ووید-۱۹ چیست؟" عنوان مقاله علمي است از دانشمند و محقق موفق جامعه مان، استاد دانشكده طب و صحت دانشگاه سيدني - دكتر علي عظيمي. لطف نموده بخوانيد و براي آگاهي دهي دقيق از ويروس كرونا و خطرات و وقايه آن به اشتراك بگذاريد.

پيش گفتار 

دكتر علی عظیمی فارغ‌التحصیل سال ۲۰۱۹ دوره‌ی دکترا از دانشگاه سیدنی است. مدت یک سال می‌شود که به عنوان محقق و پژوهش‌گر در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه سیدنی کار می‌کند. کارهای تحقیقاتی‌اش بیش‌تر روی سرطان پوست و امراض التهابی متمرکز است. او همچنین در قسمت تدریس شاگردان دوره‌ی لیسانس و راهنمایی شاگردان دوره‌ی فوق‌لیسانس و دکترا در دانشگاه سیدنی فعالیت می‌کند.

کوید-۱۹ چیست؟

طبق معلومات ارایه‌شده توسط سازمان صحت جهانی‌، اولین واقعه‌ی بیماری سیستم تنفسی که عامل آن معلوم نبود، به تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ به اداره‌ی محلی این سازمان در شهر ووهان چین گزارش داده‌شد. بعضی از این بیماران در بازار ماهی‌فروشی شهر ووهان کار می‌کردند. اوایل جنوری و با بررسی بیشتر، عامل این بیماری را شناسایی کردند: ویروس کرونای جدید یا nCOV-19. با شیوع بیش‌تر این بیماری ناشناخته در شهر ووهان و گسترش آن در دیگر کشورها قضیه کم کم جنبه‌ی بین‌المللی به خود گرفت. بتاریخ ۱۱ فبروری ۲۰۲۰ و برای جلوگیری از منتسب‌کردن این بیماری به حیوانات، افراد و یا کشور مشخصی، سازمان صحت جهانی‌ اسم رسمی کوید-۱۹ را روی این بیماری گذاشتند. 
پیشینه‌ی شناسایی اولین ویروس کرونای انسانی به سال‌های ۱۹۶۰ برمی‌گردد. طبق اطلاعات موجود، حداقل هفت نوع ویروس کرونای انسانی وجود دارد. چهار نوع از ویروس کرونا یعنی نوع الفا، بیتا، گاما و دلتا انواع عادی این ویروس‌اند. سه نوع ویروس کرونا که عبارتند از ویروس عامل سندروم تنفسی خاورمیانه یا MERS، ویروس عامل بیماری حاد تنفسی یا سارس (SARS-CoV) و ویروس جدید کرونا (SARS-CoV-2) که عامل بیماری کوید-۱۹ هست، انواع خطرناک‌تر و مسری‌تر این ویروس هستند. گمان می‌رود که این سه نوع آخری در حقیقت ویروس حیوانی بوده‌اند که با تکامل و جهش جنیتیکی قادر شده‌اند انسان‌ها را نیز آلوده کنند. مطالعات جنیتیکی روی ویروس عامل بیماری کوید-۱۹ که نتایج آن بتاریخ ۱۷ مارچ ۲۰۲۰ در مجله‌ی علمی نیچر منتشر شده است بطور واضح نشان می‌دهد که این ویروس با دست‌اندازی جنیتیکی توسط انسان‌ها ساخته نشده بلکه دو سناریوی دیگر را در مورد منشأ این ویروس پیش‌نهاد می‌کند: (۱) در نتیجه‌ی انتخاب طبیعی (Natural selection) ویروس سارس در یک حیوان قبل از انتقال ویروس به انسان؛ (۲) اتنخاب طبیعی در انسان بعد از انتقال ویروس از یک حیوان. 
بناءً خبرهایی مبنی بر دست‌داشتن کشور یا کشورهای مشخص در ساختن این ویروس برای مقاصد سیاسی شایعه و تیوری توطئه‌ای بیش نیست. 

