تهیه کننده گزارش: بسم الله رضایی
 

این برنامه به تاریخ بیست و یکم جولای و به اهتمام “بنیاد بابه مزاری” در سالن شهرداری “وودویل”، در ادلید، استرالیای جنوبی برگزار شد.

کمتر از یک سال از تاسیس بنیاد بابه مزاری گذشته بود که دست اندرکاران و مسؤولین بنیاد بر این باور رسیدند که زمان برنامه ریزی جهت برگزاری یک مهمانی بزرگ که در آن اشخاص مختلف از ملیت‌ها و ارگان‌های مختلف، جهت معرفی بنیاد، دعوت شوند، فرا رسیده است. بنا بر این و بعد از رایزنی‌ها و مشوره ‌های فراوان، شام بیست و یکم جولای برای برگزاری این برنامه تحت عنوان “شام همدلی و همیاری”در نظر گرفته شد.

با پشتکار، خلاقیت، تلاش‌های صادقانه و برنامه‌ریزی‌های دقیق توسط هردو تیم اداری و اجرایی، برنامه بر اساس پلان در نظر گرفته شده، برگزار شد. این شاید برای اولین برنامه در جامعه ما بود که تقریبا همه مدعوین پیش‌از شروع برنامه در سالن حضور به‌هم رسانده بودند، و برنامه تنها با‌ یک دقیقه تاخیر شروع شد.

گزارشی از یک سال فعالیت بنیاد، آغازین بخش برنامه بود. این گزارش به صورت حرفه‌ای و توسط یکی از اعضای تیم اداری و به کمک پاور پوینت اجرا شد. دقت و شفافیت حساب‌دهی در این گزارش که همراه با تصاویر و ویدیوهای دریافت کنندگان کمک ها بود، باعث تعجب و تشویق بیش از حد شرکت کنندگان گردید.

اجراءِ گروه موسیقی نوا، توسط هنرمندان ایرانی مقیم ادلید که ‌با نورپردازی زیبا و دقیق همراه بود، بخش بعدی برنامه بود. این اجرا تمام حاضرین در تالار را چنان مجذوب کرده بود که حس می‌شد انگار کسی در تالار نفس نمی‌کشد.
هنرمندان جوان استرالیایی در قالب ماینوریتی ترادیشن گروپ (Minority Tradition Group)، سومین برنامه را با شور و شوق خاص و به زبان انگلیسی اجرا کردند که جذابیت برنامه را چند برابر کرد.

ابتکار بسیار زیبا در این برنامه برپایی نمایشگاه آثار هنری از هنرمندان پرآوازه کشور، نظیر استاد سلمان‌علی ارزگانی، علی‌بابا اورنگ، الیاس علوی و مظفر علی در کناره‌های تالار بود. و زیباتر از آن به حراج گذاشته شدن تعدادی از این آثار همراه با یک‌تابلوی نقاشی از یک خانم استرالیایی از یکی از بت‌های بامیان بود که به صورت زنده و در طول برنامه تکمیل شد. این بخش، که با گردانندگی یکی از مهمانان استرالیایی انجام شد، شاید زیبا ترین و شادترین بخش برنامه را به خود اختصاص داد. این قسمت برنامه، فراتر از تصور همه، حتی برگزارکنندگان برنامه بود. فروش تابلوی نقاشی فوق‌الذکر بهقیمت نهصد دالر، نشان از گیرایی فوق‌العاده این قسمت از برنامه بود

تمامی این هنرمندان با آگاهی از ماهیت خیرخواهانه برنامه، آثار هنری شان را به صورت مخلصانه و بدون چشمداشت خاصی در اختیار بنیاد گذاشتنه بودند تا اوج و تعالِی هنر شان را، که همانا کمک به همنوع باشد، به نمایش بگزارند.

بعد‌از صرف شام نوبت به استاد غضنفرعلی حیدری و گروه همراه رسید که مهمانان را با آهنگ‌های گیرای افغانی و غزل‌های شرقی پذیرایی کند. هرچه به پایان برنامه نزدیک‌تر می‌شدیم، تقاضا برای آوازخوانی استاد غضنفر بیش‌تر از پیش می‌شد، تا جایی که مجری برنامه مجبور شد که برنامه را سر ساعت برنامه ریزی شده به صورت رسمی به پایان برساند ولی به اطلاع مهمانان برساند که در صورت تمایل می‌توانند حضور داشته باشند و از ادامه هنر نمایی استاد غضنفر علی لذت ببرند.

قابل یاد آور است که در خلال برنامه، و در راستای شفافيت كاری بنياد، و پاسخ گویی به مردم، گزارش سالانه كاركرد بنياد در طول يك سال و در قالب يك جزوه برای حاضرين در تالار توزیع شد.

همچنین گفتنی است که در کنار نمایش آثار هنری خطی از هنرمندان بزرگ کشور، تعدادی از لباسهای بومی هزارگی و آثار دستی هنرمندان خانم پناهنده مقیم اندونزی نیز به نمایش گذاشته شده بود که مورد توجه خاص ‌میهمانان، به‌ویژه میهمانان غیر افغانستانی قرار گرفت.

حضور میهمانان از کتله‌های گوناگون و شهرهای مختلف، نقطه قوت دیگر این برنامه بود که ما را به ادامه راه و گسترش بنیاد در ابعاد مختلف مصمم تر کرد.

با توجه به اطلاع رسانی دقیق و همه جانبه، چنان استقبالی از برنامه شد که علاوه بر غافلگیر شدن دست‌اندرکاران، تعدادی از مهمانان به علت نبود صندلی و پذیرایی، از شرکت در برنامه محروم ماندند که بدینوسیله از همه آن عزیزان عذرخواهی به عمل می‌آید.

نتیجه اینکه، برگزاری این برنامه که با انگیزه خیرخواهانه و با گزارش‌دهی و معرفی بنیاد به عنوان یک ارگان منظم و پاسخگو، هم برای مردم خود مان و هم برای جامعه میزبان بود؛ با دست‌آورد بسیار زیبا و‌دقیق همراه بود. معرفی جامع و کامل بنیاد، استقبال گسترده مردم از برنامه، سپاسگزاری‌های صمیمانه، تشویق‌های فراوان و نظرات امیدوار کننده مهمانان در انتهای برنامه، گواه این مدعاست.

در آخر، جا دارد که از همه مهمانان گرامی که از شهرهای دور، به خصوص ملبورن و بریزبین و نقاط دیگر استرالیا و به ویژه هنرمندان عزیز، در این برنامه شرکت نموده و حمایت و پشتیبانی شان را از بنیاد ابراز نمودند سپاس‌گزاری و اظهار امتنان نماییم.

با تشکر،
بنیاد بابه مزاری، استرالیا