«آرمان بر خورداری از جامعه‌ای آزاد و طرفدار برابری را گرامی داشته ام... این آرمانی است که امیدوارم برایش زندگی کنم و به آن دست یابم. اما اگر لازم باشد، این آرمانی است که آماده ام برای آن بمیرم.»

نیلسون ماندلا

وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ (سوره انبیاء / آیه ۵ ).

اصل تغییر در طبیعت امور این جهان، یک اصل خدشه‌ناپذیر است. این فرایند، از سوی خدای کریم در کتاب وحی نیز به رسمیت شناخته‌شده و خداوند وعده سپرده است که سرانجام، زمین را بندگان شایسته خدا به ارث خواهند برد. توتالیتاریسم و فاشیسم روزی جایش را به مستضعفان و ستمدیدگان خواهد داد. این وعده قطعی خداوند است. ملت ستم دیده افغانستان و بخصوص هزاره‌ها که سال‌هاست با تبعیض سیستماتیک، مواجه هستند، در برابر ستم و تبعیض به دادخواهی برخاسته‌اند و در دو سال اخیر که فاشیسم، با سو استفاده از دموکراسی، به انحراف مسیر اولیه‌ی پروژه ملی برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان دست یازید، مردم به دادخواهی خود شدت بخشیدند و دو جنبش پرافتخار «تبسم» و «روشنایی» نمونه‌ی از دادخواهی جهانی برای مطالبات عدالت‌خواهانه‌ی آنان است.

 

در جریان این دادخواهی پردوام تاریخی، مردم ما هزینه‌های سنگینی از تقدیم جان و مال گرفته تا از دست دادن بخش‌های وسیعی از جایدادهای مسکونی، را پرداخته‌اند که نمونه‌ی اخیر آن رویداد تلخ و تروریستی دهمزنگ بود. در فاجعه‌ی تروریستی دوم اسد ۱۳۹۵ جان ۸۶ تن از بهترین فرزندان این آب‌وخاک را گرفتند. بنابراین، جنبش روشنایی، ثمره خون صدها و هزارها شهید، اسیر و معلولی است که این ملت برای عدالت، برابری، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز قربانی داده‌اند. انتخابات به‌عنوان یک مکانیسم دموکراتیک، همواره مورد تاکید مردم عدالت‌خواه ما در مبارزه مدنی و صلح آمیزش بوده است. از سویی دیگر پارلمان هرچند؛ بنا بر منش سیاسی حاکمان فاشیست، جایگاه قانونی خود را باز نیافته، ولی به دلیل که زمینه‌ساز چانه‌زنی‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده می‌باشد، اهمیت سیاسی خاصی پیدا نموده است. جنبش روشنایی، بااینکه کاندید رسمی ندارد، ولی هرگز از این رقابت نفس‌گیر بیرون نبوده و نخواهد بود. به خصوص اینکه تعدادی از اعضای برجسته آن در رقابت‌های انتخاباتی به شکل مستتقل حضور دارند.

رقبای سیاسی، با درک حساسیت موجود و ترس از نفوذ و جایگاه مردمی جنبش روشنایی، با تمام توان خود بر ستون اصلی این خیمه‌ی عدالت‌خواهی و پرچم‌دار ضد تبعیض، تاخته‌اند و در تلاش هستند تا او را با انواع اتهامات بی‌اساس و واهی، از چشم مردم عدالت‌خواه ‌ما بیندازند. ازاین‌روی، ستادهای مردمی جنبش روشنایی مقیم ایران، با درک حساسیت‌های خاص انتخاباتی و زمینه‌یابی برای چانه‌زنی عدالت خواهان، ورود در این کاروزار سیاسی و انتخاباتی را رسالت خویش دانسته و خود را مسوول در برابر خون شهدا، جریان عدالت‌خواهی، دفاع از ستون‌های اصلی خیمه‌ی عدالت و پرچم‌داران آزادی و مبارزه با تبعیض سیستماتیک، می‌داند و با اقتدا به پیشوای عدالت‌خواهی شهید وحدت ملی، عبدالعلی مزاری، با اعلان حمایت از فرزندان صدیق عدالت خواهان، بر عدالت و حقوق برابر اقوام و شهروندان کشور به‌عنوان تنها راه‌حل رهایی‌بخش، تاکید می‌کند. در همین راستا ستادهای مردمی جنبش روشنایی، در نشست فوق‌العاده با اشتراک نمایندگان ستادهای مردمی مقیم ایران، به اجنداهای که در ذیل این اطلاعیه با مردم عدالت‌خواه شریک ساخته می‌شود، به توافق رسیده‌اند و به‌عنوان حمایت از جریان عدالت‌خواهی در انتخابات پارلمانی، به نشر می‌سپارد:

