بسم الله الرحمن الرحيم


بیوگرافی علمی دکتر محمدآصف محسنی (حکمت)


دکتر محمد آصف حکمت فرزند کاظم علی متولد 1354 در ولایت غزنی است. تحصیلات علوم دینی را از سال 1366 آغاز و در سال 1377 سطوح عالیه علوم حوزوی را به اتمام رساند. پس از اتمام سطوح عالی، به مدت نه سال در درس‌های خارج فقه و اصول مراجع عظام تقلید شرکت نمود. وی علاوه بر فراگیری فقه و اصول، علوم عقلی اسلامی، از جمله فلسفه، منطق، کلام و عرفان اسلامی را نیز در نزد اساتید برجسته و نامدار حوزه علمیه قم فراگرفت و به مدت پنج سال فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه علمیه تدریس کرده است.

 

تحصیلات دانشگاهی
در سال 1379 در رشته فلسفه وارد دانشگاه شد و در سال 1383 مقطع ليسانس را با امتیاز عالی و به عنوان دانشجوی ممتاز به پايان رساند. در همان سال در مقطع فوق ليسانس فلسفه تطبیقی اسلام و غرب به عنوان نفر اول قبول شد و در سال 1386 با امتیاز عالی اين مقطع را پشت سر گذاشت. وی در تاریخ 14/8/1387 پايان‏نامه فوق لیسانس خود را با عنوان «مباني نظري کرامت انسان از نظر علامه طباطبايي و ایمانوئل کانت» با امتياز عالي (75/19 از 20) دفاع کرد. اين پايان‏نامه در جشنواره بين‏المللی شيخ طوسي(ره)، در ميان صدها پايان‏نامه برتر رتبه دوم را کسب کرد.
در سال 1389 در آزمون دکتري «فلسفة تعليم و تربيت» به عنوان نفر اول قبول شد و در سال 1393 رساله دکتري خود را با عنوان «ظرفیت‏ها و محدودیت‏های روش استنتاجی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» با نمره 20 از 20 و بالاترين امتياز دفاع کرد. معدل کل نمرات درسي ايشان در دوره دکتري 75/19 از 20 مي‌باشد.
دکتر حکمت علاوه بر اخذ دکتری در رشته فلسفه تعلیم و تربیت، فوق لیسانس رشته مطالعات و تحقیقات زنان و معادل دکتری در رشته فقه و معارف اسلامی را نیز دارا می‏باشد.


سوابق پژوهشي
1) کتاب‌هاي چاپ شده از دکتر حکمت
از دکتر حکمت هفت عنوان کتاب به صورت فردی و مستقل به چاپ رسيده است که عبارتند از:
• جريان‏شناسي فمينيسم در جمهوري اسلامي افغانستان؛
• زنان در افغانستان، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها؛
• بررسی و نقد تعلیم و تربیت فمینیستی؛
• مکاتب فلسفی و آراء تربیتی در دوران معاصر؛
• فلسفه قانون و بایسته‏های تقنین در اسلام؛
• کرامت انسان و مبانی نظری آن در اندیشه اسلامی؛
• جهان بینی و اصول عقاید اسلامی.


2) کتاب‏های چاپ‏شده به کوشش دکتر حکمت
• مجموعه مقالات «زنان در افغانستان، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها» در پنج جلد و 2700 صفحه؛
• مجموعه مقالات کنگره گرامی‏داشت آیت الله علامه مدرس افغانی(ره) در 530 صفحه؛
• ویژه نامه کنگره آیت الله علامه مدرس افغانی(ره)؛
• ویژه نامه کنگره آیت الله شیخ قربانعلی وحیدی(ره).
3) کتاب‏های چاپ‏شده به صورت مشترک
دو عنوان کتاب از ایشان به صورت مشترک و گروهي به چاپ رسيده است که عبارتند از:
• تاریخچه و مفهوم حق در اندیشه غربی و اندیشه اسلامی؛
• اعتباری یا تکوینی بودن حق.
اين دو کتاب توسط کارگروه فلسفه حق‏ها موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به چاپ رسیده است.


