گروه تروریستی‌ طالبان نه تنها به صلح متعهد نبوده، بلکه با رویکرد جدید در استراتژی جنگی شان، بیشتر به جنگ‌های سکتاریستی و مذهبی در شمال افغانستان روی آورده‌اند. طبق آخرین گزارش از میدان های نبرد دفاع و مردمی در شمال افغانستان حاکی از آن است که طالبان مناطق امن شیعه و هزاره نشین را بیشتر هدف قرار داده، حملات تهاجمی و متجازوکارانه شان  را آغاز کرده‌اند. براساس گزارش‌های رسیده از داخل، سه ولایت زیاد در گراف تهاجم وحشیانه طالبان قرار داشته اند: ولایت بلخ، سمنگان و سرپل. طالبان حملات تروریستی خود را به طور منظم، سازمان یافته و پی‌ هم از ۹ ماه حمل سال ۱۳۹۹ هجری شمسی تا ۹ ثور ۱۳۹۹ هجری شمسی قرار ذیل آغاز کرده‌اند:

طالبان از تاریخ ۹ حمل سال جاری در مناطق ذکر شده، تجمع و تحرکات نظامی داشته، خود را برای حمله‌ تهاجمی بر مناطق ذکر شده، آمادگی می‌کردند..

طالبان، به تاریخ ۱۵ و ۱۷ حمل ،۱۳۹۹ حملات گسترده‌ای را بالای مردم ملکی قریه‌های روم و چهار مغزگ در منطقه پسقُل دایمراد از توابع السوالی دره‌صوف بالا، مربوط ولایت سمنگان انجام دادند که این تهاجم وحشیانه و هدفمند شان، با مقاومت دلیرانه مدافعان و بسیج نیروهای مردمی مواجه شدند و با تحمل تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی کردیدند.

تروریستان طالب، در این نبرد دفاعی مردم، بیشتر از بیست نفر به شمول قاری ظریف السوال نام نهاد طالبان برای دره صوف بالا کشته شد.

و از نیروهای دفاعی مردم، سوگمندانه سه نفر شهید گردیدند.

  1. سید ناظر حسین ولد سید شهزاده؛
  2. حسن‌شاه حکیمی ولد گل محمد؛
  3. احمد زوار.

چهار نفر هم از مدافعان شلحشور مردمی زخمی شده‌اند. در این نبرد دفاعی از طرف نیروهای دولتی با مانوره هوایی در فضای جنگ و استعمال فشنگ، رزمندان دلیر مردی حمایت می‌شدند.

به تاریخ ۳۰ حمل سال جاری گروه تروریستی و به ویژه قطعه سرخ طالبان به فرماندهی مولوی منصور، مولوی عبدالباری، السوال نام نهاد طالبان برای السوالی زاری همرا با دیگر نیروهای تروریستی گروه جنگ طلب طالبان بر السوالی زاری، شولگره و سنگچارک بالای خانه های مسکونی مردم و سنگر‌های دفاعی عبدالگان حملات شان را آغاز کردند. در یک شب با تاکتیک جنگ و گریز چندین حمله را پی هم انجام دادند. که در اثر مقاومتِ رزمندگان و مداعفان منقطه شکست‌ خورده، مجبور به عقب نشینی گردیدند. و در این نبرد خونین سه تن از قوماندان عمده طالبان کشته شده‌اند.

  1. گلاب قوماندان از امرخ؛
  2. قاری منصور؛
  3. مبارز از منطقه شیخ و سر دره. که هر سه نفر از نیروهای آموزش دیده، مجهز با سلاح دوربین دار با دید در شب بودند، همراه سه نفر تروریست دیگر کشته شده‌اند و شش نفر دیگر هم زخمی گردیده‌اند.

از رزمندگان شجاع و مدافع این خطه خونرگ دو نفر به نام‌های ذیل شهید شدند:

  1. محمد جمعه شجاعی؛
  2. غلام سخی عدالت؛

رزمندگان جبهه مقاومت دره‌صوف در این جنگ خونین چندنفر هم مجروح شده‌اند. اما در این جنگ دفاعی، نیروهای مردمی عبدالگان، زجرمندانه از طرف دولت هیچگونه حمایت لوژیستکی، مواد غذایی و حمایت قوای هوایی صورت نگرقت. در حالی که دولت در جریان تهاجم طالبان قرار گرفته بود.

