احمد بهزاد: نکاتی پیرامون انتشار گزارش مالی

جنبش روشنایی که از همان آغاز شکلگیری در برابر فیصله ظالمانه ۱۱ ثور کابینه حکومت افغانستان، متکی بر حمایت ها و همراهی های مردم عدالت‌خواه خود در داخل و خارج از کشور بوده است، اولین جریان مهم اجتماع ماست که نسبت به انتشار منابع مالی و صورت مصارف و هزینه های خود اقدام می کند. بدون تردید این اقدام جنبش روشنایی همانند سایر نوآوری ها و اقدامات اثرگذار آن در عرصه فعالیت های مدنی، می تواند الگویی برای سایر جریان های اجتماعی باشد. متاسفانه گرد و غبارهای مجادلات چند روز اخیر در فضای مجازی نگذاشته است انتشار گزارش مالی، ضمن پاسخگویی به بسیاری از شایعات و اتهامات، حجم و گستره تلاش، پشتکار و فعالیت های دوستان ما در شورای عالی مردمی، ستادها و کمیته های موقت و دایمی را به تصویر کشد.

 

در این یادداشت نکاتی را پیرامون گزارش مالی جنبش روشنایی تقدیم می کنم.

نخست - بحث کمک های دریافتی

۱- از همه مردم عدالت‌خواه خود که از همه سوی جهان در دشوارترین لحظات به یاری جنبش شتافتند و کمک فرستادند، سپاسگزاری می کنم.


۲- مردم عدالت‌خواه ما کمک های مالی خود را بر اساس شناخت و اعتماد و بدون آن که فراخوانی در این خصوص از سوی جنبش صادر شود، در اختیار ما گذاشته اند؛ چه بسا عزیزانی که این اعتماد را نداشتند ترجیح دادند کمک های شان را مستقیما در اختیار خانواده های شهدا و یا مجروحین قرار دهند. بخشی از این قبیل کمک ها نیز که به اطلاع ما می رسید، به اساس تأکید و سفارش آنان در اطلاعیه های کمیته مالی، در ردیفی جداگانه به نشر می رسید.


۳- نقش مردم در پیشبرد امور جنبش تا جایی بوده است که مراجعات آنان برای تحویل دهی کمک های شان، مسؤلیت مالی جنبش را بر عهده اینجانب گذاشت.


۴- در برابر هر مورد کمک دریافتی، رسید آن به خط و امضای اینجانب صادر شده است و در مواردی تحویل دهندگان کمک، رسید تصویری نیز جهت ارسال و اطمینان کمک کنندگان اخذ کرده اند.


۵- بر اساس فهرست کامل کمکهای دریافتی که در گزارش مالی جنبش روشنایی درج شده است، مقدار کل کمک ها چیزی در حدود ششصد هزار دالر آمریکایی است؛ که در میانه تبلیغات مثبت و منفی، بالغ بر «میلیون ها دالر» وانمود شده است و متاسفانه این تبلیغات زمینه را برای شایعه سازی ها و طرح اتهامات فراهم کرده است.


در یک سال گذشته در مورد مقدار کمک های مردمی به جنبش روشنایی شایعات زیادی توسط دوستان یا رقیبان پراکنده شده است. مشکل اینجاست که هیچ یک از مدعیان مستند و مستدل سخن نمی گویند. نمونه های از این ادعاها و شایعه سازی ها:


الف - دوستی فهمیده، تحصیلکرده و در زمره مشاوران یک مقام عالی ادعا می کند: دو میلیون دالر از کمک های مردمی نزد مسؤلین جنبش روشنایی باقی مانده است. با کسی که بدون دلیل و سند ادعا می کند، لازم نیست بحثی شود.


ب - دوست دیگری در چتروم ها می نویسد: چهار و نیم لک دالر از عدالت‌خواهان مقیم اروپا کمک آمده است و مفقود است. دو و نیم لک دالر از عدالت‌خواهان مقیم کویت آمده است و مفقود است.
از این عزیز در چندین جلسه از جلسات شورای عالی مردمی که با اجندای بررسی مسایل مالی و تدوین گزارش مالی برگزار گردید، خواستیم تا اسناد خود را ارائه کند که نتیجه ای حاصل نشد.


