تهیه کننده: حسین احمدی 

فرهمند: یاسین ضیا برای دستگیری قیصاری ۳۰۰ کماندو را از جنوب آورده بود.

 

عنایت‌الله بابر فرهمند، رییس دفتر جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید دستگیر شدن نظام‌الدین قیصاری یک توطیه از قبل تعیین شده بود که برای دستگیری وی ۳۰۰ سرباز کماندو از جنوب کشور آورده شده بود.

آقای فرهمند در گفت‌وگو با خبرگزاری افق گفت، یاسین ضیا، مشاور شورای امنیت ملی مطابق با یک برنامه‌ی از قبل تعیین شده به ولایت فاریاب سفر کرده بود و درآن هنگام برای دستگیری قیصاری نشست دروغین امنیتی را ترتیب دادند. به‌گفته‌ی او اسناد نشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ادعای قول اردوی ۲۰۹ شاهین، هیچ درگیری میان محافظان قیصاری و نیروهای امنیتی صورت نگرفته است و آقای قیصاری توسط سربازان تحت فرمان مشاور شورای امنیت دستگیر شده است.

وی افزود، در همان روزها برای دستگیری قیصاری و افرادش ۳۰۰ سرباز کماندو از ولایت‌های قندهار و هلمند فراخوانده شده بود تا در صورت ضرورت برای دستگیری قیصاری از قوه‌ی قهریه استفاده شود.

فرهمند همچنان گفت که تا هنوز یازده تن از محافظان قیصاری هنوز دربند است و ۹ تن از همراهانش که از بند آزاد شده اند از شکنجه‌ی بی‌خوابی برای اعتراف اجباری مبنی بر قتل و کشتار مردم توسط قیصاری روایت‌های دردناکی دارد.

در همین حال، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی نیز صبح امروز در برگه‌ی فیسبوکش نوشته بود: «معلوماتى که من دارم این است که تطبیق کننده‌ی این پروژه یکى از ماموران بلند رتبه دفتر شوراى امنیت ملى و سر قوماندانى اعلى قواى مسلح موظف گردیده بود تا اقدام به گرفتاری آقای قیصاری نماید، ضمن فجیعانه‌ترین عمل این مسول تطبیق کننده، مسولیت اصلی آن برمی‌گردد به آمرین مستقیم و دستور دهندگان این عمل زشت و غیر انسانی.»

اما رییس دفتر معاون اول ریاست جمهوری پرده از ابهام سخن برداشت و به خبرگزاری افق گفت که مسول تطبیق این پروژه، داکتر یاسین ضیا مشاور شورای امنیت ملی است و هدف اساسی سفرش به فاریاب نیز دستگیری قیصاری بود که با همان هلیکوپتر که رفته بود وی را به کابل منتقل کرد و هنوز دربند وزارت دفاع است.

امروز شنبه(۲۳ سرطان۱۳۹۷) دوازدهمین روز است که بیش‌تر ولایت‌های شمال کشور گواه اعتراض‌های مردمی برای آزادی قیصاری و برگشت جنرال دوستم از ترکیه است.

درهمین حال، بشیراحمد تهینج، سخنگوی حزب جنبش ملی و عضو مجلس نمایندگان به خبرگزاری افق گفت، قرار است جنرال دوستم به زودی از ترکیه برگردد اما هنوز زمان مشخص آن معلوم نیست.

ویدیوهای زیادی از صحنه‌های دستگیری افراد قیصاری در رسانه‌ها منتشر شده است که نشان می‌دهد نظامی‌پوشان با آنان بدرفتاری کرده اند و تعدادی از آنان را هم عمدی کشته اند.

اکنون واکنش‌های مردم در این رابطه، بسته شدن بندر آقینه و شاهراه‌های شمال کشور، بسته شدن دفترهای ولایتی کمیسیون انتخابات در شش ولایت شمال کشور و خانه نشین شدن والی فاریاب را در پی داشته است.

در تمامی اداره‌های ولایت‌های شمال کشور به جز اداره‌های نظامی، عکس‌های رییس‌جمهور غنی پایین و به آتش‌ کشیده شده است.

اکنون مردم می‌گویند تا برگشت جنرال دوستم، آزادی قیصاری و محاکمه شدن عاملان بدرفتاری و قتل همراهان قیصاری به اعتراض‌های شان ادامه خواهند داد.

نظام‌الدین قیصاری فرمانده پولیس ولسوالی قیصار ولایت فاریاب و نماینده‌ی نظامی جنرال دوستم در شمال بود. او فرماندهی خیزش‌های مردمی علیه گروه‌های تروریستی داعش و طالب را نیز به عهده داشت.

اما وزارت دفاع ملی گفته است که قیصاری را پس از شکایت‌های مکرر مردم مبنی بر بدرفتاری وی با مردم فاریاب و مصروف بودن او با گروهش بر سرکوب‌گری رقیبان داخلی‌شان، دستگیر کرده است.

منبع خبرگزاری افق :

http://www.ufuqnews.com/archives/87526