با حضور هزاره های سنی، حصار جغرافیایی هزاره ها شکسته شده و این ملت، حصار زندان سیاسی را خواهد شکست.

مطلب مدیریتی 5

سردار قلندر

مقدمه

ژئوپولیتیک(geopolitics) یا علم سیاست جغرافیای، تاثیر عوامل جغرافیایی بر تصمیمات سیاسی را گویند؛

یکی از حربه ها  و ابزارهای فشار دولت های دیکتاتور گذشته، محصور سازی هزاره ها به مناطق مرکزی وطن و با جا غلتادن اصطلاح (افغانستان مرکزی) و به تعبیر بسیار خوشبینانه اش(هزاره جات) زندان سیاسی را برای این ملت به کمک عوامل جغرافیایی درست کردند و نامش را علناً زندان جغرافیایی گذاشتند و تلاش کردند به کمک موانع جغرافیایی این زندان سیاسی را همیشگی کنند.

دهه های قبل

با ایستادگی آن پیر پشمینه پوش، پدر معنوی هزاره، بابه مزاری  و سرداران دلیرش، در کنفرانس بن اول، حضور 20 درصدی هزارها تثبیت شد و این حضور بیانگر هزاره های 12 امامی بود و در این بین، بیشترین ضربه و آسیب به هزاره های سنی وارد شد؛ به دلیل اینکه در تقسیم بندی های قومی هیچ حق و جایگاهی برای هزاره های سنی در نظر گرفته نشده بود؛ هزاره های 12 امامی به هزاره های سنی می گفتند که شما سنی هستید و حق ندادند و دیگر اقوام به هزاره های سنی گفتند که شما هزاره هستید و بنابرین هیچ حقی به آنها ندادند.

در جنگ های دهه شصت و هفتاد، بعد و قبل آن، هزاره های سنی به عنوان " پیش مرگ " و عسکر پیاده در زمین بازی نبرد به نام دیگران و برای دیگران جنگیدند و در نیتجه در زمان تقسیم حق و بودن و تصمیم گیری (بن اول) هیچ این مردم به حساب نیامدند و آنها بعد آن همه نبردها، بیشتر در محرومیت فرو برده شدند.

در یک و نیم دهه قبل هم، هزاره های سنی، با هویت غیر، برای غیر، به عنوان مهره های سیاسی غیر، نقش پیش مرگ سیاسی داشتند و بنابرین، از ساخت و ساز و آبادانی پیشرفت برای آنها هیچ کاری نشد.

در حال حاضر

با ایجاد شورای سراسری هزاره های اهل سنت، تلاش و فعالیت آنها، هزاره های سنی در زمان موجود به عنوان یک واقعیت عینی در جامعه بروز کرده است که هیچ کسی نمی تواند وجود آنها را انکار کند.

در گذشته هم هزاره های سنی وجود داشت ولی محرومیت فکری به اندازه ای شدید بود که حتی هزاره ها نمی توانستند از این نعمت و موحبت الهی یعنی موجودیت هزاره های سنی استفاده کنند یعنی هزاره های سنی کتمان هویت می کردند و خود را هزاره نمی گفتند و هزاره های 12 امامی به دلیل بدفهمی، هزاره های سنی را به عنوان هزاره قبول نداشتند و چه محرومیتی بالاتر از این که یک ملت نتواند از توانایی و دارایی خود استفاده کند وهزاره ها چه سنی و چه شیعه، خود از خود بیزار بود.

در گذشته هزاره های سنی بود ولی صدایی و آدرسی وجود نداشت ولی حالا شورای سراسری هزاره های اهل سنت برای هزاره ها یک آدرس شده است و این آدرس صدای خود را بلند کرده است و فریاد می زند که " ما هزاره سنی هستیم " و چه خوب است که این صدا به مجلس ملی برود تا در آنجا این صدا بلند شود که کل جهان بشوند که این صداها، صداهای وکیل های هزاره های سنی  است تا جهانیان بدانند که هزاره ها در این سرزمین 20 فی صد نمی باشند و بیشتر از آن است و هزاره ها فقط هزاره های 12 امامی نمی باشند که در مرکز کشور محصور باشند تا حکومت های توتالیتر با محصور نگه داشتن آنها در حصار جغرافیایی به تداوم زندان سیاسی برای این ملت فکر کنند.

نجات انسان هزاره سنی، نجات انسانیت

نجات انسان ها، وظیفه و وجیبه انسانی هزاره های 12 امامی و دیگر انسان های این سرزمین است و آن انسانیت در صورتی متجلی و آشکار می شود که انسان ها به تمام معنی با هویت وجودی و واقعی خود حضور داشته باشند سیاست حذف از اول غلط بوده است غلط خواهد بود و کسی کسی را حذف نمی تواند.

