«غلبه برفقر تنها شعار خیرخواهانه نیست، بلکه اقدامی برای گسترش عدالت است. این کار محافظت از حق اساسی بشر یعنی حق برخورداری از حیثیت و زندگی مناسب است. با ادامه فقر آزادی واقعی وجود ندارد. اقداماتی که از سوی کشورهای توسعه یافته لازم است، روشن و مشخص است.
نخست، تضمین عدالت در تجارت است. من پیشتر گفته ام عدالت در تجارت راهی به راستی مفید برای کشورهای توسعه یافته است تا تعهد خود را برای خاتمه دادن فقر جهانی نشان دهند. دوم، پایان دادن به بحران بدهی کشورهای فقیر است. سوم، دادن کمک خیلی بیشتر و حصول اطمینان از کیفیت عالی این کمک ها است...». 
نیلسون ماندلا
 

وزارت مالیه در تصرف یک حلقه مافیایی

 

نویسنده: احمد بهزاد

نیم نگاهی به مسند وزارت مالیه در این نظم نوین و مروری بر ترکیب تیمی و تباری این وزارت، بازگو کننده علل اصلی فساد و تبعیض حاکم بر این کشور است.

آنان که در پی یافتن سرچشمه فساد اداری و اختلاس های چند ده میلیون دالری در افغانستان هستند، کافی است به این نکته توجه کنند که چرا این مسند مهم مالی و اقتصادی در هفده سال اخیر در انحصار یک حلقه خاص و یک تیم سیاسی قرار داشته است؟!

برای یافتن منشأ اعمال تبعیض علیه مجموعه های خاص انسانی در این سرزمین نیز می توان به گرایش های راسیستی سکان‌داران این نهاد مهم توجه داشت. عناصری با داشتن حداکثر عصبیت های قومی و تفاخرهای تباری بر مسند این وزارت قرارگرفته اند و از اهرم کمک های خارجی برای در تنگنا قراردادن اقوام خاص و فربه ساختن عناصر و حلقات معین نهایت بهره را برده اند.

در شرایط کنونی که دیگر بسیاری از رازهای حاکمیت انحصاری از پرده برون افتاده است و مرد عریان ترین چهره فاشیزم، تمامیت خواهی و دیکتاتوری را در برابر خود مشاهده می کنند، چه کسی غیر از «محمد همایون قیومی» می توانست بر این مسند تکیه زند؟! 

قیومی چهره به ظاهر تکنوکرات، در واقع عنصری در ساختار قدرت است که تخصص در تحریم اقوام و تمدید محرومیت تاریخی آنان دارد. در پس چهره به ظاهر دانا و تحصیلکرده او، عصبیت قومی شدید نسبت به بعضی از اقوام و خصوصا علیه انسان هزاره نهفته است. او کارگردان اصلی انحراف مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان به سالنگ است. عصبیت های جاهلی این چهره به ظاهر تکنوکرات در جریان کار کمیسیون مشترک حکومت و جنبش روشنایی نگذاشت بررسی های تخنیکی این کمیسیون به نتیجه رسد و با عملی شدن راه حل پیشنهادی اعضای آن کمیسیون، گامی مهم در راستای خودکفایی کشور در عرصه انرژی، توسعه و حل شدن سریع تر مشکل برق پایتخت برداشته شود.
عملکرد آقای قیومی در بخش زیربناها و انرژی - که با صلاحیت ترین شخص در این عرصه بود - نشان می دهد هدف از نشاندن او بر مسند وزارت مالیه - در میان هلهله و پایکوبی تماشاچیان همیشه در صحنه - در واقع تکمیل کردن حلقه فساد و اختلاس «اندرونی ارگ» کابل است.

«حلقه اندرونی ارگ» از این انتصاب گوشه چشمی به انتخابات آینده و تأمین مالی خود توسط اطمینانی ترین چهره متعصب اش دارد.