قطعنامه خانواده و بستگان شهدای دانایی در چهلمین روز شهادت این شهدا
به نام خداوند آگاهی و دانایی
مردم عزتمند و عدالتخواه افغانستان؛ هواداران آرمان شهدای دانایی در سرتاسر جهان!
امروز، گرد هم آمدیم، تا از آرمان والای شهدای راه دانایی تجلیل نماییم و چهلمین روز شهادت این عزیزان را گرامی بداریم. گرد هم جمع شدیم تا در پیشگاه تاریخ، گواهی دهیم که جز دانایی، برادری، برابرب و عدالت چیزی نمی‌خواهیم. امروز آمده ایم تا سرود دانایی سر دهیم و همچون برق بر قعر جهل و تاریکی‌های سرزمین خود بدرخشیم. امروز آمده‌ایم تا به همه نشان بدهیم که «ما از میان خون و خاکستر این‌گونه برمی خیزیم و تکثیر می‌شویم».


امروز در حالی آمده ایم که قلب همه‌ ی ما محزون است. محزون از ستم‌ها و بی‌مهری‌هایی که بر انسان این سرزمین رفته است. محزون از بی عدالتی‌هایی که در امتداد تاریخ در سینه‌اش دارد. ما امروز در این تپه موسوم به «تپه‌ی شهدای دانایی» گرد هم جمع شده ایم تا دانایی و آگاهی برای زندگی باعزت را برای انسان این سرزمین فریاد کشیم. آمده‌ایم تا به جهان بگوییم که ما در هر شرایطی هستیم و هیچ کس نمی‌تواند ما را حذف کند. امروز آمده‌ایم تا در محکمه وجدان عمومی فریاد بزنیم که چگونه انسان‌هایی جاهل و بی‌خبر از انسانیت، جان و مال مردم را در سیاه‌چال و زنجیر بهراسانند. جاهلان، دین، قوم و منطقه نمی شناسند. برای آنها دهمزنگ و موعود و مهمند جلال آباد فرق ندارد، اما ما دیگر نمی‌هراسیم. «بس سوختیم، پاره پولاد گشته ایم» اگر ما نمی‌خواهیم دست به انتحار و انفجار ببریم و فاجعه خلق کنیم، معنی اش عشق به انسانیت و دانایی و زندگی بهتر برای انسان این سرزمین به تمام معنای انسانیت است. ما میخواهیم به جای قتل‌عام و حذف سیستماتیک اقوام، از قدرت دانایی و منطق انسانی استفاده کنیم. ما امروز آمده‌ایم تا برای بر آورده شدنِ آرمان شهدای دانایی راه آنان را ثبت تاریخ نماییم. امروز آمده‌ایم تا یکبار دیگر به دانایی و عدالت خواهی و اعمال قانون، سلام بدهیم و برای دست اندرکاران، نکاتی چند اما جدی را مطرح نماییم:

1- آنچه ما می‌خواهیم در حد خواست یک بخش افغانستان و یک قوم افغانستان، قابل تقلیل نیست. ما می‌خواهیم ساختار سلسله مراتبی جامعه را درهم بشکنیم و دیوار پوسیده تبعیض و ستم را برای همیشه فرو بریزانیم. ما می‌خواهیم پشتون و هزاره، ازبک و تاجک، نورستانی و بلوچ، ایماق و پشه‌ای و سایر اقوام افغانستان، از شرق و غرب و شمال و جنوب و مرکز کشور، شهروندان برابر و برادر باشند.خواست ما برقراری امنیت و بوجود آوردن شرایط زندگی بهتر برای تمام مردم سراسر کشور است.

2- ما می‌خواهیم حکومت مسئول و پاسخگو داشته باشیم تا دیگر مردم افغانستان را در سیاه‌چال‌های نژادی به جان هم نیاندازد. ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم که بیش از این با مردمش ستیزه نکند و ستم را جایگزین عدالت نکند. از حکومت می‌خواهیم تا چشمش را باز کند و به خواست میلیون‌ها نفر که خواست شان امنیت و اجرای قانون است، پاسخ مثبت دهد.
3- ما خانواده شهدای دانایی خواهان بررسی دقیق عامل فاجعه انسانی در مرکز آموزشی موعود هستیم. بیش از هشتاد تن جوان ما را از ما گرفتند، دولت موظف است عاملین را شناسایی و به جزای اعمالشان که همان اعدام است، برساند.
4 ـ هم‌چنان ما خانواده شهدا مشخصن خواهان بررسی بی‌کفایتی مسئولین امنیتی و مجازات متخطیان هستیم که به دلایل زیادی مسئول هستند و باید پاسخگو برای مردم و خانواده شهدا باشند.
۵- ما از مردم می خواهیم که مسئولین مراکز آموزشی را که در تامین تدابیر امنیتی سهل انگاری می کنند، تنبیه نمایند و فرزندانشان را به مراکزی بفرستند که تمام تدابیر لازم را با شدیدترین وجه ممکن رعایت می کنند.
۶- دولت موظف است از تمام اقشار جامعه در تمام سطوح دستگاه های دولتی و بخصوص ارگان های امنیتی به اندازه شعاع وجودیشان استخدام کند.
۷- از تمامی مردم خود، کسانی که در راه دانایی و آگاهی مایه گذاشته اند، می‌خواهیم که هرگز بر نگردند و راهی که انتخاب نموده ایم، ادامه دارد و در نهایت پیروزی از آن ماست.
چنانکه حکومت بندهای ۶،۴،۳،۲ را بند به بند اجرائی و سند زنده ای خواهد بود که حلقات خاص حکومت برنامه ریز و مجری چنین فجایعی می باشد. و در آن صورت مردم شریف این سرزمین در مورد چنین حکومتی تصمیم خواهند گرفت.

در اخیر ما اعضای «خانواده شهدای دانایی»، از دولتی که هنوز هم آن را ممثل اقتدار مشروع سیاسی در کشور خود می‌دانیم، از سازمان ملل که پشتوانه‌ی بزرگ ملت ما در تحول مدنی و دموکراتیک آن در افغانستان جدید است، از ایالات متحده آمریکا که در قالب قرارداد امنیتی برای حفاظت از امنیت مردم و دست‌آوردهای مدنی و دموکراتیک ما در افغانستان جدید تعهد سپرده است، امروز به صورت مشخص و روشن امنیت می‌خواهیم؛ امنیت جان و عزت و گشت‌وگذار خود به عنوان یک شهروند.
برای تحقق این مطالبه‌ی برحق و عادلانه‌ی خود می خواهیم تا به طور فوری و بی‌درنگ اقدامات جدی برای تامین امنیت مان صورت گیرد.
با عرض حرمت و تسلیت
خانواده شهدای راه دانایی‌
جمعه - ۶ میزان ۱۳۹۷
کابل- گلزار شهدایی دانایی

از صفحه سردار قلندری