۱- ما سپاسگزاری و امتنان خویش را از گزارش کمیته‌مالی مندرج در اعلامیه شماره ۶۱ شورای عالی جنبش روشنایی، اعلان نموده و آن را به‌عنوان یک سند افتخارآمیز در تاریخ احزاب و جریان‌های سیاسی کشور، گرامی می‌داریم. از سایر اعضای شورای عالی می‌خواهیم که برای بستن دهان بدخواهان و جامه‌ی عمل نپوشاندن به دسیسه‌های شیطانی فاشیسم، به تایید و حمایت از سند افتخارآمیز مالی جنبش روشنایی، اقدام نمایند.

۲- انتخابات پارلمانی به‌عنوان یک بستر دموکراتیک برای عدالت خواهان، یک فرصت استثنایی نیز هست به همین دلیل، تمامیت‌خواهان ارگ و رقبای داخلی جنبش روشنایی، با تمام امکانات رسانه‌ای خود بر ستون خیمه‌ی عدالت خواهان و پرچم‌دار اصلی مبارزه با تبعیض سیستماتیک هجوم برده‌اند. ما این بداخلاقی در فرهنگ تبلیغات انتخاباتی را به‌شدت محکوم نموده از پرچم‌دار مبارزه با تبعیض سیستماتیک و ستون خیمه‌ی عدالت خواهان، احمد بهزاد قاطعانه حمایت می‌کنیم و از مردم عدالت‌خواه خود می‌خواهیم که به این یار وفادار عدالت‌خواهی، رای بدهند.

۳- ما انتخابات پارلمانی را مقدمه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانیم به همین دلیل هر جریانی که در این انتخابات، وزن سیاسی بالایی داشته باشد، در انتخابات ریاست‌جمهوری از قدرت چانه‌زنی برای مطالبات مردم برخوردار خواهد بود. لذا از مردم عدالت‌خواه می‌خواهیم که به جریان عدالت‌خواهی و چهره‌های نام آشنایی آن رای داده و از رای دادن به کاندیداهای ارگ خودداری نمایند.

۴- دولت فاشیست بعد از بدعهدی‌های که با مردم عدالت‌خواه ما داشت و به مفاد توافقنامه کمسیون مشترک جنبش روشنایی و دولت، در مورد پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت، عمل نکرد، این بار تصمیم گرفته از طریق تطبیق سناریوی ناکام اسارت فرمانده نیروهای مقاومت، ستون‌های امنیت و آرامش هزاره‌ها را درهم بشکنند. ما دسیسه‌ی اخیر ارگ قدرت، مبنی بر طرح دستگیری قومندان شمشیر تحت عنوان دروغین «افراد غیرمسوول» را به‌شدت محکوم نموده و با قدردانی از وحدت و همبستگی مردم در رهایی قومندان مقاومت، از آنان می‌خواهیم تا جواب دندان‌شکن ارگ‌نشینان را با رای قاطع خود به عدالت‌خواهان و به خصوص پرچم‌دار مبارزه مدنی با تبعیض، جناب آقای احمد بهزاد بدهند.

سلام و درود بی‌پایان بر شهدای عدالت‌خواهی، شهدای روشنایی، دانایی و نیروهای مقاومت مردمی.

به امید آرامش، صلح دایمی، برادری و برابری تمام ملت افغانستان از همه اقوام باهم برادر و برابر

مرگ بر تبعیض، جدایی و نفرت پراکنی و روح قبیله پروری.