no

 این کتاب ارزنده، سقوط دولت امان الله خان، انگیزه قیام حبیب الله کلکانی، نقش هزاره ها، جنگ نادرشاه با حبیب الله کلکانی و وضعیت اجتماعی  را  در این برهه ی زمانی به ارزیابی گرفته و لحظه لحظه ی حساس تاریخ را بر تابیده است. لذا مدیریت رسانه ای و سایت فدراسیون هزاره های آسترالیا، طی نامه ای به مدیریت انتشارات مذکور نامه ای نوشت و اجازه نشر سلسله وار این کتاب را در سایت فدراسیون خواهش کرده بود.

با سپاس فراوان از مدیرت انتشارات کاوه که به خواست ما پاسخ مثبت داده است و علاوه برآن برای حسن همکاری فرهنگی و رسانه ای دو مطلب، که کتاب های تذکرالانقلاب و پوته خزانه را ارزیابی و معرفی می کند، نیز ارسال کرده است.  نامۀ آقای حامد یوسف نظری مدیر مسؤول انتشارات کاوه و مطلب ایشان در رابطه با کتاب تذکر الانقلاب اینک به نشر سپرده می شود.

متن نامه:

دوست عزیز و گرامی درود به شما

امید وارم خوش و صحتمند باشید. سپاس از نامۀ شما و سؤالی که طرح کردید در باره کتاب تذکرالانقلاب مرحوم فیض محمد کاتب هزاره. خیلی زود است که کتاب مذکور را به انترنت برای همه گذاشت؛ چراکه چندین انتشارات در کابل این اثر را چاپ کرده اند. اگرهرکتاب که در کابل چاپ شود و ما آن را زود در انترنت بگذاریم به نفع ناشران نیست و خطر آن است که دیگر کسی کتابی را چاپ نکند، چون درجامعه ما هنوز انترنت همگانی نشده و همه بدان دست رسی متأسفانه ندارد. روی این اساس اگرشش برج دیگر صبر کنید و بعد می توانید به چاپ آن اقدام نمایید. به هر صورت من دو نوشته را بعنوان آغاز همکاری با شما ارسال کردم اگر مورد نظر شما باشد می توانید در صفحه خود بگذارید.

به امید همکاری بیشتر و عرض ادب و حرمت به همه شما.

حامد یوسف نظری مسؤول انتشارات کاوه

نشانی کتاب

نام کتاب: تذکرالانقلاب

نویسنده: ملا فیض محمد کاتب هزاره

مقدمه ویرایش و تعلیق: علی امیری

آرایش: بنگاه انتشارات "کاوه"

نمونه خوانی و تطبیق: دکترحفیظ الله شریعتی (سحر)

آراستار و ناشر: حامد یوسف نظری

شمارگان: 2000 جلد

رون چاپ: نخست، جون 2013 م

شماره های تماس باما:

تلفن:276845/02234 (0049) – دورنگار 276846/02234 (0049)

نشانی برقی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  (حق چاپ محفوظ است)

فهرست

1- سخن ناشر: حامد یوسف نظری

2- پیشگفتار گزارنده به پارسی: عزیز آریانفر

3- پیشگفتار داکتر الکساندراشکیراندو و گرداننده از روسی به پارسی عزیزآریانفر

4- مقدمه، ویرایش و تعلیق: علی امیری

5- کتاب تذکرالانقلاب، نوشته: ملافیض محمد کاتب هزاره

 

مدتی این مثنوی تأخیرشد

جای شادی و خرسندی است که کتاب تذکرالانقلاب، واپسین اثر زنده یاد مرحوم ملافیض محمد کاتب هزاره، پس از سالها اینک به زیور طبع آراسته می شود و در دسترس علاقه مندان تاریخ کشور و آثار و نوشته های کاتب قرار می گیرد. نشر و چاپ این اثر آرزوی بسیاری از فرهنگیان و فرهیختگان کشور ما بوده است و در نوشته های زنده یاد حسین نائل، غلام فاروق نیلاب رحیمی، عبدالحی حبیبی، استاد غلام سرور همایون و استاد حبیب الله رفیع، مکرر به اهمیت این اثر اشاره شده و بر ضرورت طبع و نشر آن تاکید رفته است. جز حبیب الله رفیع که در قید حیات است، دریغ که جای بقیه این بزرگان اینک خالی است، اما جای مسرت است که آرزوی این بزرگان و دیگر فرهنگیان اینک صورت تحقق پذیرفته است، و تذکرالانقلاب که خواندن آن آرزوی هر فردی فرهنگی و پژوهشگر تاریخ این سرزمین است، به چاپ و نشر سپرده می شود.

ملافیض محمد کاتب، در کتاب تذکرالانقلاب به دور از سایۀ سانسور دستگاه سیاسی حوادث کوتاه دوران حبیب الله کلکانی و هرج و مرج اجتماعی و سیاسی آن زمان را با دقت و جزئیات و واقع بینی یک مورخ متعهد، ثبت و به قید تحریر کشیده است. صراحت لهجه و نقد بی محابای او این اثر را به نوعی نقد از حیات اجتماعی اقشار مختلف جامعه اعم از موافق و مخالف و قشر روحانی و مردم عادی بدل کرده است. بدین ترتیب این کتاب علاوه بر معلومات تاریخی دست اول آن، از لحاظ درک وضعیت و روحیات عمومی نیز حایز ارزش بسأ فراوان است.

