تهیه کنند: میرافغان خدادادی 

بنام خداوند عدالت و آگاهی

درود میفرستم به ارواح تمام شهدا، شهدای راه آزادي و عدالت جنبش روشنایی، روح بلند و ملکوتی شهید عدالت اجتماعی رهبر شهید عبدالعلی مزاری

از تمام عدالتخواهان که از دور و نزدیک، از ساحات مختلف بامیان باستان، نماینده های شورای عالی مردمی جنبش روشنایی کابل، نماینده های خانواده های معظم شهدا، نماینده های قهرمانان زخمی، پیشاهنگان همیشه در صحنه و از زحمات شب و روزی اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی بامیان بخاطر برگزاري رستاخيز عظيم قلبا سپاسگزارم.

 

با این ایستادگی برای مردم افغانستان و برای جهان ثابت نمودید که در مقابل تبعیض پیشگان، ستم سالاران و حامیان اصلی تروریسم قومی سر خم نمیکنید و با قامت راست مانند کوه در میدان مبارزه ایستادید.

در هفته ي دومین سالیاد دوم اسد قرار داریم روزیکه با یک دسیسه شوم و توطئه ناجوان مردانه، 86 تن از بهترین یاران و سرمایه های مردم ما در پیش چشمان ما پرپر و ورق ورق شدند، بیش از 400 نفر در بین خون خود غلطیدند و زخم برداشتند.
من افتخار این را دارم که در جمع زخمی های جنبش روشنایی قرار داشتم و افتخار این را دارم که برای حق سرخ مردمم در میدان داغ دهمزنگ (میدان روشنایی) زخمی شدم و در پای چپم تا هنوز آهن است. با پای آهنین و عزم فولادین به بامیان آمدم و میخواهم روی این تعهدم تاکید کنم که؛ تا زمانیکه توتاپ از مسير اصلي خود عبور نكرده، تحریم اقتصادی و انکشافی هزارستان نشکند، تا زمانیکه مردم ما به اندازه شعاع وجودی شان در قدرت و ثروت ملی شریک نشده و تازمانیکه درد فرق از بین نرفته میدان مبارزه را رها نمی کنم و مبارزه را با قوت و قدرت بیشتر در کنار مردمم ادامه میدهم.

انفجار و حمله انتحاری تظاهرات تاریخی دوم اسد 1395 در دهمزنک توسط گروپ درون حکومتی سازماندهی و اجرای شد. گرچه که اطلاعیه داده شد که کاری داعش است بلی به صراحت گفته میتوانیم که کار داعش درون حکومتی است و داعش که لانه اصلی اش در ارگ و شورای امنیت قرار دارد. خانواده های معظم شهدای راه آزادی و قهرمانان زخمی علیه پنج نفر در دادگاه لاهه یا ICC رسما شکایت درج نموده اند. از جامعه جهانی خصوصا از ICC درخواست مردم اینست که با این شکایات سیاسی برخورد نکند بلکه پروسه تسریع داده شود تا این شکایت درس باشد برای کسانیکه از امکانات حکومتی سوء استفاده نموده تجمعات و تظاهرات، مساجد، صف تذکره و مراکز تعلیمی مردم را انفجار میدهند.

مردم افغانستان خصوصا هزاره ها از برنامه ها و پروژه های یکطرفه و غیر عادلانه، از سکوت معنی دار جامعه جهانی در مقابل سیاست هاي تبعیض آمیز، سیاست های تروریست پروری تیم حاکم سخت آزرده و خفه اند. این مماشات و چشم پوشی باعث این شد که جامعه جهانی در ماموریت که اعلام نموده بود شکست خورده و ناکام بماند. با وجود حضور یکصد و چند هزار نیروی تربیت شده جامعه جهانی، تروریسم هر روز رو به گسترش، 80 فیصد کمک ها حیف و میل و مهمتر اینکه که مردم افغانستان دیگر به جامعه جهانی منحیث پرچمداران دموکراسی و ارزش های انسانی اعتماد ندارند.