چرا کوید-۱۹ خطرناک است؟

ویروس‌ها در کل پدیده‌هایی هستند بین مرگ و زندگی. برخلاف باکتریاها که می‌توانند بصورت مستقل از سلول‌های میزبان زندگی کنند، ویروس‌ها برای ادامه‌ی حیات‌شان وابسته به سلول‌های میزبان اند و برای فعالیت‌های شان باید مواد جنیتیکی‌شان را به سلول‌های میزبان وارد کرده و با استفاده از ماشین تولیدی آن‌ها به تولید خودش بپردازد. سیستم ایمنی بدن میزبان از خودش در مقابل ویروس که یک عامل بیگانه است واکنش نشان داده و در صدد از بین‌بردن‌اش می شود. از آنجایی‌که ویروس جدید کرونا برای اولین بار در جهان منتشر شده ‌است، بدن افراد هیچ‌گونه شناسایی قبلی با این ویروس نداشته و لذا آمادگی چندانی هم برای مقابله و چگونگی مقابله با این ویروس را ندارد. در جدال بین بین سیستم ایمنی بدن و ویروس، یکی بر دیگری غلبه می‌کند. میزبانی که از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردارند – مثلا أطفال – بصورت موثرتری می‌تواند راه مقابله با ویروس را در مدت زمان کوتاه‌تری بیاموزد و ویروس را از بین ببرد. افراد مسن یا افرادی که داروهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی مصرف می‌کنند در مقابله با این ویروس دچار مشکل شده و می‌تواند به مرگ منجر شود. طور مثال یکی از دلایلی که تعداد افراد فوت‌شده به دلیل بیماری کرونا در ایتالیا خیلی زیاد هست، جمعیت پیر این کشور است طوری که ۱۷.۲ درصد جمعیت ایتالیا بالای ۷۰ سال عمر دارند، در مقایسه با کشور چین که تنها ۶.۵ درصد مردم آن بالای ۷۰ سال عمر دارند. باید یادآور شد که افراد با سن کم‌تر اما به هیچ عنوان از آسیب‌های این ویروس بصورت کامل در امان نیستند و می‌توانند در مقابله با این ویروس زندگی‌شان را ببازند. همچنین باید یادآور شد که حتی اگر سیستم ایمنی کودکان و جوانان بصورت موثر با این ویروس مقابله کنند اما در عین حال می‌توانند ناقل این ویروس به افراد دیگر از جمله سالمندان در بین جامعه باشد. به این دلیل موضوع فاصله‌ی اجتماعی و شستن ممتد دست‌ها با آب و صابون و یا مایع ضد‌عفونی‌کننده که این روزها از سوی بسیاری از دولت‌ها تاکید می‌شود، می‌تواند در کنترول این ویروس موثر واقع شود. 
پس به‌تر است دستور مراجع معتبر دولتی و نهاد‌های معتبر پزشکی در مورد رعایت فاصله‌ی اجتماعی و دیگر دستورهای آن‌ها را جدی بگیریم تا بتوانیم از مصاب‌شدن خود و بقیه به این ویروس جلوگیری کنیم. 
راه های درمان کوید-۱۹ چیست؟

تا هنوز هیچ داروی بی‌خطر و مؤثری برای درمان COVID-19 شناخته نشده است. تعدادی از داروهای بالقوه موثر برای درمان این بیماری برای تحقیقات کلینیکی پیشنهاد شده‌اند و تعدادی از این داروها هم‌اکنون در آزمایشات کلینیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بستگی به قوانین و مقررات ملی، به بعضی از بیماران کوید-۱۹داروهایی داده شده‌اند که در اصل برای این بیماری تصویب نشده‌اند. تجویز این داروها برای کنترل کوید-۱۹در شرایط اضطراری و خارج از آزمایشات کلینکی شاید از نظر اخلاقی مناسب باشد مشروط بر اینکه هیچ روش درمان اثربخش وجود نداشته باشد، اما تجویز این داروها هیچ گاه عاری از خطر نیست و در مواردی هم می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت موجود بیمار شود.
خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی به نقل از این و آن محقق یا پروفیسور یا روزنامه‌ها و مجلات غیرمعتبر علمی در مورد تداوی بیماری کوید-۱۹ نشر می‌شود یا شایعه اند یا از اعتبار علمی برخوردار نیستند. این خبرهای نادرست و غیرمعتبر می‌تواند ما را از اصل موضوع که کنترل و جلوگیری موثر از انتشار این ویروس هست دور نگه دارد و با اعتماد کاذب به راه‌های شناخته‌شده و موثر تداوی این بیماری، جامعه را به کام مرگ بکشاند. 

درحالی‌که پیشرفت‌هایی در قسمت تولید واکسن کوید-۱۹ انجام شده است اما هنوز راه درازی برای تثبیت موثریت و تولید انبوه این واکسن ها در پیش است. 

نتیجه اینکه فعلا هیچ راه تثبیت شده و موثر برای تداوی بیماری کوید-۱۹ وجود ندارد.

رسالت فعلی ما این است که به هر شایعه‌ای در مورد پیام‌های ماوراالطبیعی این ویروس و بیماری، منشأ نادرست این بیماری و راه‌های موثر جلوگیری و تداوی این بیماری گوش ندهیم و در این مورد فقط به اطلاعات و معلومات مراجع معتبر علمی و دولتی بسنده کنیم. 

برای فعلا بیاییم به جلوگیری از انتشار این ویروس بیاندیشیم، فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنیم، بهداشت را رعایت کنیم و این‌ها را به بقیه بفهمانیم. در جامعه‌ی ما تعداد زیاد از افرادی هستند که دسترسی به دستورالعمل‌های جدید دولت ندارند و یا به دلیل مشکلات زبانی این دستورالعمل ها را متوجه نمی‌شوند.

پي نوشت: سازمان سياسي و حقوقي پاليسي بخاطر كوتاه ساختن اين مقال، با حفظ حرمت مأخذ (ريفرنسهاي) مقاله را حذف كرده است، كه در صورت نياز قابل دسترس مي باشد.

منبع: پالیسی

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=563419314272951&id=132301140718106&__tn__=K-R