همکاریهای گوناگون دست به دست هم داد تا این اثر جامۀ طبع پوشید. از همۀ بزرگان و سروران صمیمانه سپاسگزارم که ناشر را در انجام این امر نیک یاری و یاوری کرده اند، مخصوصا از آقای محترم رضاکاتب، از اعضای خانواده کاتب، که توجه و علاقه مندی خاصی به نشر این اثر داشته و نسخۀ عکسی خودش را که از آرشیف ملی تهیه کرده بود، سخاوتمندانه در اختیار ناشر گذاشت.

همین طور از آقای محترم علی میثم نظری بابت همکاری شان جهت ارسال فتوکاپی این اثر، ممنون و سپاسگزارم. از جناب استاد معظم آقای دکتر حفیظ الله شریعتی (سحر) که در نمونه خوانی و مقابله متن تایپی و خطی زحمت شایانی کشیده است ابراز سپاس می نمایم. مشورتها و رهنمای های عالمانه و دلسوزانۀ شان در تمام مراحل نشر یاری رسان ناشر بوده است، همچنان از آقای محترم عیزیز آریانفر که مقدمۀ دکتر الکساندر اشکیراندو، عضو دانشسرای خاور شناسی فرهنگستان علوم روسیه را به پارسی بر گزارنده است سپاسگزار و ممنونم. در اخیر از آقای علی امیری که در کار ویرایش و نشر و چاپ این اثر خدمات شایانی انجام دادند ابراز سپاس نموده و موفقیت های بیشتری شان را خواهانم.

چنانکه ویراستار محترم یاد آورشده است، قرار بود این اثر در سال 1391 هـ ش، نشر و به دست دوستان و علاقمندان آن برسد. اما گرفتاری های ویراستار و نگارش تعلیقات و مقدمه و اعمال علایم اصول سجاوندی را به تأخیر انداخت. اما از یک جهت جای خوشبختی است که با وجود تأخیر در کار چاپ این اثر ارزنده، تلاش صورت گرفته است که کار چاپ آن عاری از نقیصه باشد. اینک کتاب تذکرالانقلاب همراه با مقدمۀ خوب و عالمانه و توضیحات و تعلقات مفید و مناسب به دسترس شما خوانندۀ گران ارج قرار دارد. یک بار دیگر از آقای متحرم علی امیری نسبت زحماتشان در تقدیم و تعلیق و ویراستاری این اثر مشکورم. از جهت تأخیر به پیشگاه خوانندگان که بارها سراغ کتاب را گرفته اند و بی صبرانه انتظار آنرا کشیده اند، عذر تقصیر داریم. اما شاید این تقصیر هم بی سبب نبوده است. اگر چه مدتی این مثنوی دیر شد، اما "مهلتی بایست تا خون شیرشد".

کتاب های چاپ شده

  • تاریخ احمدشاهی: تالیف محمود الحسینی ابن ابراهیم الجامی
  • پنج مقاله از مارکس و انگلس در باره ایران و افغانستان
  • چراجنگ؟ انشتین و زیگموند فروید
  • جرقۀ آذر، گزیده اشعار باقی قایل زاده
  • سپیده ها اینجا آرام اند- از مشعل حریر
  • در نفی اعدام؛ مارکس و انگلس
  • از امان الله تا کرزی ( از سال 1303 هـ.خ. تاسال 1382 ه.خ. نظریات و بررسی ها قوانین اساسی افغانستان و برخی قوانین اساسی کشورهای مختلف و میثاق های جهانی) از حامد یوسف نظری
  • کوچه ما، اثر داکتر عثمان
  • داستان – پیراهن نیلی و شب – از مشعل حریر
  • پته خزانه، محمد هوتک بن داود به زبان ( پشتو و فارسی)
  • تواریخ خورشیدی جهان سنه 1311 هجری ( جناب شیر محمد خان صاحب مرحوم گنداپور ابراهیم زئی)
  • بحران کنونی افغانستان و جیوپولیتیک، از فاروق روشنا
  • "دیورند": " پایان خط" نزدیک می شود! ( میخ آخر بر تابوت "تابوی" دیورند) عزیز آریانفر
  • رازهای سر به مهر تاریخ دیپلماسی افغانستان، نوشته شماری از دانشمندان روسی، گزارنده: عزیزآریانفر
  • "ابرهای آشفته و سیاه بر فراز آسمان افغانستان" ازعزیز آریانفر
  • نبرد افغانی استالین ( سیاست قدرت های بزرگ در افغانستان و قبایل پشتون) – از داکتر یوری تیخانف استاد دانشگاه یپیتک " گزارنده – عزیز آریانفر"
  • مجمع ملل تا دولت جهانی ( تاریخ سازمان ملل متحد از کورنیلیافوکس) گزارنده به دری – حامد یوسف نظری
  • ازبابل تا بغداد – از ( تیافیدلر) گزارنده – حامد یوسف نظری
  • دیدگاه ها و یاد داشت ها .... عزیز آریانفر
  • دولت و اپوزیسیون در افغانستان ... از پروفیسور داکتر ولادیمیر بویکو- گزارنده به دری – عزیز آریانفر
  • افغانستان – سیاهچاله شناخته جیوپولیتیک ... عزیز آریانفر

کتاب های آماده چاپ:

·         ترورچیست؟ و تروریست کیست؟ از: حامد یوسف نظری

·         چگونگی پیدایش و رشد بورژوازی در افغانستان – زنده یاد اکرم یاری

·         فدرالیزم در افغانستان ( داکتر عنایت الله شهرانی و لطیف پدرام و حامد یوسف نظری)

 

نشانی انتشارات کاوه:

Ø      حامد یوسف نظری Hamed Yussof Nazari

Konrad-Adenauer Platz 9- 50259 Pulheim (Germany)

Tel-0049-27 6845   Fax-0049-2234-276846

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدwww.kawen-verlag.de