تهیه کننده: ضیا حسینی 

ابراهیم قاسمی، در سال ۱۳۳۶ در یک خانواده مذهبی در ولایت میدان وردک به دنیا آمده است، دوره ابتدائیه را در مکتب محمود هوتکی و دوره تعلیمات متوسطه و لیسه را در لیسه محمود طرزی کابل سپری کرده است و پس از فراغت صنف دوازدهم به فاکولته انجنییری پوهنتون کابل، راه یافت. اما سال ها بعد با شمول مجدد به دانشگاه کابل در سال ۱۳۹۱ از فاکولته اقتصاد کابل فارغ التحصیل گردید.

دوران جهاد:

با وقوع کودتای کمونیستی در افغانستان، کشور به اشغال نیروهای نظامی ارتش سرخ شوروی سابق در آمد , به حکم وظیفه دینی و ملی، راه عافیت طلبی و انزوانشینی را رها کرده به سنگر مقاومت و ایستادگی در برابر مهاجمان پیوست. سالهای مبارزه و جهاد در کنار هم سنگران و یاران همدل، تجربیات آموزنده ای را در جهت خدمت به دین و وطن، به بار آورد. قاسمی به خوبی آموخت که از تلاش و فداکاری در راه کسب استقلال و آزادی هرگز دریغ نکند. از خوف آنکه مبادا میله تفنگ سینه هموطنش را نشانه بگیرد، راه هجرت را در پیش گرفت، راهی دیار غربت شد، اما نه برای زنده ماندن وکسب معیشت، بلكه برای کسب دانش و معرفت.

دوران مهاجرت:

۲۱ سال اقامت درکشور کانادا، همگام با فعالیت های فرهنگی، اجتماعی در کنار هموطنان مهاجر درس های جدیدی را به قاسمی آموخت، از همان آغاز اقامت در کانادا متوجه نیاز های فوری و عاجل هموطنان شد که بار سنگین مهاجرت و غربت را بردوش خود حمل می کردند و تحول شکننده و خطرناکی در میان خانواده های مهاجر که لازمه طبیعی مهاجرت است، به وجود آمده بود. عشق وافر به فراگیری دانش از یک سو و نیازهای عملی مردم از سوی دیگر، عزم را جزم تر کرد تا هم بیاموزد و هم زیربنای ساختار اجتماعی مردم را با همکاری مهاجرین وطن دوست پايه ريزی كند. همزمان، دوره آموزش حسابداری و دوره آموزش پیلوتی را به پایان رساند و در مدت ۱۵سال که افتخار ریاست در( جامعه اسلامی افغانها در کانادا) را بعهده داشت به فعالیت های اجتماعی نیز پرداخت که شرح کوتاهی از آنها ذیلاً ارائه میگردد.

 

۱ -تاسیس مجتمع فرهنگی و خریداری تعمیر مسجد با همکاری یاران هم سو و همدل برای استفاده مسلمانان مهاجر افغانی.

۲ – تاسیس کتابخانه برای اعتلای سطح مطالعاتی هموطنان.

۳- برگزاری مراسم دینی و ملی با همکاری هموطنان مهاجر.

۴ – خرید زمین و ایجاد مقبره مخصوص مهاجرین افغانی .

۵ – جمع آوری کمک و اعانه مالی برای خانواده های بی سر پرست در دوران جهاد.

۶ – رسیدگی به مشکلات مهاجرین تازه وارد از قبیل کار یابی، اسکان و امور اقامت آنان.

۷ – رسیدگی به امور تعلیم فرزندان مهاجرین.

۸ – ایجاد فضای مناسب ورزشی برای جوانان.