جامعه جهانی در قبال فرمان ظالمانه اشرف غني و كابينه اش در قبال تغییر مسیر توتاپ از بامیان- میدان وردک سکوت کردند در حالیکه در اندکترین مسایل مانند قضیه ایشچی دخالت کردند. با گذشت زمان معلوم شد که تیم فاشیستی دو بهانه ی که برای تغییر مسیر توتاپ آورده بود یک چیزی مسخره است. گفته بود که بخاطر کمبود 35 میلیون دالر و اینکه مسیر بامیان 80 کیلو متر طولانی تراست ما مسیر را تغییر دادیم. حالا برای طرح بدیل و فریب

220 کیلوولت برای برق رساني 20 هزار خانه بامیان، حاضر است 160 میلیون دالر بپردازد تا اينكه توتاپ از مسیر اصلی خود نگذرد. علت اصرار تغییر مسیر توتاپ مسئله قومیست و تیم حاکم تلاش دارد تا یک قوم خاص و جغرافیه خاص از تحریم اقتصادی و انکشافی خارج نشود.

عمال فاشیستی درون هزاره تبلیغ میکند که مردم طرح بديل 220 کیلوولت را قبول کند تا برای 20 هزار خانه مرکز بامیان برق بیاید. مردم در سراسر جهان برای برق رسانی 20 هزار خانه قیام نکردند بلکه برای این قیام کردند که تحقیر و توهین برداشته شود با تغییر مسیر توتاپ به قوم با عزت هزاره توهین شده است دوما برای این قیام کردند تا با عبور لین 500 کیلو ولت از مسیر اصلی اش چرخه اقتصادی افغانستان و هزارستان به حرکت بیافتد. با رفتن لین از مسیر اصلی اش؛ آهن آجه گگ، میس عینک، ذغال سنگ اشپشته و آهن یکاولنگ مورد بهره برداری قرار گیرد.

در دوران مذاکره جنبش روشنایی با حکومت؛ 37 سند معتبر ملی و بین المللی به دقت مورد بررسی قرار گرفت، در اسناد واضح و روشن آمده که مسیر بامیان از نگاه اقتصادی، اجتماعی، تخنیکی و خود کفای انرژی بهترین مسیر است.
شرکت آلمانی فیشنر بعد از سروی و بررسی های دقیق آورده است که:
1. اگر میخواهید که افغانستان در 2032 از نگاه انرژی خود کفا شود مسیر بامیان- وردک
2. اگر میخواهید که افغانستان به مسیر ترانزیت مطمئن انرژی به کشورهای همسایه و منطقه تبدیل شود مسیر بامیان- میدان وردک
3. اگر میخواهید که بخاطر تولید 800 میگا وات برق حرارتی ذغال سنگ اشپشته برق ارزان داشته باشید مسیر بامیان – میدان وردک
4. اگر میخواهید که تمام نقاط افغانستان از ماستر پلان 20 ساله برق کشور بصورت عادلانه استفاده نماید مسیر بامیان – وردک
مسیر سالنگ را اگر نگوییم ناممکن است گفته میتوانیم که بسیار سخت است.

از 120 میلیارد دالر کمک جامعه جهانی برای بامیان چند دانه سولر رسیده که کشور نیوزیلند این پول را برای کمک به مردم اختصاص داده ولی شرکت فاسد برق(برشنا) بصورت ظالمان این کمک را به یک تجارت غیر عادلانه تبدیل نموده است و برق سولری را 11 چند قیمت تر از برق کابل به مردم میفروشند.

ما رهروان واقعی مزاری، باقیمانده 63 فیصدی نسل کشی هزاره، باقیمانده ارزگان و دهمزنگیم و همرزمان ابراهیم خان گاو سواریم، قسم یاد نموده ایم تا تحریم نانوشته اقتصادی، قاعده نانوشته قدرت، تا درجه بندی انسان و انسانیت را در افغانستان اصلاح نکردیم از پا نخواهیم نشست.

زندگی در سایه تبعیض وبیعدالتی هم بزرگترین ننگ و هم کلانترین ذلت است.

هستیم بر آن عهد که با مردم بستیم

و من الله توفیق

ذوالفقار امید
12 اسد 1397
3 آگست 2018