نویسنده: علی پیام


روز ششم

بخش نخست

جستار: شماری از دفتر معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در سمیناری که از سوی یکی از نهادهای پژوهشی و آموزشی- فرهنگی چین از ششم سپتامبر 2018 تا بیست‌وشش سپتامبر 2018 در شهرهای بجینگ و ولایت سیچوان چانگ دئو برگزار می‌شود فراخوانده شده‌ایم، در بجینگ پایتخت چین آمده‌ایم، سمیناری که در آن چهارده کشور آسیایی، آفریقایی و امریکای جنوبی مانند اندونزیا، مالزیا، افغانستان، آلبانیا، بنگلادیش، کیوبا، اتیوپی، غنا، مالاویا، فلسطین، پاناما، پاپوا نیوگینه، آفریقای جنوبی و سودانی جنوبی در آن فراخوانده شده‌اند.

آنچه گذرا و کوتاه در این‌جا خواهم نوشت، دربردارندۀ چشم‌دیدهای من از سرزمین بزرگ چین است که حتی کودکی‌ام و کودکی‌های کودکان سرزمین من با روایت‌ها و داستان‌هایی از مردم و سرزمین چین پیوند خورده است. چین سرزمینی که برای ما ناآشنا نیست. از تمام آشنایی‌های ما با روایت‌های فرهنگی چینی‌ها که بگذریم، آنچه که در این سمینار بی مناسبت نیست، «جادۀ ابریشم» است. این جاده یا راه، راه شبکه‌ای و به‌هم‌پیوسته‌ای بوده که با هدف بازرگانی از افغانستان می‌گذشته و خاور، باختر و جنوب آسیا را به همدیگر و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داده است؛ اما اکنون طرح راه ابریشم جدید یا طرح «یک کمربند و یک جاده» روی دست است که از سوی کشور چین در سال 2013 ارائه شده است که زیربناهای اقتصادی بیش از شصت کشور جهان و توسعهٔ دو راه بازرگانی «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» را دربر می‌گیرد. این سمینار بیست روزه با رویکرد فرهنگی نیم نگاهی به همین آرمان «یک کمربند یک راه» (under belt and road) دارد که کشورهای مسیر جادۀ ابریشم جدید را به هم گره می‌زنند. سمیناری که فراز under belt and road یکی از فرازهای کلیدی آن است. جاده‌ای که برای اقتصاد، بازرگانی و پیشرفت اقتصادی و دگرگونی برای زندگی مردم افغانستان ارزش دارد. جاده‌ای که کارشناسان اقتصادی افغانستان و حکومت و مقامات افغانستان برای ارزش اقتصادی آن بارها سخن گفته‌اند. جاده‌ای که از مرزهای شمال غرب و جنوب افغانستان می‌گذرد و روی دگرگونی زندگی و اقتصاد مردم تأثیر می‌گذارد. امروز ششمین روز است که در بجینگ هستیم. ما از جاهای فرهنگی بجینگ دیدن کرده‌ایم. از پروفسورهای چینی دربارۀ فرهنگ و گستره‌های فرهنگی چین شنیده‌ایم. دیروز از چهارده کشور شرکت کننده دربارۀ کشورهای خودشان پریزنتیشن داشتند و دانسته‌هایی دربارۀ کشورهایشان با دیگران هم‌رسانی کردند.

با من باشید

پ.ن: The Belt and Road Initiative or the Silk Road Economic Belt and the 21st-century Maritime Silk Road is a development strategy adopted by the Chinese government. The 'belt' refers to the overland interconnecting infrastructure corridors; the Silk Road Economic

علی پیام- شهر بجینگ، چهاردهم سپتامبر 2018

 

نوت: از صفحه علی پیام گرفته شده است.