به تاریخ ۱۱ حمل ۱۳۹۹، طالبان بازهم تهاجم گسترده‌ای را به فرماندهی مولوی منصور به حمایت از طالبان شولگره و دره صوف پائین، بالای منطقه مردم بی دفاع دالان از توابع  السوالی شولگره، ولایت بلخ که از جمله مناطق شیعه نشین و هزاره هستند، شروع کردند. تهاجم طالبان با مقاومت دلیر مردان مواجه و حتی جنگ رویاروی و تن به تن میان آنها رخ داد. اما در این نبرد دشوار، معاون قوماندان قطعه سرخ طالبان به اسم خالق، مشهور به ملا‌سیف‌‌الله همرا در حدود ۱۵ نفر دیگر، کشته شدند و تعداد از تروریست‌های مهاجم نیز زخمی شده و مجبور به عقت نشینی شدند.

اما سوگمندانه از رزمندگان جبهه مقاومت نیز در جنگ خونین ده نفر شهید می‌گردند:

  1. محمدعلی ولد عبدالعی؛
  2. محمدجواد و لد محمدعیسی؛
  3. محمدظاهر ولد قربان؛
  4. نجیب‌الله ولد حسین‌علی؛
  5. خداداد ولد غلام رسول؛
  6. محمدجواد ولد مرادعلی؛
  7. محمدعباس ولد احمدحسین؛
  8. عبدالحسین ولد غلام حسین؛
  9. محمد‌اکبر ولد محمد حسین؛
  10. کربلایی

در این جنگ دفاعی، هفت نفر دیگر مجروح شده‌اند. در این نبرد خونین فقط نیروهای خیزش مردمی‌ اشتراک داشته، دفاع می‌کرند و از نیروهای امینیتی و اردوی ملی کسی در این نبرد حضور نداشتند. اما به تعقیب این تجاوز، عملیات مشترک دفاع مرزی زیر اداره‌ قوماندان لوای ۳ پیاده قل اردوی ۲۰۹ شاهین و با حمایت هوایی، بالای مراکز تجمع تروریست‌های  طالب در منطقه شورچه و برنگی آغاز شد و در نتیجه عملیات، منطقه شورجه از وجود نیروهای تروریستی طالبان پاکسازی گردید که از نیروهای دشمن ۱۴ نفر و سه تن دیگر هم از فرماندهان مشهور طالبان کشته شدند.

  1. ملاحبیب‌الله، مشهور به ملاابوبکر از قریه بابی؛
  2. حیدری از قریه بلوچ‌های شولگره؛
  3. ملاخالد از منطقه چغت کشنده؛

براساس این گزارش، در این دو عملیات دفاعی و پاکسازی در منطقه دالان، در حدود ۴۰ نفراز نیروهای مهاجم طالبان کشته شده‌اند.

به تاریخ ۱۰ حمل ۱۳۹۹، نیروهای طالبان از السوالی‌ سنگچارک و زاری بالای مردم بی‌دفاع و ملکی صیاد حمله ور شدند که با مقاومت مردم مواجه شده، با تحمل تلفات مجبور به عقب نشینی گردیدند.

به تاریخ ۳ ثور ۱۳۹۹، نیروهای جنگ طلب طالبان،  بالای جبهه دفاعی مقاومت مردمی در قریه مسجد سبز واقع توپ‌خانه، حمله تهاجمی کردند که زجرمندانه هشت نفر از نیروهای مردمی به نام‌های ذیل در این جنگ شهید شدند:

  1. فرمانده شهید محمدعلی چمران؛
  2. شهید نورمحمد‌ صفایی؛
  3. شهید عارف؛
  4. شهید قیوم خرم؛
  5. شهید اسحاق‌علی؛
  6. شهید محمد‌رضا؛
  7. شهید عبدالحسین عظیمی؛
  8. شهید محمد‌ظاهر؛

در این نبرد نابرابر، ۱۰ نفر دیگر هم زخمی گردیده‌اند و اما از گروه تروریستی طالبان سه نفر کشته و زخمی تا حال گزارش شده‌است. 

