سه گام برای مقابله و شکست کرونا و سپس ثبات‌بخشی به اقتصاد ضروری است. اولین راه پیدا کردن درمانی برای ویروس کرونا است. «ما باید تکنیک‌ها و فناوری‌های جدیدی را به منظور کنترل بیماری‌های عفونی و [تولید] واکسن‌های متناسب برای جمیعت وسیعی توسعه دهیم.»

 

هنری کیسینجر، وزیر خارجه دولت های نیکسون و فورد

اکبر گنجی

وال استریت جورنال

احتمال می‌رود کروناویروس به بحران اقتصادی در جهان منجر شود که نسل‌ها ادامه داشته باشد. اگر اقدامات مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا صورت نگیرد، احتمال بحران اقتصاد جهانی وجود دارد. «شکست [در مقابله با کرونا] می‌تواند جهان را به آتش بکشد.» کاخ سفید اقدامات منسجم و پایداری در جلوگیری از وقوع یک فاجعه قریب‌الوقوع انجام داده است. «(اما) دولت (آمریکا)می بایست با دوراندیشی عملکرد کارآمدی برای شکست این بیماری داشته باشد تا نه تنها اعتماد مردم آمریکا بلکه اعتماد جهان را مجدداً به دست آورد.» «وقتی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به پایان برسد، مؤسسات بسیاری از کشورهای جهان بعنوان (شرکت‌های) ناکام و شکست‌خورده تلقی خواهند شد. خواه این قضاوت منصفانه باشد یا خیر، حقیقت اینجاست که جهان بعد از ویروس کرونا دیگر به همان شکل قبل نخواهد بود.» آمریکا باید به سرعت درمانی برای مقابله با کرونا پیدا کند و برای بازسازی اقتصاد جهانی تلاش کند و از «نظم جهانی لیبرال» محافظت کند و «حتی ایالات متحده آمریکا هم نمی‌تواند با یک تلاش صرفاً ملی، بر این ویروس (کرونا) غلبه کند.» «تجهیزات پزشکی برای رویارویی و مقابله با موج گسترده‌ای از مبتلایان [کرونا] ناکافی است. ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه رو به اتمام است. "تست‌گیری" برای تعیین میزان آلودگی [به کرونا] ناکافی است...یک واکسن موفقیت‌آمیز احتمالاً ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر ساخته می‌شود.» آمریکا برای شکست کرونا نیاز به همکاری با دیگر نقاط جهان دارد. «نیازهای فعلی باید با تدوین چشم‌انداز و برنامه همکاری‌های بین‌المللی و جمعی برای مقابله با بحران همراه باشد.»

سه گام برای مقابله و شکست کرونا و سپس ثبات‌بخشی به اقتصاد ضروری است. اولین راه پیدا کردن درمانی برای ویروس کرونا است. «ما باید تکنیک‌ها و فناوری‌های جدیدی را به منظور کنترل بیماری‌های عفونی و [تولید] واکسن‌های متناسب برای جمیعت وسیعی توسعه دهیم.»

گام دوم «بهبودی زخم‌هایی است که بر اقتصاد جهان وارد آمده است. رهبران جهان درس‌های مهمی را از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آموخته‌اند اما شرایط فعلی به واسطه حجم جهانی [شیوع] ویروس کرونا پیچیده‌تر است. مدارس تعطیل شده‌اند، رستوران‌ها تعطیل شده‌اند و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شده است.» می‌بایست اقدامات مؤثری برای رفع خسارات وارده به آنهایی که بیشترین لطمه را از تعطیلی‌ها دیده‌اند، صورت بگیرد.

گام سوم و نهایی، اصول نظام جهانی لیبرال باید حفاظت شوند و یک دولت آگاه باور دارد که باید «امنیت، نظم، سلامت اقتصادی و عدالت را فراهم آورد.» این همه گیری در دورانی که موفقیت وابسته به تجارت جهانی و جابه جایی و تحرک مردم است، یک اتفاق نابهنگام ایجاد کرده است. دموکراسی‌های جهان باید از ارزش‌های عصر روشنگری خود دفاع کنند. عقب نشینی جهانی از تعدیل قدرت از طریق مشروعیت، منجر به تجزیه قرارداد اجتماعی در ابعاد کشوری و بین‌المللی خواهد شد.

منبع ذیل: 

https://t.me/ganji_akbar/9996