ج - دوستی در بوق و کرنا می کند جنبش روشنایی از پس حساب و کتاب مالی اش بر نمی آید. وقتی از او خواسته می شود در جلسات شورا برای حسابرسی حاضر شود تا این قصه پیش از «انتخابات» به فرجام رسد، می فرماید به مسؤل مالی چنان اعتماد دارد که هر چه او ارائه کند مورد تأیید است و نیازی به حضور نمی بیند.


د - دوست دیگری هر جا نشسته، گفته است: پس از تمام مصارف، ششصد هزار دالر در کمیته مالی باقی مانده است.
از این عزیز نیز توضیح خواستیم. مشخص گردید که در محاسبه دچار خطا شده است و کمکهای مربوط به جنبش را با کمکهای مستقیم مردم به هم آمیخته است. عذر خواست و قصه تمام شد.
اما متاسفانه قصه های که از رهگذر این اشتباهات و شایعه پراکنی ها به دهان جوانانی صادق و خونگرم افتاد و یا دستمایه تضعیف جنبش توسط بدخواهان را فراهم کرد، هنوز پایان نیافته است.
نمی خواهم وارد مباحثی شوم که برای دوستان خوشایند نباشد؛ هرچند می دانیم که دستمایه تمام دشنام ها و تخریب ها در آستانه «انتخابات» همین ادعاها و یا شایعاتی از همین دست است.


جمع‌بندی این بحث:
برای پایان دادن به تمام حرف و حدیث ها در خصوص کمک های دریافتی اعلام می کنم:
تمام کمک های دریافتی توسط کمیته مالی جنبش روشنایی همان است که در گزارش مالی درج و اعلام شده است. هر شخص یا نهادی که کمک ارسالی خود به جنبش روشنایی را در این فهرست نمی بیند با ارائه‌ی رسید اعلام کند. در این خصوص شخصا پاسخگو خواهم بود.

دوم - بحث مصارف و هزینه ها
۱- جا دارد از همه دوستان خود در شورای عالی مردمی جنبش روشنایی و سایر فعالینی که در مناسبت های مختلف به یاری ما آمده و در فعالیت ها سهیم و مسؤل بوده اند تقدیر و تشکر کنم.


۲- در گزارش مالی در برابر هر مورد مصرف، نام شخصی که مسؤلیت به او واگذار شده بود قید شده است. این به معنی مسؤل بودن آن فرد در قبال هزینه های انجام شده است.


۳- بخشی از تبلیغات منفی متوجه دوستانی بوده است که در کمیته ها، مأموریت ها و فعالیت ها دخیل و سهیم بوده اند. در جریان کار های طاقت فرسا مانند اعزام ده ها مجروح و پایواز به خارج از کشور، تداوی و مراقبت از آنها در آن شرایط دشوار، عده ای از دوستان از گوشه خانه های شان بحث حیف و میل پول ها در هند را اشاعه می دادند. از آنجا که هیچ‌یک از این ادعاها مستند نبود، به عنوان تأمین کننده مصارف تداوی مجروحین همچنان از کار و تلاش دوستان خود در این کمیته حمایت کرده ام.


۴- بخش عمده مصارف قبل از پرداخت پول، در کمیته مالی سنجش ابتدایی می شد؛ به استثنای امور مربوط به تداوی مجروحین. در این خصوص به مسؤلین کمیته مجروحین اکیدا سپرده بودم، هیچ مجروحی نباید به خاطر دیرکرد وجه مورد نیاز، از بستری شدن به موقع باز ماند. که خوشبختانه این تدبیر کار درمان و اقامت ده ها تن از یاران جراحت دیده ما را در خارج از کشور راحت و امکان پذیر ساخت و همچنان سطح آسیب ها و تلفات انسانی را به حداقل ممکن کاهش داد.


