به نام خداوند توانا و دادگر

اعلامیه شماره ۶۲ شورای عالی مردمی جنبش روشنایی به مناسبت بیست و چهارمین سالیاد جاودانگی رهبر شهید بابه مزاری و یاران صدیقش (رحمهم الله)

مزاری، ایستادگی تا رهایی

هموطنان آزاده و عدالتخواه!

مزاری بزرگ که از میان توده های ستمدیده برخاسته بود، جانانه بر سر عهد خود با مردم ماند، جان داد و جاودانه شد تا نشان دهد که برای رهایی باید ایستاد. اما امروز در حالی در بیست و چهارمین سالیاد شهادتش از او تجلیل می کنیم که همچنان عدالت گمشده تعاملات اجتماعی و سیاسی این سرزمین است. در دو دهه گذشته، به پشتوانه حضور نظامی، کمک های مالی و حمایت های سیاسی جامعه جهانی هر چند گام های آرامی به سوی دموکراسی برداشته شد اما صد افسوس که چرخه استبداد و تمامیت خواهی از کار نیفتاد و هر روز که گذشت، هیولای شوم تبعیض، بیشتر از پیش بر این سرزمین سایه افکند و قوانین و مناسبات هر روز ظالمانه تر شدند. بیست و چهار سال پس از شهادت آن پیر پشمینه پوش هنوز ما شاهد آنیم که مدنی ترین فریادها در میدان روشنایی در خون غلطیدند، تیر استبداد فرق جوانان ما را در کابل و بامیان شکافت، بی شرمانه ترین نوع تبعیض علیه جوانان ما در عرصه تحصیلات عالی اعمال شد و حکومت کابل تمام قد در مقابل مطالبات قانونی و حتی حقوق اساسی مردم ایستاد. در این هنگامه یاران مزاری را سزا نیست که سر در گریبان فرو برند و یا به جای اینکه چون مزاری بزرگ در کنار مردم خود باشند، تمام همت شان را برای توجیه تبعیض و استیلای دستگاه جور به کار گیرند.

مردم آزاده و آگاه!
همانگونه که می دانید، جنبش روشنایی با منطق ایستادگی در مقابل تغییر مسیر پروژه انکشافی لین انتقال 500 کیلوولت به مثابه یکی از بارزترین مصادیق تبعیض سیستماتیک و فساد گسترده در حکومت، به وجود آمد و با خلق آگاهی در میان مردم در بیشتر از سه سال گذشته، تبدیل به بزرگترین جنبش مدنی مردم ما در امتداد مبارزات عدالتخواهانه مزاری بزرگ شده است. رهروان واقعی شهید عدالت اجتماعی در هر گوشه ای از این سرزمین و در سراسر جهان با برگزاری بزرگترین حرکت های مدنی در تاریخ افغانستان نشان دادند که متحدانه و همسو تا برآورده شدن مطالبات عدالتخواهانه مردم ایستاده اند. همگان شاهد بودیم که چگونه عدالتخواهان از جای جای این سرزمین و از سراسر جهان یکپارچه و همدل برای حمایت از جنبش روشنایی به پا ایستادند. آنگاه که حکومت کابل، راه ها را با کانتینر بست و در هماهنگی کامل با تروریست ها، خیابان های کابل را برای مبارزان عدالتخواهی نا امن ساخت، به پشتوانه آگاهی و شعور جمعی مردم ما، خیابان های جهان عرصه دادخواهی ما شد و آنگاه که در فاجعه المناک دوم اسد 1395 در میدان روشنایی جوانان ما را به خاک و خون کشیدند، مردم ما در سراسر این کره خاکی با ارسال کمک های مادی خود به یاری فریاد عدالتخواهی جنبش روشنایی شتافتند، که اگر نبود آن همدلی و آن کمکها، یقینا هم ابعاد فاجعه دوم اسد بسیار گسترده تر می شد و هم به پاخاستن دوباره جنبش روشنایی ناممکن می نمود.

