فرستنده گزارش: سردار قلندری

به روز دو شنبه، تاریخ 23 میزان 97، همایش بزرگ حمایتی، به همت مردم غوربند ولایت پروان، از کاندیداتوری الحاج غلام سخی پارسایی در چهلستون کابل برگزار گردید.

نشست با تلاوت آیات قرآن کریم، توسط قاری سید صدیق «سادات» آغاز گردید و همگی به احترام «سرود ملی» ایستادند. دبیر جلسه، مولوی سراج الدین بدخشی پیرامون «تغییر» با الهام از آیه های قرآن سخن گفت و در مورد فرمود:« خدا مردمی را که در خود تغییر بیاورند، از زیر یوغ استبداد، انحصارگرایی و اجانب آزاد می کند».

 

نخستین سخنران برنامه، مولوی احسان الله بود، وی در مورد انتخابات فرمود:« امانت را باید به اهلش سپرد، به کسی رای دهیم که شایستگی داشته باشد و نه اینکه کور کورانه دنبال کسانی باشیم که دقیق نمی شناسیم. بیایید شعار را در عمل پیاده کنیم و متحدانه به حاجی پارسایی رای دهیم. شعار حاجی پارسایی بهترین شعار است و مناسب با وضع روزگار ما. هزاره های سنی زیاد استند؛ اما تا هنوز نتوانسته اند رهبر و وکیل درست داشته باشند، از این جهت، به حق شان نرسیده اند. ولی تازه فرصت پیش آمده تا تعیین سرنوشت نماییم» سپس نوبت به مولوی محمدعلی فرقانی رسید، ایشان با دردمندی و بیان محرومیت، جدی ترین مساله ها را با مردم در میان گذاشت. ایشان رای دادن به حاجی پارسایی را، نه گفتن به «محرومیت تاریخی» عنوان نمود و پیرامون شجاعت و رزمندگی مردم دره ی غوربند در زمانه ی جهاد صحبت نمود و همگی را دعوت نمود تا بسان سالهای جهاد، شجاعت شان را پای صندوق های رای نشان دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش افزود:« انسان های هدفمند به خواسته ی شان می رسند؛ اما انسان های بی هدف برای انسان های هدفمند کار می کنند، ما سالها برای دیگران کار کرده ایم. اما این بار هدفمند می شویم و  به پارسایی رای می دهیم، زیرا او از ماست. «هر کسی سنگ را برای وُرکه ی خود لول می دهد»، ما نیز برای کاندیدای خودمان، رای می دهیم. مُلا هم اول برای خودش دعا می کند و می گوید:« اللهم اغفر لی»( خدایا مرا ببخش) سپس برای دیگران دعا می کند». در ادامه، مولوی فرقانی حاجی پارسایی را شخص صادق خواند و با الهام از آیه ی قرآن «کونو مع الصادقین» پارسایی را شخص صادق معرفی نمود و به همگی گفت:« با صادقان باشید»

سردار قلندر؛ استاد دانشگاه و عضوِ شورای عالی مردمی جنبش روشنایی به نمایندگی از استادان دانشگاه و جامعه علمی کشور صحبت کرد. و بر اساس آیه های« یا ایها الذین آمنوا انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایلا لتعارفوا و ان اکرمکم عند الله اتقیکم» و آیه ی شریفه « ان الله لا یغیروا ما بقوم، حتی یغیروا ما بانفسهم» و آیه ی شریفه ی« لیس للانسان الا ما سعی» و آیه ی شریفه« امرهم شورا بینهم» و آیه ی «و اعتصموا بحبل لله جمیعا ولا تفرقوا» و آیه ی «لیقوم الناس با القسط» به ضرورت های حمایت از شورای هزاره های اهل سنت و کاندیداتوری حاجی پارسایی تاکید کرد. سپس ایشان با خطاب به همتباران سنی خویش گفت:« قومای عزیزم! بیایید به حاجی پارسایی رای دهیم. او امروز شما را دور هم جمع کرده است و دیروز ما را در جاده ی شهید مزاری(ره) جمع کرده بود. حاجی پارسایی، آدم متقی، دیندار و درد آشنایی ست. تنها آدم درد آشنایی می تواند دردهای شما را مداوا کند. ما سنگ های زیادی را به وُرکه های دیگران لول دادیم؛ اما این بار، برای وُرکه ی خود مان سنگ ببریم. قومای گرامی! متحدانه به ریسمان خدا چنگ بزنید، همان گونه که در جنگ ها پیروز شدید، در انتخابات نیز پیروز شوید»

در این قسمت از برنامه محمد نعیم سهرابی شعری را به دکلمه گرفت و سپس گروه ترانه ی «محرومیت سرنوشت دایمی ما نیست» در جایگاه، سرود شان را خواندند.