اینک به یاری خدا، با حمایت مردم و با فداکاری، تلاش، همت و پشتکار جمعی از صادق ترین فرزندان این جامعه، جنبش روشنایی کارنامه درخشان و بی بدیل در عرصه مدیریت مالی ارائه کرده است؛ که افتخار آن مربوط به تمام اعضای این جنبش بزرگ و جهانی است و نواقص آن البته متوجه اینجانب به عنوان مسؤل مالی جنبش است.


مقایسه میان مجموع امکانات مالی جنبش (حدود ششصد هزار دالر) با حجم و گستره کار صورت گرفته (اعزام، میزبانی و مداوای حدود یکصد نفر مجروح و پایواز در خارج از کشور، رسیدگی و کمک به ده ها مجروح در داخل، اکرام خانواده های معظم شهدا، اعمار ابتدایی گلزار شهدا، تامین مالی چندین گردهمایی، کنفرانس، و تامین مالی مجموعه فعالیت های جنبش روشنایی در کابل طی دو سال) یک دستاورد بزرگ دیگر برای این خیزش بزرگ عدالت‌خواهانه است.


البته تمامی امور کاری جنبش روشنایی در عرصه مالی به این سادگی نبوده است؛ که از دشواریها و مشکلات می گذریم و فقط به چند موضوع مهم در این خصوص اشاره می کنم:


یک - مصارف و هزینه های قید شده در گزارش مالی فقط فعالیت های جنبش روشنایی در داخل کشور را دربر می گیرد و مصارف و هزینه های که توسط اعضا و فعالین جنبش در خارج از کشور صورت گرفته از این گزارش مستثنا است.

 

دو - به هیچ یک از سفرهای خارجی اعضای جنبش هیچ نوع خرج و هزینه ای از سوی کمیته مالی پرداخت نشده است.


سه - تمامی موارد مصرف با اهداف کمک ها سنجش می گردید و در صورت مغایرت با اهداف تعیین شده توسط صاحبان کمک، با قاطعیت رد می شد. در این رابطه نمونه های وجود دارد که نیاز به بازگویی آن نیست. در این خصوص اینجانب علاوه بر داشتن مسؤلیت مالی جنبش روشنایی، دارای مسؤلیت شرعی نیز از جانب کمک دهندگان بوده ام که باید با دقت و احتیاط رعایت می گردید.


جمع‌بندی این بحث:
تمامی مصارف و هزینه های صورت گرفته بر اساس تشخیص اولویت ها توسط شورای عالی مردمی جنبش روشنایی و در راستای تعیین و تأکید کمک دهندگان بوده است. در این رابطه اینجانب وظیفه خود می دانم از عملکرد همه یاران و همکاران خود در بخشهای مختلف دفاع کنم. طبیعی است تا مادامی که تخلف، غفلت و یا خدای ناکرده خیانت کسی تثبیت نگردیده باشد، هیچ کسی در هیچ موقفی حق تعرض و اتهام بندی بر آنان را ندارد.


بدیهی است که در جریان این کار بزرگ، نواقص و کوتاهی های نیز وجود داشته است وممکن است بعضاً مصارف غیر ضرور هم شده باشد و یا به خاطر شرایط بغرنج پس از فاجعه نظارت دقیق بر پاره ای از مصارف نشده باشد؛ که در این خصوص همه مسؤلیت ها را بر عهده می گیرم و از خدای شهیدان و همه مردم عزیز خود طلب عفو و بخشایش دارم.


در پایان سخن تأکید می کنم که «گزارش مالی جنبش روشنایی» سند درخشان مدیریت نسلی فرهیخته، صادق، مصمم و فداکار است؛ که در میان انبوهی از شماتت ها و شیطنت ها عقب ننشست، ناامید نشد، تن به پستی معامله نداد و در دشواریها کنج عافیت نگزید. این نسل روشنایی اگر گرفتار غرور و قربانی دسیسه ها نگردد، سرنوشت دیگری برای جامعه اش رقم خواهد زد.

 

و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب

منبع: صفحه جنبش روشنایی