يا مقلب القلوب والابصار
يا مدبر اليل والنهار
يا محول الحول والاحوال
حول حالنا الي احسن الحال

فرا رسیدن جشن باستانی نوروز و حلول سال ۱۳۹۸ خورشیدی را به همه هموطنان عزیز، یاران عدالت‌خواه در سراسر جهان و به تمام جوامع و ملت های حوزه تمدنی نوروز تبریک و شادباش می گویم.
سالی که گذشت برای جامعه ما توأم با دشواری ها، ایستادگی ها و خلق جلوه های به یادماندنی از رویدادهای تلخ و شیرین بود؛ رویدادهای که در عرصه مقابله با دهشت آفرینی تروریزم، مبارزه با ستم و تبعیض حاکم بر مناسبات سیاسی، اقتصادی و حتی آموزشی کشور و از سر گذراندن آزمون های دشوار سیاسی شکل گرفت. آنچه برای ما مایه فرح بخش امید و نشاط است، عبور سرافرازانه جامعه از بیشتر این چالش ها و مشکلات بوده است. بدیهی است که در این مسیر، آزمون ها و هزینه ها در برابر ما قرار می گیرد که چگونگی عبور از آن، اراده ها را محک می زند و آینده ها را تعیین می کند.


در سال نو که از هم اکنون چشم اندازی پر تلاطم از بیم و امید دارد، هوشمندی و حساسیت بیشتر ما را می طلبد.
بدون اغراق مشکلات و ناپایداری های امنیتی در کمین است که از هم اکنون حکومت و همکاران بین المللی افغانستان باید با تدبیر عمل کنند تا غافلگیری های سال پار مانند آنچه در ارزگان، جاغوری، مالستان و سایر مناطق نسبتا امن کشور رخ داد، تکرار نشود.
در سال نو گفتگوهای صلح با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت، که ایجاب می کند برای دسترسی به یک صلح پایدار و شرافتمندانه، همه بخشهای جامعه افغانستان اعم از اقوام، اقشار و سلایق سیاسی گوناگون، نقش مؤثرتری در آن ایفا کنند.
در سال پیش رو انتخابات ریاست جمهوری چهارم و شوراهای ولایتی در راه است و برای انتخابات های محلی دیگر مانند شوراهای ولسوالیها و شهرداری ها باید اقدام شود. دقت در انتخاب ما و اولویت دادن جامعه به مباحث اصلی مانند برنامه های هر تیم انتخاباتی و پیشکش کردن مطالبات مشخص و قابل سنجش رأی دهندگان به جای شخص محوری ها در تیم های انتخاباتی، نوید فردای بهتر را خواهد داد.
در سال نو پیگیری مطالبات عدالت‌خواهانه مردم و دوام دادخواهی در گستره جهانی؛ مانند آنچه در پویش بزرگ و عدالت‌خواهانه جنبش روشنایی در سطح جهانی شکل گرفته است، ضرورتی غیر قابل انکار است؛ زیرا از یکسو در غیاب مشارکت شفاف و عمومی، تحولات پیچیده و مرموزی در حال شکلگیری است و از سوی دیگر حاکمیت بیشتر از پیش به دیکتاتوری، انحصارطلبی، سیاست حذف و تبعیض خود تداوم بخشیده است. در این راستا باید کوشید تا متناسب با پیچیدگی های پیش رو و مقابله با دسیسه نفوذ حاکمیت و حلقات مافیایی، از یکسو به پیرایش و کارآمد ساختن مراکز سازماندهی توجه داشت و از جانب دیگر به همسویی بیشتر، تحکیم مناسبات، به روز ساختن هماهنگی ها و منظم شدن فعالیت های عدالت‌خواهانه در یک هم اندیشی بزرگ و جهانی همت گماشت.
سال نو خورشیدی برای جامعه ما سال چالش ها و فرصت هاست. نیک می دانیم که با بهره گیری از تجربه های گذشته و به کار بستن ایده های تازه، می توانیم بر چالش ها چیره شویم و از فرصت های پیش رو برای ساختن آینده ای پاک از ستم و تبعیض بهره گیریم.
سال نو و نوروز؛ این جشن باستانی نیاکان، زیباترین فرصت برای مهرورزی و یاری رساندن به یکدیگر است. از این فرصت برای برچیدن غم ها و کینه ها و گستراندن مهر و زیبایی استفاده کنیم.
هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز.
با مهر
احمد بهزاد
اول حمل/فروردین ۱۳۹۸ خورشیدی