به تاریخ ۵ ثور ۱۳۹۹، طالبان جنگ طلب شب‌هنگام مردم بی‌دفاع ساکن کمپ مهاجرین السوالی سوزمه قلعه را مورد حمله وحشیانه قرار دادند که با مقاومت جبهه مقاومت مواجه شده، با دادن تلفات سنگین فرار را برقرار ترجیح داده، عقب نشینی کردند. در این جنگ دفاعی سه نفر از نیروهای مردمی مجروح شدند. 

به تاریخ ۹ ثور ۱۳۹۹، طالبان تحت رهبری قاری قادر معاون والی نام نهاد طالبان برای ولایت سرپل، با استفاده از نیروهای السوالی‌های کوهستانات صیاد، سوزمه قلعه، سنگجارک، گوسفندی و مرکز سرپل، در چند نقطه از جمله تبیر تجمع کرده، سپس بر مناطق  صیاد و الغن السوالی کوسفندی یورش بردند که با مقاومت دلیرانه نیروهای مقاومت مواجه شده و بالاخره با متحمل شدن تلفات سنگین شکست خورده، عقب نشینی کردند. در این نبرد خونین، شش تن از طالبان تروریست کشته شده، که یکی از آنها قوماندان سردار بوده‌ و جسدش در میدان جنگ باقی ماند و شش تن از مهاجمان هم مجروح شدند از جمله نجیب‌الله معروف به حبیب از قوماندهای زیر فرمان مولوی ظریف والی نام نهاد طالبان سرپل از قریه صوفک که مجهز با سلاح دوربیندار با دید در شب بود.

 بر مبنای گزارش دیگر، تعداد زیادی از طالبان تا دندان مسلح، حوالی ساعت ۳۰ـ  ۰۲ شب، به رهبری ملا عبدالباری السوال نام نهاد طالبان برای السوالی زاری از دو جهت بالای پروژه اپراتیفی حفظ و ثبات (بلوچ) این ریاست واقع قریه عبدالگان السوالی رازی، تهاجم و حمله کردند که در نتیجه، زجرمندانه شش نفر از پرسنل پسته‌ی ذکر شده شهید شدند:

  1. حاجی حبیب‌الله رحیمی فرزند محمد رحیم قوماندان؛
  2. یعقوب‌علی فرزند غلام‌حسن (سرباز)؛
  3. علی‌داد فرزند حبیب‌الله (سرباز)؛
  4. صفدر‌علی فرزند غلام‌علی (سرباز)؛
  5. زوار‌علی فرزند غلام سخی (صرباز)؛
  6. علی‌خان فرزند غلام‌سخی (سرباز)؛

در نتیجه، درگیری و جنگ میان طالبان و نیرهای مقاومت مردمی، ساعت (۳۰ـ۰۳) شب گذشته پایان یافت. اما از تلفات طالبان تا هنوز گزارش داده‌ نشده‌است. 

شب گذشته (۲۹ آپریل ۲۰۲) طالبان بالای سنگرهای دفاعی پسقل دایمرداد مربوط السوالی دره‌صوف حمله کردند و جنگ شدید میان نیروهای دو طرف در گرفت و در این جنگ گفته می شوند که نیروهای مولوی انس السوال نام نهاد طالبان در السوالی دره‌صوف و مولوی عبدالباری السوال زاری اشتراک داشته اند. سوگمندانه به تعداد نه نفر از نیروهای خیزش مردمی شهیدشدند:

  1. مختار ولد عبدالوهاب؛
  2. بهمن ولد غلام‌حسن؛
  3. نعیم ولد کلبی حسین؛
  4. قاسم ولد رضاداد؛
  5. عوض ولد قربان؛
  6. شاه‌حسین ولد ملک حسین؛
  7. فربانعلی ولد احمدعلی؛
  8. علی جمعه ولد اسحاق؛
  9. تقی ولد جعفر از جمله باشندگان السوالی دره‌صوف بالا.

تاهنوز از تلفات و زخمی‌های طالبان گزارش نشده‌است. گفته می‌شود روحیه مدافعان با وجود شهیددادن تا هنوز عالی توصیف شده‌است.