4) کتابهای آماده برای چاپ
• خانوادة مطلوب و راه‏کارهاي تحکيم نهاد خانواده در اسلام؛
• بررسي تطبيقي کرامت و حقوق زن در انديشة اسلامي و انديشة غربي؛
• ظرفيت‌ها و محدوديت‌هاي روش استنتاجی در فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی؛
• اشتغال زنان از منظر اسلام و فمینیسم؛
• مکاتب فلسفی و آراء تربيتي غرب(ایده آلیسم و رئالیسم)؛
• تأملاتي در باره کرامت انسان در انديشه ايمانوئل کانت؛
• بررسی و نقد مبانی فلسفی تعلیم و تربیت فمینیسم پست مدرن؛
• فلسفه مدیریت آموزشی.


5) مقالات چاپ شده
از آقای دکتر حکمت تاکنون حدود پنجاه مقاله علمي- پژوهشي به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در مجله‏های علمی- پژوهشی و مجموعه مقالات معتبر علمي و بین المللی به چاپ رسيده است. دکتر حکمت از معدود شخصیت‏های علمی کشور است که در سمینارهای علمی در سطح بین الملل، از جمله در برخی از دانشگاه‏های معتبر اروپایی حضور فعال داشته است. ذکر عناوین مقالات چاپ شده ایشان در این مختصر نمی‏گنجد.


6) عضويت فعال در کارگروه فلسفه حقوق
دکتر حکمت از سال 1387 به عنوان عضو علمی کارگروه فلسفه حقوق در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نیز در «مجمع عالی حکمت اسلامی» مشغول فعالیت علمی بوده و در نگارش برخی از آثار منتشر شده توسط این دو کارگروه نقش مؤثر داشته است.


7) برگزاری چهار کنگره و بیش از ده سمینار علمی
یکی از خدمات علمی و فرهنگی دکتر حکمت راه‏اندازی کنگره‏ها و سمینارهای علمی جهت ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در کشور و نیز معرفی و تجلیل از شخصیت‏های بزرگ علمی و ملی است. در اين راستا چهار کنگره و بیش از ده سمینار علمی مؤثر و پربرکت را برگزار نموده که ثمره‏ی علمی برخی از آن‏ها در کشور بی‏نظیر است. به عنوان نمونه ایشان در موضوع «زنان در افغانستان؛ فرصت‏ها، چالش‏ها و راهکارها» شانزده نشست علمی و پنج سمینار علمی برگزار نموده که محصول علمی آن‏ها در پنج جلد و در حدود 2700 صفحه به صورت موضوعي چاپ و در بیشتر ولایت‏ها و مراکز علمي کشور توزيع شده است.
برگزاری «کنگره جایگاه علوم انسانی در افغانستان»، «کنگره گرامی‏داشت صدمین سال تولد آیت الله وحیدی(ره) و بررسی و نقد نهاد روحانیت در افغانستان»، «برگزاری کنگره گرامی‏داشت مقام علمی آیت الله علامه مدرس افغانی(ره)» و غیره نمونه‏هایی از فعالیت‏های علمی دکتر حکمت است.


8)) ترجمه از زبان انگليسي به فارسی
دکتر حکمت دوره‌ي عالی زبان انگلیسی و دوره‏ی کارورزي ترجمه زبان انگلیسی را در سال 1378 با موفقیت به اتمام می رساند و از آن زمان تاکنون علاوه بر تدریس زبان انگلیسی و تربیت شاگردان برجسته در این عرصه، چندين مقاله را از زبان انگليسي به فارسي نیز ترجمه کرده است که ترجمه مقاله مفصل «جان رالز» با عنوان «عدالت به مثابه انصاف»، مقاله‌ با عنوان علم الهي از ديدگاه «توماس آکوئيناس» و بخش‏های از کتاب «حقوق مردم» نگارش «جان رالز» نمونه‏های آثار ترجمه شده توسط دکتر حکمت است.


9) راه‏اندازی مجله‏های علمی
دکتر حکمت علاوه بر همکاری با مجلات معتبر ملی و بین‏المللی به عنوان مدیر مسئول فصلنامه «غزنین» و مدیر مسئول مجله «نگاه» در خدمت جامعه علمی بوده و خدمات ارزنده‏ای را در جهت گسترش فرهنگ پژوهش انجام داده است.