۹ – آموزش مسایل دینی و فرهنگی برای نوجوانان و جوانان و …

حضور در شورای ملی:

در مراحل پیشین انتخابات پارلمانی با وصف آنکه مدتی مدیدی چنانکه گفته شد در کشور حضور فیزیکی نداشت، مردم شریف کابل به وی اعتماد کرده و برای راه یابی به مجلس شورای ملی به ابراهیم قاسمی رای دادند و طی دو دوره در ولسی جرگه حضور تاثيرگذار داشت، به پاس اعتماد مردم به عنوان یک وکیل در پارلمان برای قاسمی صرفاً زمینه ای را مساعد نموده است تا به استفاده از وجه قانونی و حقوقی که از سوی موکلان و قانون به ایشان داده شده بیشترین استفاده ها را کرده و در جهت رسیدگی به امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور از ابزار های مشروع و قانونی به مصلحت موکلان و افغانستان عزیز بهره گیرد.

فعالیت ها در ولسی جرگه:

۱- ریس کمیسیون عرایض و سمع شکایات ولسی جرگه.

۲- پیگیری شکایات واصله به کمیسیون، تلاش وافر با وزارتخانه های مختلف, ارتباط برقرار کردند و از طریق تفاهم و ایجاد فضای تعاون و همکاری بین مجلس و ارگان های دولتی، بسیاری از نارسایی ها و مشکلات را دوستانه و صمیمانه حل نمايد.

۳- حل به موقع شکایات موکلین. در میان مردم؛

۴- ساختن بیش از شانزده باب تعمیر مکتب, متوسطه و لیسه در دشت برچی باهمکاری وزارت معارف.

۵- دایر نمودن کورس های زمستانی برای استادان مکاتب ولایات مناطق محروم مرکزی ( وردک, بامیان ,دایکندی, ارزگان , غزنی , هلمند , پروان , غور , سمنگان , بلخ , سرپل ).

۶- تاسیس دانشگاه کاتب در ولایت کابل با تشریک مساعی جوان پرتلاش و مردم دوست آقای عقیل شاه الیاسی.

۷- تاسیس لیسه غير انتفاعی ( کاتب ) به همکاری مالی جامعه اسلامی افغانها در کانادا.

۸- طبیعی است که با ایجاد مراکز مختلف آموزشی و نهاد های مربوطه چنانچه ذکرشده است، یک نوع اشتغال آفرینی نیز به وجود آمده است مخصوصاُ معلمان و دانشجویان اعزامی به مناطق مختلف ولایات مرکزی افغانستان، و همچنین حضور اساتید بزرگوار در مراکز آموزشی جدید التأسیس در شهر کابل، خود گامی است که در جهت جلب و جذب نیرو های مؤثر و اشتغال آنان برداشته شده است.

۹- توزیع کمک های خیرین مهاجر به فامیل های قربانیان حوادث تروریستی در داخل کشور.

ایفای وظیفه در شورای امنیت ملی:

محمد ابراهیم قاسمی به تاریخ ۲۴/۱/۱۳۹۳ بر اساس حکم رئيس جمهور در بست مافوق رتبه به عنوان معاون دفتر شورای امنیت ملی کشور تعیین گردید. محمد ابراهیم قاسمی با قبول کردن مسولیت جدید معاونيت پاليسى و دارالانشا، هنوز ارتباط خود را با مردم قطع نکرد؛ بلکه همزمان با انجام وظائف محوله، برای پیگیری حل مشكلات مردم نيز همه روزه بعد از وقت اداری و روز هاى جمعه با روحیه خستگی ناپذیر تلاش مى نمود. از آنجایی که محمد ابراهیم قاسمی، اولویت کاری خود را توسعه معارف در مناطق محروم کشور تعیین کرده بود، تصمیم بر آن گرفت که برای تقويه معارف کشور وقت بیشتری اختصاص بدهد. سرانجام به تاریخ ۱۵ / ۳ / ۱۳۹۶ استعفای خود را ارایه کرد. محمد ابراهیم قاسمی بر اساس تعهد و هدف خدمتگذاری به مردم بار دیگر خود را كانديداى اُلسی جرگه از ولایت کابل ثبت نام نمود.