بسمه تعالی

حضار گرامي!
مهمانان عزيز!
اصحاب محترم رسانه ها و مطبوعات!

السلام عليكم

كنفرانس مطبوعاتي امروز ما در مورد حوادث اخير در ولايت غزني و سایر مناطق افغانستان است. ائتلاف بزرگ ملی، شما عزيزان را در جريان نقطه نظرات خود قرار ميدهد .


تروریستان داخلی و خارجی؛ شهر غزني را به آتش كشيده و صدها نفر از شهروندان ما را به شهادت رساندند. گروه هايی كه وطن خود را به آتش بكشند و مردم خود را به دستور كشورهاي خارجي به قتل برسانند خاين ترين مردم به مادر وطن محسوب ميشوند.
متاسفانه نهادهاي امنيتي ما با وجود آنكه از خطرات احتمالي حملات طالبان باخبر بودند، نتوانستند از شهر و مردم غزني دفاع كنند. بي كفايتي سرقومندان اعلای قوای مسلح و سران نهادهای امنيتي، دفاعی و استخباراتی در قبال زندگي مردم و عدم اراده سياسي حكومت در جنگ عليه تروريزم فاجعه غزني را به بار آورد. چنين معلوم ميشود كه حكومت قصدا از شهر و مردم غزني دفاع نكرده است. گفته ميشود كه عدم دفاع حكومت از غزني و مردم آن با پروسه صلح حكومت با طالبان ارتباط دارد. تحولات بعدي به ارتباط صلح حكومت با طالبان اين موضوع را كه چرا حكومت از غزني دفاع نكرد را آشكار خواهد سأخت .
وقتي وقايع و حوادث چهارسال گذشته را در عرصه جنگ عليه تروريزم مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهيم به نتايج ذيل ميرسيم:
اول: حكومت با وجود داشتن اطلاعات كافي از حملات احتمالي طالبان به ولسوالي ها و ولايات و پايگاه هاي نظامی، هيچگونه تدابير بازدارنده از خود نشان نداد و اجازه داد تا طالبان به تسخير مناطق و پايگاه هاي نظامي بپردازند. دو مورد سقوط ولايت كندز، سقوط ولايت فراه، حادثه بغلان كه چهل نفر سربازان به شهادت رسيدند، حادثه غورماچ با ١٠٤ شهيد، حادثه كمپ چينايي ها، به شهادت رسيدن ١٠٤ كماندو در اجرستان، سقوط گذرگاه آي خانم در تخار، مساله هلمند، ارزگان، فارياب، ننگرهار و ده ها موضوع ديگر، انتحار و انفجار مرکز آموزشی موعود در دشت برچی که منجر به شهادت و زخمی شدن صدها جوان گردید، نه تنها پرسش برانگيز است بلكه اين بأور را به وجود آورده كه رويدادهاي خونین جنبش روشنايي، فیر مستقیم بر معترضین کابل در ماه جوزای سال ۹۶، انفجار در جنازه شهید سالم ايزديار، انفجار و انتحار جاده صدارت و خيرخانه و مساجد تشيع و اجتماعات ديگر اگر بخشي از أجراآت تيم ارگ گفته نشود اما ماهيت اين وقایع المناک بر اين تيم پوشيده نيست . انفجار بزرگ قندهار که طی آن دهها نفر از نیروهای امنیت ملی ما در سرای فابریکه این شهر به شهادت رسیدند کاملا مشکوک و قابل ‍‍‍بیگیری جدی است.
دوم: در طول چهار سال گذشته قوت هاي نظامي ما هميشه در حالت دفاعي قرار داشته و سران نهادهای امنیتی هيچ وقت حاضر نشده اند تا سربازان شجاع ما به حملات متقابل بپردازند و مناطق تحت كنترول طالبان را تسخير كنند. حالت دفاعي بودن، سبب افزايش تلفات سنگین بر نیروهای نظامی، خستگي سربازان و فرار بيش از حد شان شده است. براي قطعات و جزوتام ها دستور داده ميشود تا دست به حمله متقابل نزنند، در حاليكه اگر طالبان از طرف نيروهاي ما تعقيب شوند به آساني زمينه سركوب شان مساعد ميشود. از چگونگي و شكل جنگ چنين معلوم ميشود و این شک و پرسش را ایجاد کرده است که حلقاتی در حكومت وحدت ملي تصميم دارند تا طالبان را به حيث يك قوت نظامي حفظ و نگهداري كنند و خيال سركوب طالبان را ندارند. از اين گروه تا جايي كه ممكن است در ترور و كشتار شخصيت هاي جهادي، شخصيت هاي ملي و سياسي، متنفذين منطقه اي و سركوب گروه هاي قومي استفاده كنند. به شهادت رساندن رهبران مجاهدين، به شهادت رساندن متنفذين قومي در كندهار و ساير ولايات جنوب غربي و شرقي كشور و ساير قتل هاي زنجيره اي توسط طالبان در چند سال اخير گواه همچو تباني و همكاري ميان برخی حلقات حكومتي و طالبان است .
سوم : گفته می شود که برخی عوامل در حكومت قصدا و عمدا در بسياري از جنگ هاي ساختگي سلاح و مهمات را در اختيار طالبان قرار داده اند، تا طالبان توانسته باشند به قوت نظامي خود بيافزايند. در عين زمان كمك هاي مالي هم براي طالبان از طرف حكومت صورت گرفته است .
روابط مشكوك و پرسش برانگيز برخی مقامات حكومت وحدت ملي در برابر طالبان و داعش كه سبب سقوط ولسوالي ها و ولايات ميشود خسارات بزرگ جاني و مالي را نيز در پي داشته است. عدم اراده سياسي حكومت در جنگ عليه داعش و طالبان يك عمل خائنانه و در جهت خلاف منافع ملي كشور است. ائتلاف بزرگ ملي چنین عملكردهاي حكومت، به خصوص چند نفر مشخص را كه در راس همه كارها قرار دارند محكوم ميكند و آنرا يك خيانت ملي در حق مردم افغانستان ميداند. ائتلاف بزرگ ملي خواهان به محاكمه كشانيدن سران نهادهای امنيتي و دفاعی و استخباراتی هستند که در قضیه غزنی و سایر مناطق کوتاهی و غفلت کرده اند. ائتلاف بزرگ ملي از پارلمان كشور تقاضا به عمل مي آورد تا اين مسوولين بي كفايت امنيتي را طي يك مكتوب به نهادهاي عدلي و قضائي معرفي نمايد تا علت اساسي سقوط غزني براي ملت شريف افغانستان آشكار گردد .

