۲۹ ماه آگست ۲۰۱۸، دها نفر از هواداران احزاب سیاسی افغانستان در اعتراض به روند انتخاب و نحوه‌ی برگزاری‌ آن به خیابان‌های کابل رفته، تظاهرات کردند.

 

براساس گزارش بی بی سی، اشتراک کنندگان در تظاهرات از ۳۵ جریان و حزب سیاسی، از جمله حزب جمعیت اسلامی، حزب جنبش اسلامی شمال، حزب اسلامی (حکمتیار) و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان هم در بین آن‌هاست، نمایندگی می‌کردند. در گزارش مذکور از قول فضل غنی حقمل، یکی از سخن‌گویان حزب سلامی افغانستان گفته است: «راهپیمایی امروز، آغاز اعتراضات مدنی این احزاب است که تا قبول خواست‌های‌شان ادامه خواهد یافت.

تغییر سیسم انتخابات افغانستان از نظام تک‌رای، غیر قابل انتقال به نظام تناسبی، استفاده از سیستم بایومتریک\ انگشت نگاری برای رای دهندگان و نظارت احزاب از تمام مراحل انتخابات مهم‌ترین خواست‌های این جریان‌هاست.»

آقای قیام،نیز در صفحه‌ی فیسبوک خودمی نویسد: ائتلاف بزرگی ملی، دو هفته پیش به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات التمیاتوم داده بود؛ اما امروز، به اعتراضات مدنی آغاز کرده‌اند. وی می‌افزاید: «سرک میدان هوایی برای چهار ساعت و چهارراه شهید عبدالحق برای دونیم ساعت توسط اعتراض کنندگان مسدود ساخته شد.»

در گزارش بی بی سی آمده است: در ماه میزان، انتخابات پارلمانی افغانستان بعد از سه سال به تأخیر و انتخابات شوراهای السوالی افغانستان برای نخستین بار قرار است برگزار شود. کمیسیون مستقل انتخابات می گودید: نهایت سعی خود را برای شفافیت این دور از انتخابات خواهند کرد؛ ولی تاریخ برگزاری انتخابات تغییر پذیر نخواهدبود.

بنابرآنچه گفته آمد، تظاهرات اعتراضی مردم گسترده و چشم گیر نبود است. منتهی احزاب جهادی نگران انتخابات آینده هستند. وطی اعلامیه‌ای ابراز نگرانی نموده، نظرات خود را بیان کرده‌اند که متن آن در ذیل آورده می‌شود:

اعلامیه مشترک احزاب و جریانهای سیاسی و شخصیتهای ملی در رابطه به انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷

مردم باعزت و سر بلند افغانستان!


همانگونه که در جریان هستید انتخابات یکی از ارکان مهم نظام سیاسی ما و ممثل اراده مردم برای تعیین سر نوشت سیاسی شان می باشد. انتخاباتی که در قانون اساسی به حیث یک ارزش ملی به آن تأکید شده است؛ انتخابات شفاف، عادلانه و دور از تقلب است. 

اینک با برنامه هایی که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات در پیش گرفته است، انتخابات شفاف و عادلانه ای که در قانون اساسی تسجیل شده است را ، برگزار نمیتواند و انتخابات پارلمانی پر از تقلب خواهد بود. 
سند انکار ناپذیر ما این است که کمیسیون، انتخابات پارلمانی را با سیستمی برگزار می کند که بخش بزرگ آراء مردم در آن ضایع می شود. دوم اینکه هیچ نظارتی تاثیرگذار از کارکردهای کمیسیون انتخابات صورت گرفته نمی‌تواند و سوم اینکه میلیونها تذکره بی‌صاحب و خیالی توزیع و میلیونها نفرکه اصلا وجود خارجی ندارند در ثبت نام غیر استندرد و دستی راجستر شده اند. 

احزاب، ایتلاف‌ها و جریانهای سیاسی از زمستان سال گذشته نگرانیهای عمیق خود را با حکومت، کمیسیون انتخابات، یوناما و نمایندگیهای خارجی ابراز داشتند. رهبران سیاسی در همه نشستهای شان به حکومت و نهاد های مسوول تذکر دادند؛ اما تاکنون هیچ اهمیتی به خواسته ها و مطالبات احزاب داده نشده است. 

ما احزاب و جریانهای سیاسی بارها اعلام کردیم که برای تحقق خواسته ها و مطالبات برحق مردم افغانستان که عبارت از شفافیت و هدر نرفتن آرای شان می باشد، قویاً مبارزه می‌کنیم و هرگز از خواست قانونی خود عقب نشینی نخواهیم کرد. 

احزاب، ایتلافها و جریانهای سیاسی بار ها اعلام کرده اند که دست به اعتراضات مدنی می زنند و دروازه‌های تقلب را بسته می‌کنند وهرگز زیر بار تقلب نمی‌روند. بنابراین اعتراضات امروز ما سرآغاز اعتراضات گسترده مدنی در مرکز و ولایات افغانستان است. 

قابل یادآوری است که احزاب، ایتلافها و جریان‌های سیاسی همزمان باب گفتگو با حکومت را باز میگذارند و امیدوارند که حکومت به اعتراضات مدنی مردم توجه کند. در غیر آنصورت، همانگونه که اشاره شد اعتراضات مدنی ما ادام یافته و در تمام ولایات گسترش خواهد یافت. در آنصورت پیامد آن هرچه باشد به عهده حکومت و کمیسیون انتخابات خواهد بود.

زنده باد افغانستان متحد
سربلند باد مردم افغانستان
به امید برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه درسراسر افغانستان 
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
7- سنبله 1397

نوت:  عکس از صفحه بی بی سی برگرفته شده است.