هموطنان آزاده و عدالتخواه!
یاران شما در شورای عالی مردمی جنبش روشنایی مفتخرند که کمک های مالی شما عدالتخواهان از سراسر جهان با مدیریت بسیار عالی و کم نظیر به مصرف رسید و گزارش دقیق و شفافی از دریافت و مصرف آن کمک ها به مردم ارایه شد. به یقین هم خیزش متحدانه مردم ما از سراسر جهان برای حمایت معنوی و مادی از جنبش روشنایی که از دوم اسد 1395 آغاز شد و تا کنون ادامه دارد و هم مصرف سنجیده شده و شفاف مالی فعالیت های جنبش روشنایی که توسط یاران شما در شورای عالی مردمی جنبش روشنایی تهیه شد، از اسناد افتخار جامعه ما در طول تاریخ مبارزات عدالتخواهانه شان است. امروز کانون های جنبش روشنایی از شهرها و قریه ها در جای جای این سرزمین گرفته تا شهرها و کشور ها در سراسر جهان، به مراکز فعالیت های عدالتخواهانه تبدیل شده اند. این شبکه جهانی در جریان سه سال گذشته هر روز هماهنگ تر، صادقانه تر و موثرتر از پیش برای تحقق مطالبات اساسی مردم خود تلاش کرده است. ما می دانیم که در راه مبارزه برای عدالت و تامین مطالبات اساسی مردم باید هزینه داد و صبورانه در میدان ایستاد و خوشبختانه به برکت خون شهدای سرافراز روشنایی و همدلی عدالتخواهان در سراسر جهان با استراتژی "گفتگو با جهان" تا امروز توانسته ایم خواسته ها و مطالبات برحق مردم خود را با پارلمان ها و مراکز قدرت سیاسی و اجتماعی کشورهای مختلف جهان مطرح کنیم. مردم ما در دو دهه گذشته برای نهادینه شدن ارزش های انسانی و جهان شمول در افغانستان همواره با جهان همراه بوده اند و در این راه بیشترین قربانی ها را داده است. شاهد موفقیت های خوبی هم بوده ایم و در این راستا شاهد آغاز برخی گفتگوها و همکاری های مطالبه محور در عرصه های نظامی و سیاسی با جهان هستیم.

مردم آزاده و عدالت خواه!
به تاسی از شهید عدالت اجتماعی، مزاری بزرگ که به درستی فریاد می کرد نه با کسی دشمنی داریم و نه عاشق قیافه کسی هستیم فقط حق مردم خود را می خواهیم، در تحولات پیش رو، مردم ما از مواضع روشن و برنامه های مشخص برای تحقق مطالبات عدالتخواهانه جنبش روشنایی، تغییر قوانین و ساختارهای ظالمانه ی متمرکز و بنیان گذاری نظام سیاسی مبتنی بر عدالت اجتماعی در این سرزمین حمایت خواهند کرد و پر واضح است که مواضع جنبش مردمی روشنایی در تحولات آینده بر محور مطالبات اساسی مردم ما و در مشورت و هم اندیشی جهانی با عدالتخواهان هم پیمان در سراسر جهان اتخاذ خواهد شد.

عدالتخواهان گرامی!
اگر به آنچه که مزاری بزرگ برای تحقق آن مبارزه می کرد بنگریم، یقینا او را پیروز میدان آن مبارزه تاریخی میابیم و به گواهی تاریخ، ایستادگی بر سر حقوق و مطالبات اساسی مردم، رمز پیروزی جنبش عدالتخواهانه به رهبری شهید عدالت اجتماعی افغانستان است. این درسی است که ما از او آموخته ایم. جنبش روشنایی با الهام از راه و روش مزاری بزرگ با همراهی شما مردم عدالتخواه تا تحقق مطالبات اش صبور در میدان مبارزه ایستاده است.

درود بی پایان بر مزاری بزرگ و یاران صدیقش و شهدای سرافراز میدان روشنایی
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی
دوشنبه ۱۳ حوت ۱۳۹۷ مصادف با ۴ مارچ ۲۰۱۹
کابل
#4justice

عکس‌: از صفحه‌ی آقای بهزاد و غفور صداقت کاپی شده است