فرستنده گزارش: سردار قلندری

همایش حمایتی مردم غرب کابل از کاندیداتوری الحاج غلام سخی پارسایی

به روز یکشنبه، تاریخ بیست و دوم میزان  ۹۷سندگان، هنرمندان، دانشجویان و فعالان اجتماعی شرکت نموده بودند. پس از تلاوت قرآن کریم و پخش «سرود ملی» استاد قنبر«علی تابش» به عنوان دبیر جلسه، فلسفه ی تدویر نشست را بیان کرد و به نمایندگی از مردم، حضور اعضای شورای هزاره های اهل سنت را در غرب کابل خوش آمدید گفت. وی در سخنان خویش، «شورای هزاره های اهل سنت» را فرصت عنوان نمود و افزود: « بیایید! از این فرصت استفاده کنیم و به کاندیدای هزاره های سنی رای دهیم و به یک مشت واحد مبدل شویم تا جایگاه و جغرافیای گسترده ما نمایان شود »؛ علاوه بر این، جناب آقای تابش به مساله های مهم دیگری نیز اشاره کرد.

سپس فاطمه جعفری، شعری را که در رثای رهبر شهید استاد عبدالعلی مزاری(رح) سروده شده بود، به دکلمه گرفت.


سخنرانی ویدیویی آیت الله العظمی واعظ زاده ی بهسودی(مد ظله العالی) به حمایت از کاندیداتوری الحاج غلام سخی پارسایی، در این بخش از برنامه نشر شد. و پس از آن، ویدیوی حمایتی علمای بزرگ و برجسته ی «اهل سنت» نیز پخش گردید.


داکتر داوود علی نجفی؛ وزیر سابق در کابینه ی دولت، از نخستین سخنرانانی بود که به حمایت از برنامه ها و کاندیداتوری حاجی پارسایی حرف زد. وی «مسوولیت پذیری» و «ارزیابی» را رسالت شهروندان خواند. سپس به مهمترین وظایف پارلمان و ویژه گیهای وکیل بهتر پرداخت و در ادامه فرمود:« من از همه ی دوستان تقاضا می کنم که به حاجی پارسایی رای دهند. من ویژه گیهایی را که در مورد وکیلان مناسب گفتم، در وجود حاجی پارسایی هست» داکتر نجفی افزود که:« پارسایی، یکی از چهره های لایق، متعهد و صادق مردم ماست و بسیار خوشحالم که این نشست حمایتی برگزار شده است».


سخنران دیگر، دوکتور رحمانی؛ رییس دانشگاه غرجستان بود. ایشان همایش حمایتی مردم غرب کابل را از دو نظر متفاوت از سایر نشست ها، عنوان نمود، یکی از لحاظ ماهیت و ترکیب جمعیتی و از سوی دیگر اهداف بزرگ سیاسی که در این همایش مد نظر است. وی در بخش دیگری از سخنان خویش تبعیض در مقابل هزاره ها را حقوقی، قانونی و نهادینه شده، عنوان نمود وسیاست ورزی در کشور را «قومی» خواند و سپس افزود:« درد هزاره را فقط هزاره می داند. دیگران تنها می شنوند، بنابراین، حاجی پارسایی را به پارلمان بفرستیم و بزرگترین ویژگی ایشان "درد داشتن" است.»
حاجی پرورش؛ یکی از هزاره های استرالیایی، به نمایندگی از نهادهای مدنی غرب کابل صحبت نمود و در بخشی از سخنان خویش گفت:« ما به عمل نیاز داریم و لازم است به کسی رای دهیم که بتواند در کنار وکلای سایر اقوام کار کند و حاجی پارسایی می تواند با تشکیل فراکسیون پارلمانی و تعامل با سایر وکلای اقوام، زمنیه ی تغییر و تحول را فراهم نماید».
قاسم عرفانی؛ استاد دانشگاه و مشاور معاونت ریاست جمهوری، در صحبت های خویش از سه گام مهم در تاریخ هزاره ها یاد کرد. وی افزود:« گام نخست را رهبر شهید، بابه مزاری(ره) برداشت. او مساله ی عدالت اجتماعی را مطرح کرد و گفت: "بعد از این هزاره بودن نباید جرم باشد" گام دوم توسط جوانان رشید مدنی ما برداشته شد که توانستند با کنش های مدنی به اثبات برسانند که هزاره ی امروز برتری نژادی را نمی پذیرد. حالا از جلال آباد صدا بلند می شود که «من هزاره هستم» و گام سوم تشکیل شورای هزاره های اهل سنت بود. این گام راهبردی، مبارزه ی طولانی و درازمدت را می طلبد. اقدام نخست این است که به کاندیدان شورای هزاره های اهل سنت افغانستان، در ولایت های مختلف رای داده شود و از همه مهمتر در کابل به حاجی پارسایی رای دهیم».