بنابرین، رفتن کاندیدهای شورای سراسری هزاره های اهل سنت، به پارلمان، رفتن تنها اشخاص نیست با رفتن آنها، هزاره های سنی، جان تازه می گیرند آنها خواهند گفت: که این افراد از آدرس هزاره های اهل سنت و با هویت واقعی خود رفته است ودیگر مثل کنفرانس بن، هیچ کس نمی تواند آنها را حذف کند و بگوید که شما در این سرزمین نمی باشید.

آه و صد آه، که هزاره های اهل سنت ،صدها سال است که با درد هزارگی مرده است و هر کس قامتش  را در میان این مردم راست کرده است با ترورها، نابود و راستی قامتش خم گردیده است، به یقین که این محرومیت هزاره های اهل سنت، این پاره های وجود انسانیت، ابدی نخواهد بود و روزی این رنج تاریخی برای آنها به پایان خواهد رسید و چه خوب است که امروز ما، مخصوصاً هزاره های 12 امامی که این قدر دم از عدالت و حق خواهی و انسانیت می زنیم، گامی خرد و کوچک به اندازه رأی هر یک ما به کاندیدهای شورای سراسری هزاره های اهل سنت، در این مسیر نجات انسان محوری و محرومیت زدایی برداریم و رأی خود را به کاندید این شورا بدهیم؛ رفتن دیگر وکیل ها به پارلمان فقط رفتن اشخاص است ولی رفتن کاندید وکیل های شورای هزاره های اهل سنت، رفتن یک بخش کتمان شده یک ملت ، ابراز حضور نصف یک ملت در مرکز تصمیم گیری های قانون گذاری و نظارتی این کشور خواهد بود.

از روز روشن تر است که با محرز شدن هزاره های اهل سنت، مرزهای جغرافیایی هزاره ها تا مرزهای کشورهای همسایه ها گسترش خواهد یافت و مناطف جغرافیایی هزارستان به عنوان یک منطقه ژئوپولیتیک استراتژیک (Strategic) به حساب خواهد آمد.

انتخابات پارلمانی یک فرصت

لازم به ذکر است که از انتخابات پارلمانی بهترین بهره برداری در راستای احیای هویت هزاره های سنی و معلومات دهی از هزاره های سنی صورت گرفت، ساعتی که این مطلب را می نویسم 3:07 دقیقه صبح 28 میزان است و تا ساعاتی دیگر زمان شروع رفتن مردم به پای صندوق های رأی می باشد در این مدت انتخابات پارلمانی، تیم های خانه به خانه، پیام وجود هزاره های سنی را به خانه های کلان شهر برچی رساندند و با جوانان، روحانیون، متنفذین، استادان دانشگاه و بسیاری های دیگر صدها جلسه ترتیب شد و همچنین این احساس که : " ما هزاره های سنی هم هستیم" به خانه دلهای تمام هزاره های سنی در سرتاسر این سرزمین بوجود آمد.

انتخابات و رفتن به پارلمان هدف نبود و نیست، یک ابزار بود و هست، برای صدا بلند کردن از یک آدرس، و این صدا به بهترین صورتش با مرکزیت شواری سراسری هزاره های اهل سنت در راستای هویت بخشی و امید دهی و تغییر معادلات قدرت در این سرزمین، بلند شد.

تاریخ را به گستردگی جغرافیای هزارستان، ورقی نو بزنیم

امروز، 28 میزان 1397، ما در برشی از تاریخ ایستاده ایم و می دانیم که نمی توانیم تاریخ را به تنهایی تغییر دهیم اما می توانیم با هم، با تلاش فرد فرد و با رأی شخص شخص، تاریخی دیگر و پارادایمی(Paradigm) دیگر بسازیم و در این تاریخ سازی نقش برجسته داشته باشیم که بعدها به آن افتخار کنیم.

در این انتخابات شاهد خواهیم بود که آیا می توانیم محرومیتی عمیق را ببینیم و هر یک به اندازه یک رأی برای رفع آن گام برداریم و یا هنوز در دایره و حصار تنگ مذهب بند مانده ایم؛

دیده شود که آیا می توانیم فراتر از کوه های سر به فلک کشیده هزاره جات فکر و عمل نماییم و یا هنوز در همان حصار تنگ زندان سیاسی ساخته و پرداخته دشمنان این ملت بند می باشیم، آیا می توانیم تا سرزمین های پهناور شمال، جنوب، شرق و غرب فکر و عمل کنیم و یا هنوز بند و بسته قول و قریه و هم ولایتی و بچه کاکا و بچه خاله می باشیم. به زودی تمام مشخص خواهد شد.

شیعه گر سنی نباشد شیعه نیست.