بسم الله الرحمن الرحیم
بنام خداوند جهان
ملت با عزت و شرافت مند افغانستان!
شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان، به عنوان یک نهاد مردمی برای احقاق حق مردم خویش از تمام فعالیت های « ملی» که به منافع کلان کشور مثمر بوده، حمایت همه جانبه نموده است.
همه می دانند که « صلح» یک نیاز جدی مردم افغانستان است، که از آن حمایت می کنیم.
شورا در سال گذشته؛ با معرفی چندین تن کاندیدا در انتخابات پارلمان کشور در حوزه های مختلف نقش فعال و بارز را با تشویق نیروی مردمی خود انجام داد، که کاندیدان شورا در حوزه های کشور مورد حمایت گسترده مردم قرار گرفت، از جمله در حوزه بغلان وکیل محبوب الله « غفاری» با بیش از چهارده هزار رأی کاندید پیشتاز این حوزه معرفی گردید.


ولی متاسفانه کمیسیون سمع شکایات در تبانی با جریان های سیاسی و افراد مشخص، « غفاری» را از داخل کمیسیون سمع شکایات گرفتار و روانه زندان نمود که تا هنوز جرم اش معلوم نیست این خود دلیل واضح بر بی گناهی « غفاری» می باشد، و از سوی دیگر رای مسلم اش را معامله ‌و «غفاری» را از لست برنده گان حذف نموده اند.

با وجود آن، قضیه را از طریق های مختلف با کمیسیون، ارگان‌های عدلی و قضایی و مسوولین حکومتی به پیگیری تاکید و گفته شد که دستبرد به رای « غفاری» خلاف قانون ‌با خبر که با واکنش ملت بزرگ و بیدار و یکپارچه مواجه می گردید، متاسفانه گوش شنوا و جود‌نداشت و قضیه را دست کم‌ گرفتند.
مردم عزتمند افغانستان، می دانند که کمیسیون انتخاباتی نتایج ولایات ( بغلان، کندز ، میدان وردک و‌حوزه کوچی ) ها را با شتاب زدگی و سراسیمگی و بدون شمارش دقیق در یوم جمعه مورخ۱۳۹۸/۲/۶ به صورت فرمایشی حکومت و به خاطر افتتاح پارلمان اعلان نمود، که با واکنش هزاران نفر از مردم بغلان مواجه شد و ادامه نیز دارد و خواهد داشت.
مردم بغلان از همان لحظات اعلان نتایج به صورت خود جوش با شعار « رأی ما را دزدی نکنید» شاهراه شمال را در شهر پلخمری بسته کرده اند ولی حکومت و‌نهاد های انتخاباتی تا هنوز کوچک ‌ترین توجه به خواسته مشروع و بر حق مردم بغلان نکرده و با شلیک مستقیم نیروی های امنیتی به روی معترضین یک تن شهید و شش تن دیگر زخم بر داشته اند که فعلن در شفا خانه بستر می باشند.
با نظر داشت فوق در پیوند به دفاع از « غفاری» شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان، با تدویر جلسه اعضای رهبری شورا فیصله نموده اند:
جرگه مشورتی صلح» ضیاع وقت بیش نبوده و مصارف گذاف از بودیجه ملی در این پروسه از بیت المال مردم افغانستان خیانت شمرده و به نتایج آن باور مند نمی باشد.
ضمن اینکه « جرگه مشورتی صلح» را تحریم می نماید از تمام هوا داران خویش که تا هنوز عضویت جرگه را دارند می خواهد که در نشست های این جرگه اشتراک نداشته باشند.
و من الله التوفیق
هیات رهبری شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان
۱۳۹۸/۲/۸ کابل