ائتلاف بزرگ ملي به اين عقيده است كه حكومت وحدت ملي قدرت دفاع از حاكميت ملي، سرزمين، و مردم افغانستان را ندارد. بي كفايتي اين حكومت در طول چهار سال گذشته كاملا آشكار شده است. اين حكومت نه تنها كه در عرصه امنيتي كاملا ناكام است، در عرصه هاي اقتصادي، ارایه خدمات، مبارزه عليه فساد اداري و تحكيم وحدت ملي نيز ناكام مانده است.
اين حكومت طرفدار انتقال قدرت سياسي به شكل شفاف و مسالمت آميز نيست. در موجوديت اين حكومت دموكراسي نهادينه نميشود. اين حكومت نظام سياسي را كه حاصل سرمايه گذاري میلياردها دالر كشورهاي دوست افغانستان و قرباني دادن هاي بي شمار فرزندان شان در چارچوب قوت هاي ايساف و ناتو مي باشد نزديك به سقوط ساخته است. ائتلاف بزرگ ملي به اين عقيده است كه حفظ نظام سياسي موجود كه به اثر قرباني دادن هاي مردم افغانستان و همكاري بي دريغ جامعه بين المللي به وجود آمده است از أولويت هاي كاري ائتلاف بزرگ ملي است. نبايد نظام سياسي ما و دیموكراسي نوپاي ما قرباني افكار غيرملي يك تعداد عناصر ماجراجو، خودمحور، انحصارگر، قومگرا، استفاده جو و بي كفايت شود. بناءا تغیير حكومت و اداره فاسد فعلي به مفهوم تغیير نظام نيست. براي تقويه دیموكراسي و نهادینه شدن نهادهاي سياسي مهم است تا عوامل فاسد و ضد روندهاي دموكراتيك را از بدنه نظام سياسي دور كنيم. ائتلاف بزرگ ملي در اين مورد به خاطر ايجاد يك جامعه سالم، نهادينه شدن دیموكراسي، برگزاري يك انتخابات شفاف بر مبنای سیستم پیشنهادی ایتلاف بزرگ ملی، احزاب سیاسی که قبلا توسط کمیسیون اصلاحات انتخاباتی چیشنهاد شده بود، اقدامات لازم مبتني به منافع ملي كشور به عمل خواهد آورد .
ائتلاف بزرگ ملي اکیدا و تکرارا حملات اخير گروه داعش را در يك نهاد تعليمي در غرب كابل شديدا محكوم ميكند و به روح قربانيان حادثه درود ميفرستد و به خانواده هاي محترم شان تسليت ميگويد. بايد متذكر شویم كه به اثر تباني بعضي حلقات حكومتي با گروه تروريستي داعش همچو حملات صورت ميگيرد . كسانيكه داعشيان را در جوزجان نجات دادند قسما در عقب اين حادثه هولناك و ضد انساني نيز هستند. مردم افغانستان بخصوص کابل بايد هوشيار باشند. هر نوع احتمال حملات از جانب طالبان و داعش در شهر كابل دور از تصور نيست. تعداد زياد داعشي ها و طالبان در ايام عيد گذشته به بهانه آتش بس غیرمسوولانه حكومت با طالبان در مناطق مختلف كابل خودشان را پنهان كرده اند و قسما از طرف بعضي حلقات حكومتي حمايت ميشوند. در بسياري از ولسوالي هاي كابل گروه هاي داعش و طالب عملا فعاليت دارند حكومت هم از موجوديت شان به خوبي آگاهي دارد اما طبق پاليسي خود با آنها كاري ندارد. ما از همه شهروندان كشور تقاضا ميكنیم تا آمادگي هاي لازم را براي دفاع خودي داشته باشند. حكومت وحدت ملي يك حكومت ضعیف و بی کفایت بوده و قابل اعتماد نيست. اين حكومت در برابر مردم افغانستان و خون فرزندان اين كشور احساس مسووليت نميكند. ائتلاف بزرگ ملي به حيث يك نيروي سياسي فعال حاضر است تا در برابر هر نوع حملات احتمالي طالبان و داعش در پهلوي شهروندان خود بايستد و مسووليت هاي ملي خود را در دفاع از کشور انجام دهد.
به باور ایتلاف بزرگ ملی، سرقومندان اعلای قوای مسلح، و رهبری حکومت وحدت ملی مقصر و مسوول اصلی بحران امنیتی موجود در کشور هستند.
ما خواهان معرفی مقامات عالیرتبه سکتور امنیتی، دفاعی و استخباراتی تقصیرکار در جنگ غزنی به سارنوالی می باشیم تا محاکمه و مجازات شوند و هرگز اجازه نمی دهیم و هرگز نمی گذاریم که از کلانشهرهای کشور، غزنی مظلوم دیگری درست شود.

