برگی از تاریخ سیاسی معاصر افغانستان

 

 

اعلامیه شماره ۵۵ شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در پیوند به رویداد تروریستی حمله بر نمازگزاران مسجد امام زمان (ع) در کابل

به نام خداوند توانا و دادگر


رویداد غم انگیز جمعه خونین کابل که با تهاجم وحشیانه چند عامل انتحاری بر نمازگزاران بی گناه در مسجد امام زمان در قلعه نجارها رقم خورد، جامعه ما را بار دیگر به سوگ نشاند. در این جنایت ضد بشری که چهارمین حمله هدفمند علیه یک بخشی از مردم افغانستان طی یک ماه اخیر است، حرمت خانه خدا شکسته شد، قرآن و محراب و منبر به آتش کشیده شد و ده ها تن از انسان های بی دفاع به شهادت رسیده و بیش از صد تن دیگر جراحت برداشتند.

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی ضمن عرض تسلیت به مردم افغانستان، خصوصا به بازماندگان شهدا و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان این فاجعه، نکاتی را در رابطه با فتنه انگیزی های تروریستی اخیر یادآور می شود:
۱ - حمله بر نمازگزاران مسجد امام زمان در کابل پس از فجایع دوم اسد امسال، حمله بر نمازگزاران مسجد جوادیه هرات و کشتار مردم در میرزااولنگ سرپل در یک ماه اخیر و به تعقیب حملات هدفمند ماه های گذشته بر جامعه ای خاص در افغانستان نشان دهنده ظهور فتنه جدیدی است که در صورت غفلت و مسولیت نشناسی دست اندرکاران امور، می تواند وارد مراحل خطرناک تری گردد.
۲ - بسنده کردن مقامات مسول نظام به محکومیت لفظی این جنایت ها، بدون اقدام مناسب برای مهار فتنه و تامین امنیت شهروندان، نمی تواند رفع کننده مسولیت از کسانی باشد که خود به اعمال سیاست تبعیض سیستماتیک علیه جامعه خاص متهم اند؛ بلکه تداوم این روند می تواند به معنای رضایت و یا بی تفاوتی آنان در قبال چنین فجایع تعبیر و تفسیر گردد.
۳ - تاسف بارتر از محکومیت های لفظی حکومت، موضع مبهم و یا سکوت مجموعه ها و نهادهای است که دم از حرمت نهادن به شعایر دینی می زنند و هرگاه در کشورهای دیگر کوچکترین بی حرمتی به مقدسات و اماکن مذهبی مسلمانان رخ دهد، گریبان چاک نموده و فریاد اعتراض شان گوش فلک را کر می کند؛ اما در برابر کشتار نمازگزاران، به آتش کشیده شدن قرآن و محراب و منبر و هتک حرمت خانه خدا در شهر و کشور شان سکوت پیشه کرده اند.
چنین سکوت و یا موضع مبهمی توسط این نهاد های روحانی که عمدتا از بیت المال تمویل و تامین می شوند چگونه باید تفسیر شود؟
۴ - موضع و چگونگی برخورد همکاران بین المللی افغانستان در برابر حملات هدفمند تروریستی از یک سو و اعمال تبعیض سیستماتیک از سوی دیگر علیه جامعه هزاره، موضوع دیگری است که تمامی مردم افغانستان از هر قوم و تبار و با هر مذهب و مرامی را بیشتر از پیش نسبت به اهداف این حضور مردد و مشکوک می سازد.
اعضای ناتو به رهبری ایالات متحده آمریکا با داشتن اشراف استخباراتی بر اوضاع افغانستان و دخیل بودن در بحران ها و رقابت های موجود در منطقه، چه اقدامی برای مهار خشونت ها و تبعیض های هدفمند علیه مردم صلح دوست افغانستان کرده اند؟

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی به عنوان یک جریان مدنی و متکی بر حمایت و همراهی میلیونی مردم عدالت‌خواه افغانستان؛ با محکوم کردن فتنه انگیزی های اخیر تروریستی در کشور و تاکید بر جدایی ناپذیری اقوام باهم برادر و پیروان همه مذاهب اسلامی در کشور و حرمت نهادن به جان، مال، کرامت انسانی و باورهای دینی و اعتقادی هر انسان، از همگان می خواهد برای مهار شراره های فتنه، دفاع از حقوق انسانی شهروندان این سرزمین، نفی خشونت و تبعیض و اجتناب از اتهام پراکنی های غیر مسولانه به مسولیت های خود عمل نمایند. در همین راستا از حکومت افغانستان می خواهیم که توضیح دهد برای تامین امنیت مردمانی که هدف فتنه های تروریستی واقع شده اند چه اقدام عملی را روی دست گرفته است؟
حکومت افغانستان با برخورداری از حمایت های همه جانبه جامعه جهانی خصوصا بهره مندی از معلومات قدرتمندترین سازمان های استخباراتی جهان و حمایت های نظامی و امنیتی همکاران بین المللی افغانستان باید سریعا طرح جامعی برای مهار فتنه انگیزی های تروریستی تدوین و عملی سازد. حکومت دارنده قدرت نظامی و امنیتی در کشور است و نمی تواند نسبت به فجایع مکرر در جامعه بی تفاوت بوده و غیر مسول پنداشته شود. پایان دادن به سیاست تبعیض سیستماتیک علیه جامعه هزاره در افغانستان، بها دادن به مطالبات مشروع آنان و گشودن درهای نهادهای امنیتی و دفاعی کشور بر روی جوانان و استعدادهای ارزشمند امنیتی و نظامی جامعه می تواند آغازی برای پایان اشتباهات و سیاست های ناکارآمدی باشد که از گذشته به میراث مانده است.
بدیهی است که دوام وضع موجود نمی تواند امنیت مردم و بقای نظام را تامین کند و چه بسا تکرار این گونه فجایع سبب بروز واکنش های شدید از سوی مردم و گسترده تر شدن دامنه بحران در کشور گردد. از همین رو جنبش روشنایی به تمام جوانب ذیدخل در بحران کنونی یادآور می شود که تا دیر نشده و شراره های فتنه افروزی های تروریستی همه را در کام خود نکشیده است به وظایف و تکالیف خود در قبال ملک و ملت مسولانه عمل نمایند.

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی

۴ سنبله ۱۳۹۶
کابل