10) مشاوره و راهنمایی پايان‏نامه
راهنمایی، مشورت دهی و داوری پایان ‏نامه‏ های دانشجویان از دیگر خدمات علمی دکتر حکمت محسوب می‏شود. وی تاکنون ده‏ها منوگراف، پایان ‏نا مه ماستری و شش رساله دکتری را راهنمایی و داوری کرده است.
11) ارزیابی بیش از ده جلد کتاب و صدها مقاله علمی
دکتر حکمت علاوه بر برگزاری کنگره‏ها و سمینارها مسئولیت ارزیابی بیش از ده جلد کتاب و صدها مقاله را به عهده داشته است.


12) سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه
دکتر حکمت از سال 1387 تدریس در حوزه و دانشگاه را آغاز کرد و تا سال 1393 در عین حال که مشغول تحصیل در مقطع دکتری بود، در مراکز معتبر علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران نیز تدریس و تحقیق می‏کرد. بعد از اخذ مدرک دکتری بلافاصله به وطن آمده و تدریس در دانشگاه‏های مختلف کشور را آغاز کرد. وی چهار سال است که مشغول تدریس و تحقیق در کشور می‏باشد. دکتر حکمت بیش از سی موضوع را تاکنون در دانشگاه‏های مختلف تدریس کرده است.
دکتر حکمت علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه، بارها دوره های آموزشی کوتاه مدت را برای مدیران و معلمان در موضوع اصول و روشهای مدیریت آموزشی و نیز اصول و روشهای تعلیم و تربیت، در مکاتب مختلف برگزار کرده است.


13) راه‏اندازی مرکز تحقیقاتی علوم انسانی
باتوجه به نیازمندی کشور به پژوهش و تحقیق، بخصوص در عرصه مطالعات استراتژیک و تدوین کتاب‏های درسی و کمک‏ درسی، دکتر حکمت اقدام به راه‏اندازی مرکز تحقیقاتی علوم انسانی کرد. در این مرکز تاکنون هشت پروژه پژوهشی به سرانجام رسیده و بیش از ده پروژه علمی دیگر در حال انجام است.
14) سابقه فعاليت‌هاي ورزشي و تربيتي
دکتر حکمت قریب سی سال سابقه ورزشي و بیش از بیست سال تجربه پيوسته مربي‏گري و داوری در ورزش‌هاي رزمي «کونگ‏فو»، «کیک بوگسینگ»، «فری فایت» و «توغل رزم» دارد. دکتر حکمت علاوه بر تجربه مربیگری و داوری تیم ملی مهاجرین افغانستان، موفق شده است صدها مربی، داور و قهرمان را تحویل جامعه ورزشی نماید.


15) فعاليت‌هاي فرهنگي- اجتماعی
از فعاليت‌هاي فرهنگي- اجتماعي دکتر مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:
1- تأسيس انجمن حکمت و فلسفه فارابي در سال 1382 که از آن زمان تاکنون رياست اين انجمن را به عهده دارد.
2- دکتر حکمت از مؤسسان مجمع علما و طلاب جاغوري در سال 1384 است و سه سال سابقه دبیری این مجمع را به عهده داشته است.
3- تأسيس کانون فرهنگي – آموزشي رسالت در سال 1382 جهت برگزاری کلاس‏های آموزشی و تربیتی برای فرزندان مهاجرین در ایران.
4- شکل‌دهي اتحاديه تشکل‌ فرهنگي- ورزشي مهاجرين و سامان بخشيدن به فعاليت‌هاي ورزشی مهاجرين افغانستاني در ايران و نيز نمايندگي فدراسيون ورزش‌هاي رزمي در امور مهاجرين از سال 1384 تا 1389.


5- عضویت در شورای عالی اساتید دانشگاه‏ها در افغانستان.
6- فراهم ساختن زمینه بورسیه تحصیلی برای هفده نفر از دانشجویان در سال 1395 در مقطع لیسانس و ماستری و 21 نفر از دانشجویان در مقطع لیسانس و ماستری در سال 1396.