ایتلاف بزرگ ملی به كشورهاي منطقه و جهان خطاب می دارد که استفاده از گروه هاي تروريستي به حيث يك ابزار در سياست هاي منطقه اي و فرامنطقه اي صلح و ثبات را در منطقه برهم ميزند. ائتلاف بزرگ ملي از همه كشورهاي منطقه و فرامنطقه اي تقاضا ميكند تا از چنین ابزار كثيف و ضد انساني براي تامين منافع شان در سياست هاي بيرون مرزي خود استفاده نكنند . اجازه دهند تا پيشرفت هاي اقتصادي و فرهنگي فضاي جديدي را در بين كشورهاي منطقه به وجود آورد. افغانستان بايد به مركز تحولات فرهنگي و اقتصادي در ميان كشورهاي منطقه تبديل شود نه مركز اشاعه و رشد گروه هاي تروريستي. مردم افغانستان حق دارند تا از يك زندگي خوب و آرام برخوردار باشند نه اينكه هر روز قرباني سياست هاي منطقه اي و فرامنطقه اي كشورهايی شوند كه از گروه هاي تروريستي در راستاي تامين منافع خود استفاده ميكنند .
ائتلاف بزرگ ملي از همه كشورهاي كه در تامين امنيت كشور ما مسووليت دارند تقاضا ميكند تا مسووليت هاي خود را در تامين امنيت كشور ما به صورت درست انجام دهند. مردم افغانستان با اعتمادی كه بالاي دوستان بين المللي خود بخصوص ايالات متحده امريكا داشتند و دارند، معاهده امنيتي را به اميد اينكه افغانستان از امنيت و ثبات سياسي برخوردار شود به امضاي اين معاهده در لويه جرگه راي موافق دادند و بر همین اساس در برابر تهاجم بیرحمانه تروریستها بی تفاوت و بی توجه از نوع آنچه در غزنی گذشت نباشند. در جنایت غزنی نیروهای بین المللی بی تحرک و تماشا گر بودند . آرزومندیم كه ايالات متحده امريكا اين خواست مردم افغانستان را جدي بگيرد و از هر وسيله ممكن در مهار ساختن گروه هاي تروريستي در كشورما كار بگيرد. ائتلاف بزرگ ملي حاضر است تا با نیروهای ملی و دوستان بين المللي خود در راستاي تامين امنيت سرتاسري، تامين ثبات سياسي و نهادينه ساختن دموكراسي همكاري كند .
و من الله التوفیق
ایتلاف بزرگ ملی
مورخ 27 - اسد - 1397