«شهید وحدت ملی، مرد صلح دوست بود و همیشه می گفت: هیچ قومی بر قوم دیگری برتری ندارد. می خواست همه اقوام عزت مند افغانستان، یک ملت باشند و دارای حقوق مساوی.
 
 
بابه مزاری شهید، بدون اینکه به آرمان خود نایل آید، به شهادت می رسد. اما برای شناخت بابه مزاری شهید و آرمانهای واقعی او باید در درون جامعه هزاره یا قومی رفت که شهید وحدت ملی از درون آنها بر خواسته است.
 
ما دیگر نمی خواهیم هزاره بودن جرم باشد. من صدا می کنم، دیگر نمی خواهیم هزاره بودن شرم باشد.
_ما دیگر نمی خواهیم در تصمیم گیری های سیاسی کشور سهیم نباشیم.
_ما میخواهیم انحصارگرایی و تمامیت خواهی را بشکنانیم.»
 
برگرفته شده از متن بیانیه
 
 
 
 
 
 
«هرکس روی تمامیت ارضی افغانستان، وحدت ملی افغانستان فکر بکند کسی را حذف نکند.
خواست ما این که جنگ نباشد تفاهم باشد؛ خواست ما این است که حذف نباشد پذیرش باشد؛ خواست ما این است که بیایند یک روز در تاریخ افغانستان افغان ها اثبات بکنند که لیاقت و توانایی این را دارند که مشکل خود را در بین خود حل بکنند».
 
شهید عبدالعلی مزار
 
 
 
 
 
نحمده و نصلی علی رسوله الکریم و علی آله و اصحابه اجمعین
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
ولاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات، بل احیاء ولکن لا تشعرون
 
 
درود بی پایان نثار تمام انسانهای عدالت خواه، از هر قوم و تباری که باشند.
 
بیست و ششمین سالروز شهادت مردی از تبار آزادی و عدالت خواهی، شهید وحدت ملی را به شما و به همه ای مردم شریف افغانستان تسلیت می گویم۔
جادارد، امروز از آنهای که در سفر و حضر و سنگر، در شهر و خانه و دانشگاه و مراکز آموزشی جانهای خود را از دست داده اند وشهید شدند، برای همه شهدا از خداوند بهشت برین می خواهم.
 
تاریخ مردم ما، پر از استبداد و بی رحمی است۔ مردم ما در زیر شلاق ظلم و ستم و تبعیض جان می دادند و آواره می شدند۔ از میان این همه درد و شکنجه و آوارگی،مردی عدالت خواه، فرمانده لایق و سیاست مدار خردمند و ورزیده و آگاه، با قامت استوار بر می خیزد و فریاد می کشد، برای عدالت و برابری مبارزه می کند.
 
شهید وحدت ملی، مرد صلح دوست بود و همیشه می گفت: هیچ قومی بر قوم دیگری برتری ندارد. می خواست همه اقوام عزت مند افغانستان، یک ملت باشند و دارای حقوق مساوی.
 
بابه مزاری شهید، بدون اینکه به آرمان خود نایل آید، به شهادت می رسد. اما برای شناخت بابه مزاری شهید و آرمانهای واقعی او باید در درون جامعه هزاره یا قومی رفت که شهید وحدت ملی از درون آنها بر خواسته است.
 
اندیشه های بابه مزاری شهید، بر دو اصل کرامت انسانی و عدالت اجتماعی استوار است.
 
به همین علت فریاد می کرد:
_ما دیگر نمی خواهیم هزاره بودن جرم باشد. من صدا می کنم، دیگر نمی خواهیم هزاره بودن شرم باشد.
_ما دیگر نمی خواهیم در تصمیم گیری های سیاسی کشور سهیم نباشیم.
_ما میخواهیم انحصارگرایی و تمامیت خواهی را بشکنانیم.
 
حضار محترم!
 
با بر کناری نظام طالبان در افغانستان و تشکیل جلسه بن المان با فورمول حکومت داری نوین با پشتبانی جامعه جهانی و با فورمول تقسیم قدرت در بین اقوام افعانستان، بر اساس پیش بینی فیصدی اقوام شکل گرفت؛ این فورمول عملی شد. دیگر جای برای هزاره های اهل سنت، در قدرت سیاسی باقی نماند.
 
هزاره های اهل سنی، در هویت هزاره و در مذهب اهل سنت همیشه در جامعه قومی با هویت مذهبی برخورد می شدند. و بیشتر مجبور شده اند هویت مذهبی را ترجیح دهند. متاسفانه این وضعیت تا فعلا ادامه دارد. این در حالی است که هزاره های اهل سنت افغانستان، در بیش از (۲۴) ولایت افغانستان؛ از بدخشان تا لغمان، از لغمان تا با دغیس و از بادغیس تا غور، بغلان، کندز و تخار و پنجشیر، زندگی می کنند.
 
جوانان ما با درک این موضوع، یگانه کلید حل مشکل، وحدت، همبستگی و انسجام هزاره های اهل سنت در زیر یک چتر می باشد۔ بنا، شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان، سال ۱۳۹۴ توسط جوانان روشنفکر، متین و تحصیل کرده ما در شهر کابل ایجاد گردید۔ این شورا، فریاد محروم ترین انسانها است۔ صدای از انسانیت و از حق و حقانیت و آنچه به انسان بودن مربوط می شود، می باشد.
 
این شورا، با افتخار تلاش می دارد تا رابطه های خوبتر وبهتری را میان مردم خویش و حکومت افغانستان بر قرار ساخته و از هیچگونه ایثار و فداکاری در راستای تامین صلح و ثبات پایدار در کشور دریغ نخواهد ورزید.
 
شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان، با جایگاه وسیع و پشتبانی مردمی که در ولایات مختلف کشور دارد، با در نظر داشت اصل "عدالت" توقع دارد تا از برنامه های زیرساختی و انکشافی سکتور های دولتی در ساحات زیست خویش بهره مند شده و در ساختار حکومت محلی و مرکزی سهیم گردند.
 
رهبری شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان و مردم دردمند و رنج دیده افغانستان، صلح می خواهیم۔ آرامش و امنیت می طلبیم۔ دیگر نمی خواهیم عزیز ترین های خود را از دست بدهیم.
 
ما صلح پایدار، دایمی و با عزت، صلح که دستاورد های (۱۸) سال دولت، ارزش های قانونی اساسی، حقوق زن، ازادای بیان و حقوق بشر حفظ شود و صلح باشد که اقلیت های که در جلسه بن المان فراموش شده بودند این بار در دوهه_ قطر فراموش نشوند.
 
صلح که در ان خدای نخواسته، تبعیض، بی عدالتی، نا برابری و استبداد باشد، هیچ وقت مورد حمایت مردم افغانستان و رهبری شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان، قرار نخواهد گرفت.
 
هیات رهبری شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان، یک بار دیگر سالروز شهادت، شهید وحدت ملی را به تمام عدالت خواهان دنیا تسلیت عرض می نمایند۔ توجه جدی به وضعیت هزاره های اهل سنت، تلاش برای بیداری و برای بهبود سرنوشت هزاره های اهل سنت از هیچ گونه سعی دریغ نخواهد کرد.
 
زنده باد افغانستان
 
زنده باد عدالت و برابری
 
این بیانیه توسط اسحاق کیهان رییس شورای سراسری هزاره‌های اهل سند افغانستان،  در تالار لوی جرگه قرائت شد.
 
ماخذ: صفحه رسمی شورای سراسری هزاره‌های اهل سنت افغانستان