«حق خواستن به معنی دشمنی با کسی نیست. ما معتقد هستیم در اینجا مسأله افغانستان وقتی حل می‌شود که مردم و احزاب همدیگرا تحمل بکند، در صدد حذف یکدیگر نباشند. چه از نگاه اقوام چه از نگاه احزاب، چه از نگاه مذاهب...»
 
شهید عبدالعلی مزاری
 
 
به نام‌خداوند ‌جان و خرد
 
مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (الاحزاب 23)
 
تیم بیرون‌مرزی کنگره ملی هزاره بیست‌وششمین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی، استاد عبدالعلی مزاری (ره) و یاران شهید او را به همه پیروان و رهروان راه شان تسلیت می‌گوید و بر روان پاک آن‌ها درود می‌فرستداز شهید مزاری در حالی یادبود می‌کنیم که پیروان افکار، اندیشه‌ها و آرمان‌های والای او ۲۶ سال پس از شهادتش هنوز در مبارزه با افکار دگم و تاریک‌اندیشانه قاتلان نژادباور او قرار دارند. انسان هزاره در افغانستان هنوز هم به جرم هزاره بودنش از یک‌سو مورد تاخت‌وتاز تروریست هایی که دست شان به خون شهید مزاری رنگین اند و دیگر گروه‌های تروریستی به طور هدفمند قتل عام می شوند و از سوی مورد بی‌مهری‌های سردم‌داران نظام جمهوری نیز قرار می‌گیرد.
 
فرزندان شهید مزاری در دو دهه اخیر در گوشه گوشه افغانستان علیه بدخواهان و دشمنان دموکراسی، حقوق بشر و آزادی سینه سپر کردند. پیروان مزاری با باور راسخ به دموکراسی، مردم‌سالاری، مشارکت سیاسی اقوام و عدالت اجتماعی در دو دهه گذشته از جمهوریت حمایت کردند. درست نیست که دولت در این برههٔ حساس کنونی، در شرایطی که نظام جمهوری با تهدید وجودی مواجه است، به مردم هزاره پشت کند.
 
دولت اگر نمی‌تواند از عهده مسئولیت قانونی خود در تأمین امنیت هزاره‌ها و دفع تهدیدهای روزافزون تروریسم علیه این مردم عمل کند، حداقل باید دست مردم را در دفاع از امنیت، ناموس، عزت و حیثیت انسانی شان باز بگذارد.
 
شهید مزاری نزدیک به سه دهه پیش در زمانی برای ارزش‌های انسانی و مدرن و نظام مبتنی بر اراده مردم و مشارکت اقوام مبارزه می‌کرد که بخش بزرگی از مردم افغانستان با این مفاهیم ناآشنا بودند. اکنون که بخش بزرگی از مردم افغانستان بعد از دو دهه زندگی در سایه یک دموکراسی نیمه‌بند، به حقانیت، درستی و برتری آن ارزش‌ها پی برده‌اند و نظام و دستاوردهای دو دهه اخیر افغانستان با تهدید جدی مواجه هستند، رهبران دولت نباید به تنها مردمی که به طور قطعی طرفدار و حامی نظام جمهوریت هستند، بی‌مهری کنند.
 
از سوی دیگر، شهید مزاری توانست در برهه حساسی از تاریخ افغانستان، جناح‌های مختلف سیاسی هزاره، از راست افراطی تا چپ افراطی و از دین‌دار تا سکولار را حول یک هدف و آرمان و مبارزه مشترک متحد بسازد.
 
اینک، در این برهه‌ای از زمان، هزاره بار دیگر با تهدیدهای جدی سیاسی و امنیتی شبیه دوران شهید مزاری و آزمون سخت اما دست‌یافتنی به مدارا و تساهل و «وحدت» قرار دارد.
 
کنگره ملی هزاره که خود بر مبنای همین هدف والا تشکیل شده است، از تمامی جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی هزاره می‌خواهد تا به پیروی از بانی «وحدت» ملت هزاره، در این برهه حساس سیاسی و امنیتی، یک‌بار دیگر برای دفاع از انسان هزاره در برابر دیو هفت‌سر تبعیض و اژدهای خونخوار تروریسم و محافظت از ارزش‌های انسانی، حقوق بشر، عدالت، دموکراسی و آزادی دست به دست هم بدهند.
 
اگر خود را دَیندار مزاری بزرگ و پیرو و رهرو و باورمند به اهداف او می‌دانیم، بیایید در سالروز شهادت آن رهبر کاریزما یک‌بار هماهنگ‌ شده، عهد «وحدت» ببندیم، از منافع شخصی و گروهی به خاطر منافع علیای مردم خود بگذریم و نگذاریم سپاه تبعیض و جهل ما را بار دیگر به سوی تاریکی ببرند.
 
 
تیم بیرون‌مرزی کنگره ملی هزاره
۱٨ حوت ۱٣٩٩ (٧ مارچ ٢٠٢۱