویداد غم انگیز ۸۶ تن از اعضای خود را از دست داد و بیش از ۴۰۹ دیگر از اعضای جنبش مجروح شدند که بعد از این حادثه، سرک ها به روی هرگونه اعتراض بسته است.

جنبش جهانی روشنایی در داخل و خارج همواره صدای دادخواهی خویش را بلند نموده و از هر طریق ممکن کوشیده اند تا داعیه حق طلبی خود را جهانی سازند. شورای حمایت از جنبش روشنایی – سیدنی، یکی از نیروی محرک وفعال جنبش روشنایی بوده که همیشه همگام با مردم صدای دادخواهی و عدالت طلبی را بلند نموده حضور پر رنگ و جهانی داشته است. اینک به تعقیب برنامه ها و فعالیت های قبلی قرار است هیاتی از طرف این شورا در"پنجاه و یکمین جلسه سالانه بانک انکشاف آسیایی" شرکت نمایند. این جلسه در پایتخت کشور فیلیپین، شهر مانیلا، از تاریخ سوم تا ششم ماه می امسال برگزار میگردد. در این کنفرانس هیاتی به ریاست وزرای مالیه/ اقتصاد از کشورهای آسیایی و اقیانوسیه که عضو بانک هستند شرکت می کنند. اعضای شورای حمایت از جنبش روشنایی - سیدنی خواستار حضور در این اجلاس شده که خوشبختانه بانک انکشاف آسیایی با حضور آنها موافقت نموده و از آنان دعوت نموده است تا درین اجلاس حضور یابند. به تعقیب برنامه های قبلی، اینک هیاتی از طرف شورای حمایت از جنبش روشنایی- سیدنی و حامیان جنبش در استرالیا با عزم راسخ و استوار عازم فیلیپین گردیده تا در اجلاس جهانی مانیلا شرکت نموده و صدای اعتراض مدنی و دادخواهی خود را به اعضای هیات مدیره بانک انکشاف آسیایی، نمایندگان کشورهای عضو، جامعه مدنی و خبرنگاران برساند.

شورای حمایت از جنبش روشنایی - سیدنی از تمام عدالت خواهان در سراسر جهان می خواهد که همزمان با حضور این هیات در پنجاه و یکمین اجلاس بانک با شرکت در توفان تویتری هم صدا با این هیات صدای عدالت خواهانه خود را در اعتراض به تصمیم این بانک مبنی بر تمویل پروژه غیر اقتصادی و غیر تخنیکی که تنش های قومی و اجتماعی را در افغانستان دامن زده است را به گوش کشورهای سهامدار بانک، مقامات رسمی بانک، سازمانی های ملی و بین المللی و رسانه ها برسانند. تاریخ دقیق توفان تویتری و هشتگ مورد استفاده در اعلامیه های بعدی مشخص خواهد شد که احتمالا نزدیک نیمه روز شنبه پنجم ماه می 2018 همزمان با نشست عمومی بورد اف گاورنر (Board of Governors) بانک انکشاف آسیایی خواهد بود.

شورای حمایت از جنبش روشنایی - سیدنی استرالیا
دوم می 2018
دوازدهم ثور 1397