حمله طالبان بر شهر غزنی به شهر غزنی عقب زده شد.

غزنی یکی از ولایت های تاریخی افغانستان است، روزگارانی غزنویان (۳۴۴-۵۸۳) از مراکز عمده تمدن بشری بوده است. چهره شاخص علم، هنر و ادبیات فارسی مثل: ثنای غزنوی، فرخی سیستانی، فردوسی طوسی، عنصری بلخی، کسایی مروزی، عسجدی مروزی و ابوریحان بیرونی در آن می‌زیستند. در سال های اخیر لقب پایتخت تمدن اسلامی را به خود گرفته بود.

از لحاظ استراتژیک گلوگاه اقتصادی، تجاری و لوژیستیکی برای پایتخت به شمار می رود. از طرفی تسلط یافتن طالبان بر ولایت غزنی، ولایت های میدان، لوگر و پایتخت، در معرض تهدید بیشتر گروه طالبان قرار می گیرد و خطوط ارتباطی زمینی هرات، قندهار، غزنی را با کابل قطع می می کند. بنابراین این مسیر به جاده‌ی مرگ نیز نام گذاری شده است.این شهر، روز جمعه در حدود ساعت ۲ شب، ۱۰، آگست ۲۰۱۸، مورد تهاجم وسیعی گروه تروریستی طالبان قرار گرفت و جنگ شدید و ویرانگری در آن رخ‌داد.

براساس گزارش، صدای آمریکا وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است، که حمله طالبان به شهر غزنی به عقب رانده شده است. به نقل از جنرال محمد راد منش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان، کماندوهای اردوی ملی افغانستان به ساحه رسیده و برخی از نقاط شهر غزنی را این نیروها تصرف شده اند.

راد منش می افزاید:«در این درگیری میان دو طرف، ۶ سرباز... کشته و ۵ تن دیگر مجروح شدند.»

«به گفته آقای رادمنش، ۱۵۰ تن از جنگ‌جویان طالبان نیز کشته و مجروح شده اند».

معاون سخن‌گوی وزارت دفاع، علاوه کرد: در منطقه‌های غربی شهر غزنی، ساحه «پی. آر. تی» و بعضی مناطق دیگر تا هنوز درگیری ادامه دارد؛ اما وی ابراز داشت، تا ساعت‌های دیگر این مناطق نیز پاک‌سازی خواهدشد.

باز محمدهمت، رئیس شفاخانه‌های ملکی غزنی، به خبرگزاری رادیو آشنا-صدای امریکا، گفته است:که از محله های درگیری در این شهر، ۱۶ نفر کشته، شامل دو نفر ملکی و ۳۳ زخمی شامل ۸ فرد ملکی به این شفانه منتقل شده اند.

همزمان، فرماندهی مأموریت قاطع گفته است:«نیروهای دولتی کنترل تمام ساختمان‌های دولتی را به دست گرفته‌اند.

در گزارش، فوق آمده است که تلاش های طالبان، برای این مناطق برای باردیگر، ناکام مانده است.

در گزارش آمده است، که والی ولایت غزنی در کابل به سر می‌برد، اما فرمانده امنیه ولایت غزنی رهبری جنگ علیه طالبان را به عهده دار. رادیو صدای آشنا، به نقل از می‌نویسد:«که با رسیدن کماندوهای، حملات طالبان بر منزل مسکونی فرمانده‌ی امنیه غزنی، مهمانخانه والی و ریاست امنیت ملی به عقب زده شده است.»

گزارش صدای امریکا می نویسد: ذبیح الله مجاهد، یکی از سخن‌گویان گروه طالبان با نشر خبر نامه‌ای ادعا نموده است که جنگ‌جویان طالب، قوماندانی امنیه غزنی، شش حوزه امنیتی، قرارگاه «پی. آر. تی»، بالاحصار، تپه تلویزیون، مرکز توپچی و پسته‌های امنیتی اطراف شهر را تصرف کرده اند. علاوه برآن، ادعا کرده است که ۱۴۰، نفر از نیروهای امنیتی را کشته‌اند، ولی در مورد تلفات گروه طالبان چیزی بیان نکرده است.

آنچه گفته آمد، وضعیت در شهر غزنی تغییر کرده است. طالبان در حال شکست اند. اما طالبان خانه ها مسکونی مردم را سنگر قرار داده اند. این روش طالبان، عملیات هوایی را مواجه بامشکل ساخته است.

 
به لینک ذیل مراجعه شود: 
 
https://www.darivoa.com/a/bamian-attack-taliban-ghazni/4522545.html