دوکتور نور علم سخنران دیگری برنامه بود. او گفت:« حاجی پارسایی محوری شده است برای همتباران خویش. از غور تا بدخشان و از قندوز تا تخار، فاریاب و ... او شخصیت پاک است و در ساختار و بافتار آلوده هرگز نبوده است»؛ پس از وی، دوکتور روشندل در جایگاه رفت و فرمود:« پارسایی بهترین شعار را برگزیده است و شعار او، این پرسش را ایجاد می کند که ما تاکی محروم باشیم. تا کی زیر استبداد، ظلم و اجحاف باشیم؟! ما ماستر، داکتر و چهره های علمی داریم؛ اما زعیم نداریم. بیایید پارسایی را به عنوان زعیم مان انتخاب کنیم تا محرومیت سرنوشت دایمی ما نباشد»

احمد امینی؛ استاد دانشگاه، نیز پیرامون کاندیداتوری الحاج غلام سخی پارسایی سخن گفت. او با طرح «مساله ی عدالت» پیرامون محرومیت حرف زد و سپس گفت:« آقای پارسایی از آدرس حزب نه، قوم نه، او از آدرس یک درد کاندیدا شده است. بیایید به حاچی پارسایی رای دهیم تا او صدای «اکثریت خاموش» باشد»

در این بخشی از برنامه، حاجی احمد آبدالی؛ رییس شورای مردمی آبدالی ها نیز از کاندیداتوری الحاج غلام سخی پارسایی اعلام حمایت نمود و حاجی  پارسایی را شخصی توصیف کرد که می تواند از هزاره های سنی زعامت نماید». سپس احمدولی «پارسا» و معلم عبدالمجید، زندگینامه ی حاجی پارسایی را به خوانش گرفت.

سپس گرداننده ی برنامه، الحاج غلام سخی «پارسایی» را در جایگاه دعوت نمود و ایشان پیرامون انگیزه ی انتخاباتی و اهداف پارلمانی خویش صحبت های مفصل نمود. وی در بخشی از سخنان خویش فرمود:« من از متن جامعه برخاسته ام و با درد مردمم آشنایم. شما از درد و نابرابری آگاه استید. من از میان شما برخاسته ام و محرومیت ها را هیچ گاه فراموش نخواهم کرد. اگر به من اعتماد کنید، تجربه های تلخ گذشته تکرار نخواهد شد، ما در چندین دوره انتخابات رای دادیم. در روزهای انتخابات برای دیگران عزیز بودیم؛ ولی پس از انتخابات با دروازه ی بسته و موبایل خاموش مواجه می شدیم. ما مردم شجاع، رزمنده و همیشه پیروز بوده ایم. شجاعت ما زبانزد همه است. تنها در دوره ی هفده ساله ی حکومت دموکراتیک، دست ما بسته شده است. من از میان شما برخاسته ام، تا آرمان های بلند گذشته را زنده کنم. از محرومیت حرف نمی زنم، زیرا با درد و محرومیت همه ی ما آشناییم. ولی کاندیدا شده ام تا برای این دردها دوایی پیدا کنم و برای چالشها، راهکاری بسنجم. من شک ندارم که می توانم از مردم خویش نمایندگی نمایم و صدای آنان را به حکومت اففانستان و مردم دنیا برسانم» در پایان مولوی شهاب الدین حقجو «لغمانی» ضمن بیان دردهای هزاره های لغمان، برنامه را با دعاییه ی خویش به پایان برد.

گزارش: بخش فرهنگی روابط مردمی حاجی پارسایی- کابل