در این بخش برنامه، شیرین هزاره؛ به نمایندگی از زنان جامعه مقاله ای را پیرامون جایگاه هزاره های اهل سنت خواند و همگی را به حمایت از حاجی پارسایی فراخواند.

سپس نوبت به سردار قلندر؛ استاد دانشگاه و یکی از اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی رسید. وی دلایل اولویت رای دادن به حاجی پارسایی را این گونه بر شمرد:« یک: ما هزاره ها حرف از عدالت می زنیم و برای محرومیت زدایی مبارزه می کنیم. هزاره های سنی محروم تر از ماست. در ساختار دولت حضور ندارد، اقتصاد مناسب ندارند، در بخش دانش اندوزی رشد نکرده اند، پس رای دادن به هزاره های سنی گامی در جهت عدالت ورزی است. دلیل دوم: حمایت از هزاره های سنی، به نوعی مبارزه با افراطیت مذهبی است. و دلیل سوم: با تقویت هزاره های سنی معادلات قدرت در افغانسان تغییر می کند» استاد قلندر، به ویژگیهای شخصیتی حاجی پارسایی نیز اشاره کرد و در این زمینه فرمود:« حاجی پارسایی مدیر توانایی ست و توانسته است هزاره های سنی را گرد بیاورد و حالا آمده است ما را دور هم جمع نموده است. وضع اقتصادی ایشان خوب است، از این جهت، او به خاطر ثروت به پارلمان نمی رود، ایشان سیاستگر فهیم است. آدم دیندار و متتقی است، رسالت ما این است تا آدم های دیندار و متقی را در پارلمان بفرستیم. او مبارز عدالتخواه است و در جنبش روشنایی مدت زیادی با ما در شورای عالی مردمی جنبش روشنایی کار کرد.

 

در دهه ی هفتاد، پیر پشمینه پوش، بابه مزاری مساله ی مشارکت در ساختار قدرت را مطرح کرد و با این خواست که باید هزاره ها در تصمیم گیری شریک باشند. و حالا با حمایت از حاجی پارسایی ما در راستای خواست پدر معنوی جامعه هزاره حرکت می کنیم. حمایت از پارسایی حمایت از بابه مزاری است.


در قسمت پایانی برنامه، از الحاج غلام سخی پارسایی دعوت گردید تا برای جمعیت انبوهی از مردم سخنرانی نماید. ایشان در آغاز از مهربانی ها، تلاش ها و فعالیت های ستاد انتخاباتی« محرومیت سرنوشت دایمی ما نیست» و همه ی کسانی که با داعیه ی برحق هزاره های سنی همصدا شده اند، سپاسگزرای نمود. وی اعلام حمایتِ آیت الله العظمی واعظ زاده ی بهسودی و حمایت های علمای برجسته ی اهل سنت را از برنامه های شورا و کاندیداتوری خویش، بزرگترین گام تاریخی در جهت همگرایی مردم ما، عنوان نمود و در این زمینه افزود:« علمای ما نیز این درد تاریخی را درک کرده اند، از این رو، در پی ایجاد یک نقطه ی قوت برای مردم ما می باشند».


رییس شورای هزاره های اهل سنت در بخشی از سخنرانی اش از اهداف و برنامه های پارلمانی خویش یاد کرد و افزود:« ما در پارلمان گذشته وکلایی داشتیم. از میان هزاره های سنی نیز وکیل داشتیم؛ اما این بار صدای متفاوت تری را، از تریبون پارلمان کشور خواهید شنید، که این صدا، حد اقل دو سده خاموش مانده است» حاجی پارسایی معیارهای وکالت را نیز برشمرد؛ اما از «شجاعت» به عنوان کلیدی ترین ویژگی یک وکیل خوب یاد نمود. وی در این زمینه افزود:« شجاعت این نیست که وکیل مردم برود در پارلمان جنگ کند و موکلانش را شرمنده سازد. شجاعت این است که وکیل مردم در مقابل تبعیض ایستاد شود و هیچ گاهی از کنار منافع مردم رد نشود» بخشی از سخنان وی، بر ایجاد «فراکسیون پارلمانی» متمرکز بود. ایشان خاطر نشان نمود که ضروت نخست کاری ما در پارلمان ایجاد «فراکسیون پارلمانی» است. حاجی پارسایی در پایان سخنان خویش، در حضور هزاران نفر از مردم غرب کابل، تعهد سپرد که برای مردم خویش کار می نماید. پایان بخش برنامه نیز سخنرانی و دعاییه ی مولوی عبد الودود بود. گفتنی ست در میانه ی سخنرانی ها، هنرمند خوش آوای ما؛ جناب آقای «هدایت» دمبوره نواختند وگروه سرود« محرومیت سرنوشت دایمی ما نیست» نیز هنرنمایی کردند.

گزارش: بخش فرهنگی دفتر روابط مردمی حاجی پارسایی- کابل