تظاهرات عدالت‌خواهانه مردم بامیان در سالروز فیصله ننگین ۱۱ ثور کابینه
متن قطعنامه تظاهرات مردم بامیان در پیوند به سهمیه بندی ظالمانه آزمون ورودی مراکز تحصیلات عالی، انحراف لین برق توتاپ از مسیر اصلی (بامیان - میدان وردک) به سالنگ، حمایت از اعتراضات مدنی مردم در بغلان و محکوم نمودن سرکوب آنان توسط حکومت مرکزی.

تبعیض، ستم، بیداد و کشتار چنان با تاریخ معاصر افغانستان عجین شده است که هیچ کسی نمی تواند آنان را انکار نماید و در این میان مردم ستمدیده‌ی هزارستان بزرگ بیشتر از همه اینناملایمت ها و تعاملات غیر انسانی و ددمنشانه را تجریه نموده و شاهد آن بوده اند. مردمی که زورگیری، باج خواهی، گشتار گروهی، شکنجه شدن، به بردگی رفتن و کله منار شدن و در یک کلام تبعیض سیستماتیک را که در زیر لایه های ساختار اجتماعی و سیاسی کشور توسط خصم قبیله گرا و شوونیست تطبیق می شود هر روز تجربه می نمایند که نمونه های اخیر آنها را می توان از انحراف لین برق توتاپ از مسیر اصلی آن (بامیان- میدان وردگ) ، حذف پروژه های بنیادی چون بندهای برق از مناطق مرکزی، سهمیه بندی تبعیض آمی نهادهای تحصیلی نظامی و ملکی و از این طریق بستن درهای دانشگاه به نسلی که به جای تفنگ قلم و به جای پیوستن به گروهای افراطی رفتن به مکتب و دانشگاه را انتخاب نموده است.


حکومت افغانستان می بایست به عنوان مرجع مسئول در قبال سرنوشت مردم و حرکت های مدنی چون جنبش روشنایی، رستاخیز، تبسم و صدها موارد مدنی دیگر را تقدیر به عمل می آورد و به داد خواهی آنان توجه می نمود. با وجود این خصم زبون در ادامه سیاه کاری هایی خویش اینبار هموطنان هم تبار مان را که روزگار سیاه و تاریک آنان را از پیکر جامعه ما جدا نموده بود. یکبار دیگر هدف گلوله های شوم خویش قرار داده و در نتیجه منجر به شهادت رسیدن و زخم برداشتن چندتن از آنان شد. کسانی که چون روشنایی خواهان حرکت های مسالمت آمیز انجام می دادند. مردم بامیان شهادت برادران خویش را در بغلان تسلیت عرض نموده و از حرکت مدنی آنان حمایت می نمایند و به حکومت محلی بغلان و حکومت مرکزی پیام شان این است که ما دیگر به ظلم و ستم تن نمیدهیم وچون کوهپایه هایی بابا با همدیگر در سنگر عدالت، برابری و دادخواهی خواهیم ایستاد.


مردم بامیان امروز در این جا در تظاهرات با شکوه و حماسی خویش از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، کشورها و سازمان های کمک کننده و نهادهای حقوق بشری در تحقق موارد ذیل همکاری و همیاری آنان را می خواهند.


1: لغو سهمیه بندی تبعیض آمیز و ظالمانه رشته های تحصیلی دانشگاه که چنان همه می دانیم اگر عملی گردد پیامد های زیانبار و غیر قابل جبران بر کشور تحمیل خواهد شد.


2: لغو فیصله بی بنیاد، غیر علمی و ناعادلانه کابینه در یازدهم ثور 1395 مبنی بر انحراف لین برق 500 کیلوولت از مسیر اصلی اصلی آن بامیان-میدان وردگ به سالنگ و به دادگاه کشاندن عاملان اصلی حادثه خونین دوم اسد.


3: جلوگیری از سرکوب فعالیت های مدنی و مخصوصا اعتراضات مسالمت آمیز در بغلان و به محکمه کشاندن عاملین کشتار معترضین در آن ولایت


بااحترام

مردم بامیان
1398,2,11

برگرفته شده از صفحه ی احمد بهزاد یکی از اعضای ارشد شورای عالی مردمی جنبش روشنایی