«در مرحله سوم، باید تمام کسانی که جهت مصارف از کمیته مالی پول گرفته بودند، لیست مصارف خود را به شورا می آوردند. این مرحله از کار به علت پراکنده بودن لیست مصارف هر شخص و همچنین تعدد افراد، به کندی پیش رفت و زمان نسبتا بیشتری را از ما گرفت.  خاطر نشان می شود که در پایان مشخص شد که بعضی از افرادی که از کمیته مالی پول گرفته اند بدهکار هستند یعنی مصارف شان کمتر از مجموع مبالغی است که دریافت کرده اند و بعضی افراد بیشتر از مبالغ دریافتی مصرف کرده اند که این موضوع در گزارش پایانی انعکاس داده شده است.»

 

قسمت چهارم (قسمت آخر)

سردار قلندر

 

مقدمه

بحث مالی در جنبش روشنایی را می شود به چهار دوره تقسیم بندی کرد که دو دوره اول و دوم، در نوشتار اول و دوره سوم در نوشتار دوم شرح داده شد.

قسمتی از دوره چهارم تا شکل گیری و کارا نبودن دو کمیته بررسی مالی، در قسمت سوم شرح داده شد. لازم به ذکر است که آنچه تحت عنوان گزارش مالی جنبش روشنایی در اعلامیه 61 آمده است مربوط به دوره چهارم است و مربوط به دورهای قبل نمی باشد.

دوره چهارم – از فاجعه دوم اسد تا گزارش مالی جنبش روشنایی در اعلامیه 61

پس از اینکه برای دو دوره، افرادی از اعضای شورا در کمیته هایی، تحت عنوان "کمیته بررسی مالی" موظف شدند که کار کمیته مالی را بررسی کنند ولی به دلایلی که در نوشتار قبلی ذکر شد نتوانستند کار خود را انجام دهند، در جلسه شورا مورخ 25/1/1397  تصویب شد که کار بررسی مالی باید با حضور داشت همه اعضای شورا انجام گیرد؛ به همین جهت مصوب شد تا پایان بررسی کار مالی دو جلسه در هفته داشته باشیم، سه شنبه ها و پنج شنبه های هر هفته ساعت سه بعد از ظهر.

روش انجام کار (method)  در سه مرحله تنظیم شد: در مرحله اول، پول های رسیده به کمیته مالی لیست شده و مبلغ کل مشخص شود. در مرحله دوم، پول های خارج شده از کمیته مالی مشخص شود، بدین صورت که مشخص شود که چه کسانی برای کدام اهداف مصرفی و چه مقدار پول از کمیته مالی گرفته اند و در مرحله سوم، کسانی که پول گرفته اند باید جزییات مصرف خود را به شورا گزارش دهند.

کمیته مالی در هشت اطلاعیه، پول های رسیده به کمیته مالی را لیست کرده بود و جناب وکیل احمد بهزاد لیست را به جلسه شورا ارایه نمود. آقای داکتر محمد تقی امینی  هم که در کمیته مالی عضویت داشت، تمام پول های رسیده به این کمیته را در یک فایل ثبت نموده بود.

در این مرحله جناب مهدوی گفت که این لیست قابل قبول نیست و در این لیست، مبلغ 218000 ( دولگ و هجده هزار ) دالر آمریکایی که او خبر دارد از یکی از کشورها به کمیته مالی رسیده، گنجانده نشده است؛ همچنین جناب داود ناجی هم لیست را قبول نکرد و گفت که او نیز خبر دارد که از اروپا400000 (چهار لگ) دالر آمریکایی دیگر به کمیته مالی رسیده که در لیست کمیته مالی موجود نمی باشد.

مطرح شدن این موضوعات که چنین مبالغ نسبتا هنگفت به کمیته مالی رسیده و کمیته مالی در لیست خود نیاورده است، همه اعضای شورا را شوکه کرد. از کمیته مالی پرسان شد، جناب وکیل بهزاد جواب داد که چنین پول هایی به کمیته مالی نرسیده است و اگر کسانی چنین پول هایی روان کرده اند حتما از اینجانب رسید امضا شده دریافت کرده اند و اگر کسی ادعایی دارد، با ارایه رسیدهای کمیته مالی، اسناد ارایه کند.

برای جناب مهدوی و ناجی و دیگر اعضا به مدت سه هفته از سوی شورا فرصت داده شد که هر کس سندی دال بر تحویل پول به کمیته مالی دارد بیاورد تا از سوی شورا بررسی شود. سه هفته گذشت و حتی شش هفته گذشت ولی کسی سندی نیاورد و ما سایر اعضای شورا همیشه در جلسات شورا موضوع 400000 (چهار لگ ) و 218000 ( دو لگ و هجده هزار ) دالر آمریکایی را پرسان می کردیم؛ ناجی دیگر به جلسات شورا نمی آمد و مهدوی را هم وقتی در یکی از جلسات شورا سوال پیچ کردیم که کجاست سند؟ گفت: غلط کرده است که این بحث را مطرح کرده است.

کم کم به این نتیجه رسیدیم که بحث های دیگری هم مطرح است و این بحث 400000 (چهار لگ ) دالر و 218000 (دو لگ و هجده هزار) دالر بیشتر انحرافی است و  این دو بزرگوار می خواهند که بحث مالی روشن نشود تا به اهداف دیگری برسند.

در هر صورت مرحله اول تمام شد؛ و شورا مرحله دوم بررسی کمیته مالی را آغاز کرد، اکثریت کسانی که پول گرفته بودند هم خودشان لیست دریافت ها را داشتند و هم کمیته مالی از آنها امضای دریافت مبالغ را ثبت نموده بود، جز یکی دو نفر که درباره بعضی پول های رسیده به خود شک داشتند. اما خوشبختانه تمام رسیدهای دریافت پول به همراه امضای اشخاص دریافت کننده نزد کمیته مالی موجود بود. همه اسناد دریافتی های مبالغ توسط دریافت کنندگان پول از کمیته مالی با دقت و در حضور داشت اعضای شورا، مورد بررسی قرار گرفت و بدین صورت مرحله دوم هم پایان یافت.

در مرحله سوم، باید تمام کسانی که جهت مصارف از کمیته مالی پول گرفته بودند، لیست مصارف خود را به شورا می آوردند. این مرحله از کار به علت پراکنده بودن لیست مصارف هر شخص و همچنین تعدد افراد، به کندی پیش رفت و زمان نسبتا بیشتری را از ما گرفت.  خاطر نشان می شود که در پایان مشخص شد که بعضی از افرادی که از کمیته مالی پول گرفته اند بدهکار هستند یعنی مصارف شان کمتر از مجموع مبالغی است که دریافت کرده اند و بعضی افراد بیشتر از مبالغ دریافتی مصرف کرده اند که این موضوع در گزارش پایانی انعکاس داده شده است.

در نهایت باید کل گزارش مالی در یک فایل ترتیب می شد که قابل درک برای عموم می شد. گزارش مالی با تمام حرف و حدیث هایش، نهایی و به مردم گزارش داده شد.

یاداشت:

برای زمین گیر کردن جنبش روشنایی چند دسته شدیدا فعال شدند، دسته اول، فرصت طلب ها(opportunists)، دسته دوم، حکومتی ها و دسته سوم، بیگانگان

متاسفانه آقایان جعفر مهدوی و داود ناجی با نگاه فرصت طلبانه، به نحوی مدیریت بخشی از پروژه تخریب جنبش روشنایی را بر عهده داشتند.