به نام خداوند توانا و دادگر
هموطنان عزیز و عدالتخواه!


در دهه عدالت و در آستانه بیست و پنجمین سالیاد شهادت پدر و پیشوای نهضت عدالتخواهی کشور مزاری بزرگ و یاران پاکبازش (سرداران شهید ابوذر، اخلاصی، ابراهیمی، سید علی علوی، جان محمد ترکمنی و عباس لومانی) قرار داریم. همه ساله گردهمایی های مردمی‌ای که در داخل و خارج کشور بدین مناسبت برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای تجلیل از ایستادگی آن سرداران سفر کرده بر سر پیمان است. اما متاسفانه روز جمعه 16 حوت 1398 برای سومین سال پیاپی شاهد حمله تروریستی بر مراسم سالیاد رهبر شهید در شهر کابل بودیم که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از هموطنان بی‌دفاع‌مان گردید. شورای عالی مردمی جنبش روشنایی ضمن محکومیت شدید این اقدام تروریستی آن را از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت دانسته و با اظهار همبستگی و غم‌شریکی با بازماندگان فاجعه روز جمعه در کابل، موارد ذیل را یادآور می‌شود:


1- برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز از حقوق بدیهی شهروندان است و بدون هیچ تردیدی حکومت مسئول تأمین امنیت اجتماعات است.


2- اراکین بلندپایه دولتی به شمول رییس اجراییه و متحدین ایشان از میزبانان مراسم روز جمعه در مصلای شهید مزاری بودند و انتظار می‌رفت در تأمین امنیت آن کوتاهی نکرده، از صلاحیت‌های قانونی خود استفاده نموده و جان اشتراک کنندگان را به خطر نیندازند.


3- حمله بر اجتماعات مردمی در سال‌های اخیر به تهدید شماره یک علیه بنیادهای جمهوریت در کشور مبدل گشته است. جنبش روشنایی یک بار دیگر بر بررسی این جنایات توسط یک هیأت حقیقت‌یاب بی طرف و متخصص بین المللی تأکید نموده و خواهان پیگرد قضایی دست اندرکاران این جنایات است.


4- بعد از فاجعه دوم اسد 1395 در میدان شهدای جنبش روشنایی، با تأسف برخی از چهره‌های سیاسی و برخی از رسانه‌ها با موضع گیری علیه قربانیان، از فشار حداکثری جامعه بر حکومت جلوگیری کردند و این سبب شد تا زمینه برای تکرار جنایات مشابه تا امروز فراهم شود.


5- برگزارکنندگان مراسم روز جمعه که در حکومت وحدت ملی شریک قدرت هستند، مسئولیت اخلاقی و وجدانی دارند که رویه دو سال گذشته را در قبال خانواده‌های شهدا و مجروحین تکرار نکرده و به سرعت و جدیت به یاری خانواده‌های شهدا شتافته و زمینه تداوی مجروحین این رویداد را فراهم سازند.


شورای عالی مردمی جنبش روشنایی این رویداد غم انگیز را یک ماتم ملی دانسته و با عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های شهدا، برای مجروحین آرزوی شفای عاجل دارد.


شورای عالی مردمی جنبش روشنایی- کابل
شنبه 17 حوت 1398 – 7 مارچ 2020