بنام خـداونـد جان خـرد

بـیـانـیـه تـیم بـیرون مـرزی« کنگره ملی هزاره» در ارتـباط با حـمـله انـتحاری فاجـعـه بار در بامیان، ۲۴ نوامبر۲۰۲۰

بامیان تاهنوز از جمله ولایت‌های به نسبت امن به شما ر می‌رفت. امنیت، باعث شده بود که این ولایت رو به توسعه باشد و توسعه انسانی در ان ولایت، رشد خوبی را نشان می‌داد؛ اما در کنار آن بامیان همواره محروم و  بـدون نیروی دفاعی و امـنیّـتی لازم بوده است. این بی‌پناهی امنیتی و عـدم توجه دولت و به امنیت این ولایت، نشان می‌داد که روزی این شهر در برابر تروریستان رها خواهد ماند. از طرف دیگر اکثریت ساکنان این ولایت را بومیان هـزاره تشکیل می‌دهنـد که نه تنها مورد بی‌مهری و در محاق توجه زمامدارن سیاسیي تبارگرا  نبوده است؛ بلکه این مردم، سال‌ها است که مورد تبعیض سیستماتیک قرار داشته اند و  سرکوب های هـدفمند را نیز تجربه کرده‌اند. نمونه‌ بارز این  تبعیض سازمان یافته، انحراف خط توتاپ از مسیر بامیان به مسیر پر خطر سالنگ بوده است.

 

همین گونه، ولایت بامیان به خاطر موقعیت جغرافیایی، ژئواستراتژیک، صنعت توریسم و گردشگری، منابع طبیعی چون آب و آهن از اهـمیت فوق العاده‌ای بر خوردار است.  از این رو، همواره مورد توجه طالبان و ترورستان  بوده و در گراف عملیاتی آنها نیز قرار داشته است تا براین خطه باستانی تسلط یابند، این سرزمین را تصاحب کنند و مردم آن سامان را برای چندمین بار قتل عام کنند.  همان‌طور که بنادر تجاری چون قندوز، حیرتان و قره تپه برای‌ آنها از لحاظ اقتصادی و قاچاق مواد مخدر اهمیت دارند. حملات تهاجمی کوچی‌ها هر سال بر مناطق از بهسود و ناهور نیز در این راستا قابل ارزیابی اند. در حقیقت جنگ و ترورهای سازمان یافته بر انسان هزاره و محاصره هزارستان بیشتر به خاطر تسلط بر جغرافیا، معادن، منابع آبی و طبیعی، بازی های سیاسی و جنگ‌های نیابتی است تا جنگ‌های مذهبی و سکتاریستی، بلکه مذهب و دین، برای  انگیزه دادن نیروها و توجیه کردن جنگ و جنایت‌هایشان، در پوشش جهاد مقدس سامان می‌گیرد.

 حـمله ی انتحاری فاجعه بار و غم انگیزی که سه شنبه، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۴:۴۰ دقیقه بعـد از ظهـر در مرکز ولایت بامیان انجام شد، در همین راستا بود. گفته می‌شود که در دو انفجار،  بیش از ۳۰ نفر شهید و ۶۰ تن زخمی شده اند وهمچنان خساراتی زیادی بر جای گذاشته است و خانواده‌های بسیاری را داغـدار و سوگوار کرده‌ است. جای تردیدی نیست که  عامل این جنایت، طالبان است. طالبان در حالی دست به این گونه  جنایت‌های ضد بشری می‌زنند و کودکان و زنان را به قتل می‌رسانند که مـذاکرات به اصطلاح صلح بین تیم دولت و طالبان در دوحـه و کنفرانس دو روزه ژنوا به میزبانی سازمان ملل، دولت فندلاند و افغانستان جریان داشته است. کنفرانسی که در آن کشورهای کمک کننده غـربی ۱۳ ملیارد دالر امریکایی برای چهار سال آینده به حکومت و رژیم کابل وعـده دادند. البته این کمک ها بستگی به میزان عـملکرد دولت افغانستان  در رابطه به مبارزه با فساد، حکومت‌داری خوب، شفافیت  و پیشرفت صلح و ایجاد آتش بس مشروط بوده است.

 طالبان و حامیان آن‌ها، این گونه حملات تروریستی را  که در شرایط بسیار حساس سازماندهی کرده اند، در واقع،  به کشورهای غـربی و به ویژه امریکا و حکومت افغانستان هشدار داده اند که آن‌ها توان آن را دارند که  تمام نقاط  افغانستان و از جمله  ولایت های امن افغانستان مثل بامیان را نیز نا امن سازند و ضعف دولت و حکومت را در تأمین امنیت اجتماعی نشان دهند تا از اعـتبار و مشروعیت آن بکاهد و بتوانند در میز مذاکره صلح، امتیاز بیشتر کسب کنند. بنابراین، دولت و حکومت در بامیان، نیز مسئول است و باید در قبال تأمین امنیت جانی و مالی و همچنان مطالبات مردم پاسخگوباشد.

تیم بیرون مرزی کنگره ملی هزاره این عمل تروریستی و جنایتکارانه را با این که شدیدآ محکوم می کند و با خانواده شهدا ابراز هم‌دردی و هم‌دلی کرده و تأثر عمیق خود را ابراز می‌نماید و اما از تمام و جامعه می‌خواهد که با هماهنگی، وحدت اجتماعی به سرنوشت شان حساس باشند. برای حفظ جان، مال و سرزمین شان خردمندانه و هوشیارانه تدابیر را در نظر بگیرند و اجازه ندهند دست‌های بیگانه مناطق شان را ناامن و یا میدان جنگ های نیابتی و تروریستی سازند.  این حمله تروریستی باید این مردم و بزرگان هزاره را بیدار کرده باشد و زنگ خطر را به صدا درآورده باشد، اگر نه زنگ‌های بیشتری به صدا در خواهد آمد.

روح شهدا شاد و یادشان گرامی باد!

امید است که زخمینان زود بهبود یابند و لازم است که توجه جدی به آنان شود.

اتحاد و همبستگی ما تضمین کننده فردای بهترما است.

تیم بیرون مرزی کنگر ملی هزاره

۲۵ نوامبر ۲۰۲۰