شامگاه سه شنبه ۱۰|۵| ۱۳۹۶، تروریست‌ها در مسجد جودایه هرات حمله و انتحار کردند که شماری از نماز گزاران را به خاک خون کشیدند. مسجد مربوط به شعیان است و  در سالی ۱۳۵۲ بنیان گزاری شده است.  به گزارش بی. بی. سی.  و به نقل از گفته والی هرات «حمله انتخاری در داخل مسجد جوادیه در جنوب شهر هرات دست‌کم ۲۹ نفر کشته و بیشتر از ۶۴ نفر مجروح شدند». به این مناسبیت جنبش روشنایی بیاینه‌ای را صادر کرد، که در «بامیان نیوز» باز نشر می شود.

 
 
به نام خداوند توانا و دادگر
بای ذنب قتلت

شامگاه سه شنبه ۱۳۹۶/۵/۱۰ شماری از نمازگزاران در حال عبادت و نیایش با پروردگار در مسجد جوادیه هرات از سوی شماری از عواملجهل و جنایت به گونه بسیار فجیع با رگبار و انفجار انتحاری به شهادت رسیدند و عده ای جراحت برداشتند. آمران و عاملان این جنایت هولناک نشان دادند که ذره ای اعتقاد و پای بندی به آموزه های دین و اخلاق اسلامی ندارند و از کرامت و مروت و جوان مردی و رافت اسلامی و انسانی کاملا فاصله دارند. جنبش روشنایی ضمن محکوم کردن این جنایت ضد اسلامی و ضد بشری و اظهار تسلیت به خانواده های مکرم شهدا و همدردی با مجروحان این فاجعه، اعلام می دارد که:جنایت هولناک و کشتار هدف مند نمازگزاران در مسجد جوادیه شهر هرات یکی از مصادیق جدی و آشکار قتل عام سیستماتیک و جنایت علیه بشریت به شمار می رود.
این جنایت و قتل عام ضدانسانی نه بخشیدنی است و نه فراموش کردنی. به ویژه این که این فاجعه در ادامه سلسله برنامه ریزی شده از فجایع و کشتار های سیستماتیک در سال جاری صورت گرفته است.
این فاجعه از جنس فجایع مسجد باقر العلوم؛ زیارت سخی، مسجد الزهرا؛ مسجد جامع هرات و فاجعه هولناک ۲ اسد سال گذشته و امثال آن به شمار می رود و ماهیت و معنای کاملا همسان دارد.
خوش بختانه مردم و شهروندان افغانستان پس از هر انفجار و قتل عامی از این دست؛ با ابراز انزجار و نفرت از انجام این فجایع، اهدای خون و رسیدگی به خانواده های شهدا و زخمیان هر فاجعه ثابت کرده اند که در قبال این توطئه ها و دسایس و جنایت دشمنان این آب و خاک بی تفاوت نبوده و نقشه های شوم سازمان های استخباراتی بیگانه را به درستی شناسایی و نقش بر آب نموده اند.
جنبش روشنایی به قاطعیت و جدیت از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهد تا در شناسایی و مجازات عوامل جنایت هولناک مسجد جوادیه هرات اقدام مسولانه، شفاف و عاجل نماید.
جنبش روشنایی با یادآوری این نکته که ادامه این وضعیت، امنیت و وحدت ملی ما را شکننده تر از قبل می سازد؛ از ساختارهای امنیتی کشور می خواهد تا به سرعت و جدیت یک طرح جامع امنیتی را به منظور دفع و پیش گیری از تکرار این فجایع آماده و اجرایی نمایند تا بیش تر از این شاهد تکرار فجایع و تراژیدی های این گونه نباشیم.
جنبش روشنایی از تمام مردم افغانستان به ویژه شهروندان شریف هرات می خواهد تا خویشتن داری و صبر پیشه نموده و با دستگاه های امنیتی کشور در جهت شناسایی و مجازات عوامل این فاجعه و جلوگیری از فجایع بعدی همکاری نمایند.
جنبش روشنایی یک بار دیگر این جنایت هولناک را محکوم نموده؛ از خداوند منان برای شهدای این فاجعه علودرجات، برای مجروحان آن شفای عاجل و برای خانواده ها و بستگان معظم شهدا و مجروحان اجر و شکیبایی را خواهان است.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی
۱۳۹۶/۵/۱۲
نوت: عکس ار بی. بی. سی.